Känslig på höjdrodret

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1803

Jo jag har sådana på mina modeller också men det är ju enklare då hela acken är så där åtkomlig. Beställde precis hem några extra idag men som du ser på bilderna är det inte så mycket som sticker ut av acken och längre fram kommer man inte åt med några band. Det var därför jag byggde lådan så att den hjälper till att hålla acken på plats.

När jag var och flög idag så blåste det lite till och från men den flög ganska fint och opåverkad av vinden väl på höjd. Men så då jag skulle landa var den så där överkänslig på höjdrodret igen och överstegrade klippte och damp ner på vingen. Jag har en EF Edge 540 som borde vara mycket livligare och svårare på rodren men den landar lika fint varje gång även om det blåser. Men jag får väl flytta fram tyngdpunkten ännu mer och se vad som händer. Kanske minska höjdroderutslaget lite till. Men det märkliga är att jag inte upplever den så där nervös på höjdrodret när jag flyger omkring med den utan det är vid start och landning den reagerar så där lynnigt. Nu blåste det till lite hårdare när jag skulle landa så det hjälpte väl inte till precis.

/Mats

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6807

Sätt "gummifluff" på plattan som "klibbar fast" acken, inget på acken. Och sätt kardborrebandet andra vägen istället, dvs alltid fast i plattan på bakre kortsidan, sen dit med acken, dra kardborrebandet över upp över acken och framåt samt upp genom nån ögla på ovansidan där den där träläppen sticker ut ovanför acken, sen bakåt, spänn fast. Då behöver du inte böka med kreditkort, knivar eller andra specialverktyg. Sätt kanter på plattan på sidorna om det behövs så acken inte rör sig i sidled.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
        • 501

Går det tro att i efterhand skränka vingen mer?

Kommentar

• Mr.Bob
          • aug 2017
          • 692

Ursprungligen postat av senmathal
          Jo jag har sådana......

/Mats
          Det var bara en exempelbild, det är den enda modellen jag har med två band
          Men du kommer väl åt att spänna fast med ett band i fram? Sen är det väl egentligen sidled som är intressant att försöka få ”fast” längre fram som du inte kommer åt att spänna.

Lådan är rätt smart, har själv haft sån tankar men då är det viktiga att man har TP exakt där man vill ha den eftersom att lådan nu sitter fast. Samt att man alltid kör samma typer av ackar(vikt och mått).

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1803

I sidled håller lådan fast acken och framåt tar det stopp mot brandspantet och där har jag lite skumgummi. Genom att variera mängden skumgummi kan jag justera läget på acken och därmed TP. Det enda är att acken inte ska åka bakåt. Jag tänkte först limma en klack bakom acken men eftersom det inte går att lyfta acken mer än några mm så skulle det inte gå att få den över klacken.

Men jag tycker det fungerar helt ok med kreditkortsvarianten. Det är enkelt att både sätta dit och ta bort den och så spänner jag ett kardborrband över acken längst bak. Jag har även en bit kardborre i botten längst bak. Alla mina ackar har pålimmad kardborre då det behövs i mina andra modeller som har samma lösning som du visade. Men visst, jag måste nog hålla mig till 5s 4000 mAh och dom jag har är ganska lika i storlek. Mina tre nuvarande el-modeller har jag samma ackar till.

/Mats

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7677

Har du en bit skumgummi FRAMFÖR acken?
              I så fall hade jag skruvat dit en skruv på var sida om lådan och spänt ett gummiband BAKOM acken för att den inte ska trilla ur...
              Retroholic!

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1803

Jo det var min tanke ett tag eller rättare sagt att fästa en kardborrem och dra runt acken. Men jag kommer inte åt att skruva fast något nu när lådan är fastlimmad. Jag skulle ha tänkt på det innan jag limmade fast lådan. Men som sagt fungerar det bra som jag gör nu.

/Mats

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7677

Göra en lös kloss där du skruvat i en skruv, och sen limma en sådan kloss på varje sida av batterifacket??

Bara lite lösa tankar, om det är svårt att 'komma åt'...
                  Retroholic!

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1803

Jag gjorde faktiskt så att jag epoxilimmade ett kardborrband på varje sida lådan. Men då dök nästa problem upp. För att inte batterikablarna ska vara iväg för bandet så måste jag vrida acken ett 1/4 varv men då tar locket i kablarna. Jag tror jag fortsätta som jag gjorde först. Det fungerar riktigt bra och nu har jag ju ändå gjort ett fack för ett kort under locket.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...