Information om nya regler för drönarflygning i media

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne1700

• okt 2017
    • 501

Men någonstans blir en risk så liten att den är försumbar.
    Om man som jag som snart är 70 aldrig någonsin sett en lågflygande helikopter i eller under trädtoppshöjd så anser jag att man passerat den nedre riskgränsen.
    Jag har däremot sett en övningsbana med varningsskyltar för lågflygande helikoptrar, det var nog en sådan du åkte på.
    Det hör ju till förberedelserna att veta var man tänker flyga med sin modell.

Kommentar

• pernstig
      • nov 2006
      • 1184

Men även om risken är liten kan följden av en olycka vara katastrofal. En myndighet som TS måste, som Ingemar Th är inne på, täcka in också osannolika händelser i sitt regelverk.
      /Leif

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
        • 501

Nej, det måste man inte. Om så vore skulle exempelvis VFR-flygning inte vara tillåten.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

I denna fråga får jag nog hålla med Danne när det gäller sannolikheter... Och vill man döda modellflyget helt i vårt land så får man väl göra som SMFF föreslår - införa Modellflyghandboken som ett obligatorium. Men lyckligtvis finns ju RCFF som i det fallet verkar ha en nyktrare syn.
          Roger

Kommentar

• IngemarTh
            • okt 2010
            • 415

Ursprungligen postat av Danne1700
            Men någonstans blir en risk så liten att den är försumbar.
            Om man som jag som snart är 70 aldrig någonsin sett en lågflygande helikopter i eller under trädtoppshöjd så anser jag att man passerat den nedre riskgränsen.
            Jag har däremot sett en övningsbana med varningsskyltar för lågflygande helikoptrar, det var nog en sådan du åkte på.
            Det hör ju till förberedelserna att veta var man tänker flyga med sin modell.
            Myndigheterna vill veta att du förstår att förbereda dig men har bedömt att videoglasögon ökar risken så mycket att man inte kunde tillåta det i OPEN kategorin om man inte har en observatör. Så det hamnade i SPECIFIC kategorin som kräver lite mer förståelse.
            Jag flög med på en lågflygning med HKP6 (BEll206) i skogarna i Norrland och var inte utmärkt eller avspärrat på något sätt och ingen övning med Utfärdad NOTAM heller.
            Jag har även sett HKP9 (BO105) här hemma i Småland mitt i skogen komma rakt över trädtopparna mot mig och det är en upplevelse ska jag säga. Den har jag också flugit med under testverksamheten när vi utvecklade vapensystemet till den. Båda dessa helikoptrar var förstärkta med två knivar som ska skära av kraftledningar och liknande om man skulle kollidera. Däremot drönare kan nog i värsta fall slå sönder rutan eller tjärtrotorbladen för de här helikoptrarna är inte förstärkta på något annat sätt.

Kommentar

• IngemarTh
              • okt 2010
              • 415

Ursprungligen postat av McRegor
              I denna fråga får jag nog hålla med Danne när det gäller sannolikheter... Och vill man döda modellflyget helt i vårt land så får man väl göra som SMFF föreslår - införa Modellflyghandboken som ett obligatorium. Men lyckligtvis finns ju RCFF som i det fallet verkar ha en nyktrare syn.
              Roger
              Jag kan hålla med till viss del om det blir för krångligt kommer ingen att följa det ändå. Skulle kanske kunna vara så enkelt att man ska föra en enkel loggbok över sina FPV flygningar utan observatör, barn utan handledare, närmare än 150m eller vad det nu är, så man har något bevis att man tänkt till om det skulle hända något.
              Senast redigerad av IngemarTh; 2020-05-14, 10:07.

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                • 501

Jag skrev ju för inte länge sedan om hur stor sannolikheten är att man befinner sig i samma 100 m3 luftrum som ett av våra svenska luftfartyg, satt till 2500 st. Det blev när man räknat bort alla zoner av olika slag 1 på 260 miljoner.
                Och då var förutsättningen att alla 2500 flygplan flög samtidigt mellan marknivå och 120 meter.
                I rest my case, som di säger på tv.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Ingemar - nu tänkte jag inte specifikt på FPV-flygning när det gäller Modellflyghandboken utan på mera konventionellt RC-flyg. När en verksamhet varit så befriad ifrån incidenter som vårt organiserade modellflyg så tycker jag att det är väldigt märkligt att modellflygarnas egen organisation, SMFF alltså, på eget initiativ skapar denna "handbok" som tydligen inte är nåt krav ifrån TS eller EU. Det är som att ge någon lillfingret...
                  Tror att SMFF som organisation går en ännu snabbare död till mötes om man genomför detta för det kommer bl a att innebära ännu mera jobb och ansvar på våra klubbstyrelser - och det är i vart fall inte vi intresserade av. Och jag vet flera klubbar med samma åsikter i den frågan. Förstår man ö h t hur svårt det är att tillsätta styrelser i våra klubbar ? Vi vill umgås, flyga och ha kul - svårare än så är det inte. Gör inte denna hobby märkvärdigare än den är.
                  Roger

Kommentar

Arbetssätt...