max spänning per cell Lipo

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1803

max spänning per cell Lipo

Jag har för mig att laddaren tidigare har brutit laddningen vid 4,2/cell men nu bryter den vid 4,1. Minns jag fel eller kan nog inställning blivit ändrad? Jag laddar med en I Charger 208 B. Blippar jag fram "End Voltage" så står det 20,5. Kan det gå att ändra till 21 på något sätt?

/Mats
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Gäller det alla ackar eller bara en? Om det senare så kanske acken har tröttnat på livet.
    20,5 låter som en udda inställning, även 21. Om du håller på med över 20V så låter det som 6S LiPos och då ska det väl vara "End Voltage" 6 x 4,20V = 25,2V, men det tycker jag låter obegripligt. Borde stå 4,20V och inte 20,5.
    Är det inte matningsspänningen du menar? Vad nu End Voltage har med det att göra. Vad matar du med?
    Låter i övrigt inte så bra om man av misstag kan ändra såna inställningar!!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Felinställd batterityp kanske - LiIon bryter vid 4,10 v/cell för att ta ett närliggande exempel. Men det kan också vara så att acken börjar bli trött - som Ålänning påpekade.
      Lite mera info hade inte skadat för att kunna ge ett rimligt svar.
      Roger

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1803

Felinställd batterityp Ja Tack för hjälpen!

/Mats

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1803

Jag skrev visst inte att det var 5S. 4,2x5=21

/Mats

Kommentar

• BJS
            • mar 2018
            • 650

Jag anser att man bör "underladda" litet för att förlänga livslängden på ackumulatorn. Laddning till en polspänning som motsvarar 90% av nominell laddningskapacitet kan potentiellt förlänga ackumulatorns livslängd 100x. Hundra gånger.

Att flyga nio minuter istället för tio, kan inte väl vara så värst plågsamt, givet den ekonomiska besparingen man får tillbaka.

Welcome To Battery University Battery University™ is a free educational website offering hands-on battery information.

Kommentar

• Gasman
              RCFF - Administratör
              • aug 2006
              • 553

Kolla sidan tolv i manualen!

View and Download iCharger 3010B user manual online. Synchronous Balance Charger/Discharger. 3010B battery charger pdf manual download. Also for: 306b, 206b, 106b+, 1010b+.
              //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
              Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1803

Där ser man. Tack för det! Men nu löste det sig ändå genom att väja rätt typ av ack.

Att man skulle kunna öka livslängden med 100 gånger låter ju för bra för att vara sant. Jag vet inte hur många cykler man normalt kan ladda en ack men säg att det är 100 gånger. Då skulle man genom att sänka sänka slutspänningen kunna ladda 10 000 cykler.

/Mats

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6807

Justja, jag hade ju missat 5S-ackar när jag skrev mitt svar ovan. Nåja, tur du hittade "felet".

Tror BJS menar 100 st. Jag håller med där... bättre att inte ta ut ackarna för mycket eller toppladda dem allt vad det går, då har man dem längre (de sväller inte lika fort, de tappar inte C-talet, mAh osv). Laddar man fort får man sällan i 100% heller, jag laddar alltid 1C, ingen aning vad det ger, men ackarna mår bra hela högen (50+ st) och jag slutar flyga vid 3,8V (obelastat kall). I vissa LiPo-bruksanvisningar står det att dom absolut inte ska laddas över 4,20 V och om laddaren inte är perfekt så kommer man inte lyckas med det, bättre sänka gränsen lite så man har lite marginal. Klart det går att ladda ackarna fullt och det går att dra ur dem tills motorn dör och man har flugit längre tid, men varför?
                  www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Nja - tror inte på detta med 100X livstidsförlängning - i alla fall om man också vill använda acken. 90 % polspänning av 4,20 V = 3,78 V och då har man mindre än halva kapaciteten tillgänglig enligt mina erfarenheter. Så - Nej ! Däremot kan nog uppladdning till 90 % av max kapacitet möjligen förlänga livet på acken en hel del.
                    Roger

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1803

Om en ack normalt tål låt säga 200 cykler så skulle den med lite lägre maxladdning tåla 20 000 cykler. Jag är skeptisk.

/Mats

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Som sagt - läs konsekvenserna av detta med max 90 % av toppspänning i mitt inlägg ovan och tänk sen hur användbart det skulle vara...
                        Möjligen är det som jag skriver ovan så att han förväxlat spänning med kapacitet som jag också skrev om ovan för att inte toppladda ackarna anses ju ge en livstidsförlängning. Men 90 % av max kapacitet är definitivt inte liktydigt med 90 % av toppspänningen.
                        Fast min enkla metod är att ladda till dess laddaren bryter - har inte sett några avgörande nackdelar med detta. Och jag laddar också för det mesta med 2C. Däremot laddar jag inte ur speciellt hårt - ofta bara runt 50--60 % eller max 75 % nån enstaka gång.
                        Roger

Kommentar

• Gasman
                          RCFF - Administratör
                          • aug 2006
                          • 553

Vad som är viktigt är att inte låta ackarna ligga fulladdade. Då går de ner sig snabbt. Bättre då att storage-ladda dem efter flygning och ladda direkt innan flygning.

Ackarna till klubbens skolflygplan förvarade vi alltid fulladdade i början. De dog alltid efter en säsong! När vi började göra enligt ovan är ackarna fortfarande helt funkis efter 4 år.
                          //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                          Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Ursprungligen postat av Gasman
                            Vad som är viktigt är att inte låta ackarna ligga fulladdade. Då går de ner sig snabbt. Bättre då att storage-ladda dem efter flygning och ladda direkt innan flygning.

Ackarna till klubbens skolflygplan förvarade vi alltid fulladdade i början. De dog alltid efter en säsong! När vi började göra enligt ovan är ackarna fortfarande helt funkis efter 4 år.

Håller delvis med dig. men...

Jag köpte ackar till mina UMX-plan. Dels en drös hobbyking nanotech och dels de som forumen ansåg vara de hårdaste och bästa ackarna. Efter några år (åren går ju fortare än man tror) så flög jag min UMX Habu igen och de balla ackarna på 300mah var helt slut. Flygtid på 15sekunder. hobbykings ackar som råkade vara på 180mAh var som nya, iaf så jag minns det. Bra med flygtid och effekt. Alla hade legat fulladdade.

Tänker att det är som att slå tärning, men det blir inte sämre av att vara påläst och förstå vad man gör. Jag är för enkelhet och tänker att dom som aktivt laddar i och ur med urladdare förmodligen orsakar mer skada än nytta pga fler cykler än nödvändigt.

Dimensionera för 15min flygtid och ladda när man skall flyga är nog inte dumt.

Om jag inte minns fel frågade samma person om djupurladdade celler här för leden och nu kommer frågor om hur man ställer in laddaren. Det är i all vänlighets namn inte dumt att läsa på innan man börjar experimentera. :O Att alls våga fråga är dock en bra bit på vägen.
                            Superhero

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1803

Henke jag är fortfarande aktiv i tråden så det är helt ok att du talar direkt till mig och inte i tredje person.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...