Makalösa möjligheter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbin
    • jun 2016
    • 384

Makalösa möjligheter

Tänk om jag hade haft en 3d skrivare när man började med rc 1970, vilken förvåning hos dom i klubben när man tillverkade delar i plast! Vad är detta för material, och man var ju inte ens hemma maskinen skötte ju sig själv. Nä då var det lösvirke balsakniv linjal vitlim och knappnålar som gällde. Och tänk om man hade haft en laserskärare, vad fort och precist spryglar spant servofästen roderhorn mm skulle blivit, men det har ju gått bra ändå hittils. Om det hade varit så att man kunde köpa dessa otroliga maskiner då, då hade man väl haft en rörelse med legotillverkning och med dom problemen. Nä då är det nog tur att man fortsatte med balsakniv linjal vitlim och knappnålar, och det har ju gått bra hittils.
    Bara funderingar och ingenting annat.
    /Matti
  • Thomas
    • jun 2006
    • 7682

Ingenting går upp mot ett hederligt träbygge där man själv mejslar ut diverse delar för att få iop det till en fungerande modell!

Själv köpte jag en 3D-skrivare för några veckor sedan, och jag måste medge att det underlättar ganska betydligt att få fram sådana detaljer som man knappt trodde vara möjligt.
    Mycket finns att hämta på nätet, men rita själv vore ju det ultimata.

Nya tider, ny teknik.

Nu återstår "bara" att lära mig rita i Autocad, sen jääklar......
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20241012_225000.jpg
Visningar: 2
Storlek: 961,2 KB
ID: 515516
    Retroholic!

Kommentar

• Danne1700
      • okt 2017
      • 510

Du ska ladda ned Fusion från Autodesk. Hette Fusion 360 i början. Gratis för hobbyister.

Kommentar

• Thomas
        • jun 2006
        • 7682

Ursprungligen postat av Danne1700
        Du ska ladda ned Fusion från Autodesk. Hette Fusion 360 i början. Gratis för hobbyister.
        Jag har det programmet, men det är en ganska brant inlärningskurva...
        Retroholic!

Kommentar

• Danne1700
          • okt 2017
          • 510

Instämmer.

Kommentar

• Bosse Jansson
            • jan 2023
            • 123

Nu vill jag inte framstå som teknikfientlig (för det är jag inte:proud, utan bara lyfta ett dilemma som sällan tas upp, när vi pratar om laserskärning, 3-d-printning m.m.
            Problemet uppenbarar sig när vi t.ex. bygger två kroppssidor, stickor och strån, på ritningen, och upptäcker att de laserskurna spanten eller halvspanten inte riktigt passar...!
            Cadden i all ära, men byggde jag kroppssidorna enligt linjens "insida" eller "utsida"....?...eller "i mitten"....?...eller...hur noggrann var jag egentligen....?
            När gammal och ny teknik möts, blir sådana saker jättekritiska.
            För att dra full nytta av laserteknik och 3-d-printning, måste de "handbyggda" delarna helst göras med samma noggrannhet som CAD-filerna....annars vore det mer tidsbesparande att tillverka alla delar för hand, och anpassa dem under byggets gång.

Annat blir det om modellens samtliga delar kan tillverkas med digitalt stöd. Då passar allt perfekt, hela vägen, eftersom då allt härrör från samma CAD-underlag.

Ja, det var bara några tankar kring de nya knepigheter som byggaren ställs inför, när ny teknik skall samverka med "handbygge"...

:proud:

PS
            Även hos de "gamla" byggsatserna med färdigstansade delar, kunde man ställas inför liknande problem...
            DS
            Senast redigerad av Bosse Jansson; 2024-10-20, 18:32.

Kommentar

• Thomas
              • jun 2006
              • 7682

Ursprungligen postat av Bosse Jansson
              PS
              Även hos de "gamla" byggsatserna med färdigstansade delar, kunde man ställas inför liknande problem...
              DS
              Ja, vem minns de första Guillows-byggsatserna med delar utstansade med en trubbig smörkniv...?
              Retroholic!

Kommentar

• Danne1700
                • okt 2017
                • 510

Man bygger hand-delarna först, sen mäter man dem och anpassar CAD-filen innan man printar eller skär.
                Sen får man se om det passar, vilket det inte alltid gör trots goda intentioner.

Kommentar

• Bosse Jansson
                  • jan 2023
                  • 123

Ursprungligen postat av Thomas
                  Ja, vem minns de första Guillows-byggsatserna med delar utstansade med en trubbig smörkniv...?
                  Ja, det minns jag mycket väl...:proud:....och inte bara Guillows-modellerna.
                  Ofta inte de allra bästa balsaflaken, grå och hårda, och delarna "die-crunched"...:proud:
                  Och ingen garanti att delarna passade enligt ritningen heller. Små smygande förändringar var gång de bytte stansverktyg, kunde skapa huvudbry hos den stackars byggaren....
                  Allt var inte bättre förr..... :-)

Kommentar

Arbetssätt...