Sopwith Camel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roggie_49
    • sep 2009
    • 230

Sopwith Camel

Efter ett långt uppehåll beroende på stroke, tre infarkter, en 9 meters stege och lös hängränna i maskopi med Newtons tyngdlag, gamla gubbar typ 70+ ska inte upp på stege, plus gästspel inom hexapod sfären så är jag här igen, tänkte på att bygga en Sopwith Camel men ser till min fasa att de modeller jag kikat på är för eldrift, nu har jag inte hängt med i svängarna på ett tag så vad är en 900 kV motor om jag ser till en 4-takt motor? hur konverterar jag motorfästet från elmotor till metanolmotor, modellen som jag har i åtanke har cirka 1200 mm spännvidd och cirka 1.5 kg vikt, förslag?
    Rogge the electrical engineering baboon.
  • Graff70
    • jul 2022
    • 127

Trevligt, jag hade nog satsat på en gammal .40 fyrtaktare som mest.
    Den flyger nog bra med en Surpass .28....
    Men en camel behöver ju ofta nosvikt...
    Vice ordförande SMFF 2025-2027

Kommentar

• Pöstmästarns pöjk
      • jun 2023
      • 25

Menar du 48 surpass? 28 har väl inte funnits?

Kommentar

• Kawa
        • sep 2015
        • 67

Det är nog lagom med en 40 motor till planet och tuffa runt med,
        då har du även Saito FA-40a 6,6cc metanol, på MBS hobby kan du läsa om den,

Kommentar

• CalleR
          • jan 2011
          • 20

Om det är den byggsats från MBS som avses (Dancing Wings) så ingår både motrfäste för el och metanol. Modellen finns också som ARF på nätet, där vet jag inte om både el- och metanol-fäste ingår, dock är motorfästemodulen skruvad när det gäller elvarianten, åtminstone i byggsatsversionen, så den går lätt att ta bort, borde se lika dant ut på ARF.

Jag har precis byggt färdigt en sådan från MBS med el setup, premiären gjordes förra helgen, inte jag som flög den då, men den flög väldigt fint.

Kommentar

• Graff70
            • jul 2022
            • 127

Ursprungligen postat av Pöstmästarns pöjk
            Menar du 48 surpass? 28 har väl inte funnits?
            26 Surpass.
            Finns ju .30 också....
            Vice ordförande SMFF 2025-2027

Kommentar

Arbetssätt...