Äntligen en som vågar säga ifrån!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thewiruz
    • dec 2017
    • 29

Kommer köra utan reg. Kör på kul och ibland väldigt sällan så då får väl Polisen komma då. Jag skiter i det!
    Ren principsak från min sida
    Kör FPV med två kärror på under 1 kg och aldrig där folk vistas

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
      • 337

Om man instället tittar på regelverket från drönarindustrin sida, de som vill utföra arbeten med drönare och flyga i kontrollerat luftrum tillsammans med andra bemannade och obemannade flygmaskiner då är det rimligt att alla har transponer annars blir det en omöjlig uppgift att att samverka i luften. Det här är en industri som är kraftigt begränsad av dagens regler. Om vi ska få några vettiga regler ur allt detta så tror jag att myndigheterna måste separera modellflyg från kommerciella fjärrstyrda luftfarkoster. Även om det är exakt samma farkost så är ändamålet och förfarandet så olika att jag tror gemensamma regler kommer begränsa alla. Vad jag vet så får man dessutom flyga bemannade flygplan helt utan radiokommunikation i G luft.

Kommentar

• zeno
        • maj 2006
        • 536

Ursprungligen postat av henke2
        Jag kan tänka mig att någon läser valfritt av dina inlägg och tänker som jag........... Ja, sen är det bra.
        Du skola icke pil kasta i kuvös

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1803

Ursprungligen postat av K-Å
          Hej, boken är i grunden det Norska Förbundets NLF´s modellfly handbok som direkt översatts och nu skall införas i SMFF. Denna kopierade produkt skall nu beslutas på SMFF årsstämma och så länge boken används som ett internt styrdokument i SMFF har vi inget att invända från RCFF´s sida.

Men om denna kopia/dokument används för att försöka skapa ett regelverk för TS hantering av modellflygare som vill flyga på andra platser än de redan godkända fälten så är detta en skandal utifrån det faktum att detta inte på något sätt kommunicerats förbunden emellan.

Detta komplicerar och byråkratiserar utövandet av modellflyg till oanade proportioner och något krav på dylikt regelverk FINNS INTE FRÅN TS.

Vi skall sträva efter att förenkla utövandet så långt det är möjligt och fram till nu har vi lyckats med detta under Kjell och Michaels kloka och insiktsfulla hanterande av kontakterna med TS.
          Enligt detta svar från styrelsen verkar det oroväckande. https://www.modellflygforbund.se/glo...flyghanbok.pdf
          "Handboken finns publicerad som utkast den slutgiltiga versionen kommer efter TS godkännande."

/Mats

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
            • 607

Kan hoppas att det blir protester från RCFF eller kanske medlemmarna i SMFF, annars lär de sätta spiken i kistan för modellflyg som det ser ut idag, o då framförallt kanske för deras egna förbund.

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Ja, synnerligen oroväckande tilltag ifrån SMFF.
              Vi får hoppas att RCFF kan styra tillbaka detta till en rimligare nivå.
              Roger

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Går det inte att krångla till detta ännu mer?
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• IngemarTh
                  • okt 2010
                  • 415

Ursprungligen postat av Ålänning
                  Går det inte att krångla till detta ännu mer?
                  Jo det finns något som heter Uspace: https://www.easa.europa.eu/sites/def...20Workshop.zip

Kommentar

• FlyHigh

• mar 2014
                    • 103

Eftersom SMFF tydligen försöker få detta ratificerat av TS bör nog vi i RCFF snarast ställa oss officiellt mot detta. Det är ju helt tydligt att SMFF genom ett hugskott försöker få till stånd något som enligt deras egen tro ska få TS att ta deras parti och att omöjliggöra för RCFF att stå för sina åsikter. Det finns aldrig någon anledning till att skapa styrdokument som inte efterfrågas av myndigheten. Gör man detta skapar man enbart problem. Detaljstyrning av den arten som finns i detta dokument kan ge oss modellflygare en helt omöjligt sits när det gäller t ex försäkringar och gynna alla de som är emot vår hobby. Det är dessutom tydligt att man försöker ta skydd mot kritik genom att kunna hävda att vårt grannland tillämpar detta regelverk.

Norge i all ära, men det är det landet som statistiskt skapar mest lagar och regler i hela världen. Det är inget som är fallet i Sverige, här gäller snarast att onödig byråkrati ska motarbetas. Det är mycket dåligt av SMFF att anta detta dokument mer eller mindre rakt av enbart för att uppnå sina egna syften.

/Robban

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Kunde inte sagt det bättre, FlyHigh !
                      Roger

Kommentar

• kjni
                        Administrator
                        RCFF - Moderator
                        RCFF - Administratör
                        • nov 2009
                        • 1992

Nej, Norge kanske inte skall vara den första förebilden när det gäller administrativa dokument. Jag har jobbat ganska mycket inom den norska sjukvården senaste 10-12 åren och norrmännen själva kategoriserar ofta Norge som "den sista bolsjevik-staten".

Hur som helst, för den som vill läsa den norska förlagan till Modellflyghandboken finns den att läsa via denna länk:

Modellflyhåndboka

Min uppfattning är att våra nuvarande gemensamma (SMFF och RCFF) svenska säkerhetsregler ganska väl täcker in det som behövs. Uppenbarligen tänker även TS så då man meddelat att reglerna inte behöver revideras utan gäller i nuvarande form fram till 2022. Då skall enligt EASA/EU regleringen av modellflyget vara harmoniserad över hela EU.

Vi kan alltså inte slå oss till ro ännu men den framtida påverkan tror jag att vi måste driva via EMFU på mera central nivå inom EU. Har svårt att tro att vi kan påverka TS att i sin tur påverka EASA/EU.

Våra egan regler som gäller fram till 2022

Med vänlig hälsning,
                        Kjell

Kommentar

• SM5KYH

• dec 2019
                          • 10

Sen kan man även ha i åtanke att om man själv, som förbund, inför strängare egna föreskrifter än vad som krävs är det ganska sannolikt att myndigheten kommer att välja att utöva tillsynen på den egenföreskrivna nivån.

Kommentar

Arbetssätt...