Hur snabbt går ett kullager slut?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Hur snabbt går ett kullager slut?

Funderar på om det är dags byta kullager i en multicopter (T-Motor MN4014-9 400KV).
    De lär ska klara 30h sen är det dags byta.
    Men... går dom slut mitt i allt eller successivt?
    Dvs kommer motorn nypa mitt i allt, eller kommer den börja glappa först, kanske gå lite sämre, låta, bli varmare, eller nåt?
    Så man inte byter kullagerna 10h för tidigt eller nåt.

Blir också irriterad på att man köpt hem kullager BE009 till just MN4014 på etiketten och så är det två olika storlekar på kullager.
    Googlar man runt så säljs det som 2-kullager-kit till dessa motorer med två olika stora kullager.
    Men det finns även exakt samma BE009-kit för MN4014 med två kullager med LIKA stora kullager.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • Hägle
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • okt 2007
    • 169

Hej
    Jag anser att kullager är en sådant maskinelement som har en inte förutsägningsbar felutveckling. Beroende på miljö, bristande smörjning, körcykler, utsatta för obalans, slag och stötar, varvtal och last, så håller ett lager mycket olika länge.
    I industrin så kan det skilja enormt mycket i livslängd. Ett lager kan hålla mycket längre än ”nominell” livslängd.
    Lager bedöms som tillståndsbaserat underhåll, som menar att man löpande kollar aktuell status som tex glapp, annorlunda ljud, vibrationer precis som du skriver.
    Att då byta lager i förtid baserat på en bestämd livslängd i tid är slöseri enligt mig.
    Om du tex kört på något när lagren är nya så kan lagren vara slut en kort tid därefter medans om du kör lugnt, har balanserade propellrar osv så håller lagren länge.

Hoppas att svaret hjälpte dig.

Mvh Tomas

Kommentar

• Mr.Bob
      • aug 2017
      • 692

Säger lite som ovanstående svar.
      Väldigt individuellt och så länge man inte hör eller känner något form av slitage, oljud, obalans så är det onödigt att byta.
      Så kör tills du upptäcker att det är något som behöver åtgärdas
      Och ett lager nyper inte i första taget, du lär ha märkt ett slitage långt innan dess. Torra lager(inget fett kvar Mao) går varmt och kan nypa tillslut.

Kommentar

• zeno
        • maj 2006
        • 536

Mät dom och beställ ifrån Kullagergrossisten, förutsatt att dom har en storlek du söker förståss

Kommentar

• lizzy
          • feb 2015
          • 144

håller med föregående talare.är man noga med att allt är väl balanserat så håller lagren lääääänge:icon_pidu:

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6809

Tack för svaren! :-) Känner mig tryggare nu, har mer koll. Sweet!
            Är Tiger-motor-propellrar som är bra balanserade från början och även dubbelkollade och uppmätta samt märkta så man har koll.

Kommentar

• lizzy
              • feb 2015
              • 144

man måste checka balansen på aaaallllaaaa pryttlar själv oavsett märke o fabrikat om man ska få ett perfekt resultat

Kommentar

• Krille
                • maj 2006
                • 1184

Jag har en motor som gick runt 300 flygningar * 8 min = 40 timmar på samma lager innan jag bytte, å då bytte jag inte för det va något fel utan jag passade på att byta när jag ändå köpte lite annat från stället som hade lagersats till den motorn då det inte va några standard lager jag kunde hitta speciellt enkelt.
                Nu har dessa nya lager gått 146 flygningar så närmar mig 20 timmar men har inga planer på att byta än på länge

Vill du vara säker så ta isär motorn och snurra lagret på ett borr i lämplig storlek. Låter det inget och känns mjukt å fint så kör på.
                //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                Helikopter: T-rex 700 DFC,
                Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6809

Problemet är att motorerna sitter fast på armar där fartreglage och allt är lödda på en PDB inne i själva kroppen. PDBn är typ första biten i bygget så det blir många timmars "slakt" för att få bort motorerna. :-) Undras hur man tänkte när jag byggde... Kanske räcker med att lösgöra dem på nån vänster och köra dem enskilt, om jag lyckas fästa motorn eller kanske till och med motorn och motorhållaren i nåt annat. Multicoptrarna är runt 1 m och väger 7-8 kg så de är lite omständiga att ha att göra med också.

Del 2 i det hela är att OM jag byter lager på dem, då ska man ju få ut lagret utan att skada motorn och man ska även få in nya lagret, rakt och fint. Då måste motorn också bort. Hm, tål att tänkas på hur detta ska lösas den dagen.

Kommentar

• Gasman
                    RCFF - Administratör
                    • aug 2006
                    • 565

Det vanligaste är nog att lagren misshandlas vid monteringen t.ex. genom att man pressar, eller ännu värre slår på innerringen så att kulorna får föra över kraften till ytterringen. Då bildas små punktangrepp på lagerringarna/kulorna och livslängden har reducerats rejält.
                    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• BJS
                      • mar 2018
                      • 650

Om de känns grova i rotationen och rasslar, så är det mycket snart dags att pressa ut dem och värma in nya kullager i vevhuset. 150..200°C torde vara en lämplig förberedande temperatur i vevhuset, före installering av nya kullager.
                      Det gör man mycket enkelt i en helt vanlig hushållsugn.
                      Man pressar eller knackar mycket jämnt och fint på ytterringen, men ej på innerringen, så att de sätter sig säkert och rakt i sitt säte. Ej sätesbjudning på sniskan.

Tillåter man att de rasslar, så kan ytterringen börja rotera i vevhuset och förstöra motorn totalt, eller innerringen förstöra vevaxeln fullständigt.

Med nya kullager, känns motorn så fin när man roterar den. Inget märkbart glapp alls heller.
                      Senast redigerad av BJS; 2024-10-16, 16:44.

Kommentar

• Hägle
                        RCFF - Moderator
                        RCFF - Administratör
                        • okt 2007
                        • 169

Jag har fattat att det handlar om multikopters och då brukar inte vevhus bli aktuellt….
                        Att då värma lager till 150-200 grader är direkt olämpligt. De är med största säkerhet kapslade och fettet kommer med säkerhet att rinna ut. Att värma över 50 grader är inte ok; helst inte alls.

Kommentar

• BJS
                          • mar 2018
                          • 650

Ursprungligen postat av Hägle
                          Jag har fattat att det handlar om multikopters och då brukar inte vevhus bli aktuellt….
                          Att då värma lager till 150-200 grader är direkt olämpligt. De är med största säkerhet kapslade och fettet kommer med säkerhet att rinna ut. Att värma över 50 grader är inte ok; helst inte alls.
                          Det var ju inte kullagret som skulle värmas till 150 eller 200°C, utan vevhuset av aluminiumlegering.

Om lagersätena är tillverkade av plastik och limmade, så får man nog allvarliga problem.

Kommentar

• Hägle
                            RCFF - Moderator
                            RCFF - Administratör
                            • okt 2007
                            • 169

Gör som du vill.
                            Jag har läst facklitteratur som direkt avråder.

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6809

Såna här är det:

Kommentar

Arbetssätt...