Om var pengar går inom förbunden.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Graff70
    • jul 2022
    • 127

Om var pengar går inom förbunden.

Hej, nu har jag återigen läst kommentarer om att SMFFs budget går till att sponsra tävlande. Det är så jäkla långt från sanningen det kan vara.
    Tävlingslicenserna och startavgifterna bekostar tävlingsverksamheten!
    Jag betalar min licens och startavgift för att kunna tävla.
    Utan dessa pengar blir det inga tävlingar!
    Grenarna under elit och bredd får bidrag, men inte till de utövande.
    Mycket av projektpengarna för rekrytering och utbildning kommer ju via RF, flygsportsförbundet och SISU.....
    Inom RCFF, hur mycket utöver försäkring och medlemshantering spenderas?
    Och på vad?
    Bägge förbunden har ju samma avgift, så ni måste ju ha någon synpunkt på vad pengarna används till?
    Annars förstår jag inte vad problemet EGENTLIGEN är?
    Vice ordförande SMFF 2025-2027
  • Danne1700
    • okt 2017
    • 510

Redovisas inte ekonomin i årsredovisningen?
    Rätta mig om jag har fel.

Kommentar

• Hägle
      RCFF - Moderator
      RCFF - Administratör
      • okt 2007
      • 169

Hej
      Många frågor i ett meddelande.
      Först; Är syftet att jämföra förbunden?
      Smff får svara för sin ekonomi på sitt sätt.

Denna site är ju tillhörande rcff men öppen för alla modellflygare.
      Inom Rcff har vi en redovisning som är fullt ut redovisad i varje årsmöte och protokoll finns tillgängliga på förbundets interna sidor öppna för alla medlemmar
      Förbundet omsätter i grova drag 100.000kr/ år.
      Av dessa går 27-28.000kr till försäkring.
      Avgifter till Transportstyrelsen 2000kr tror jag idag.
      Vi har kostnader för it.
      Rcff har även en del mindre kostnader för marknadsföring/ annonser.
      Resten har gått till stöd till klubbar som ansökt medel. I år har vi betalat ut till anläggning av fält, självrisker vid skada samt evenemang där Rcff syns som sponsor. Vi har en budget i balans och en rejäl reserv om vi skulle drabbas av något otrevligt.
      Vi får INGA bidrag från RF eller andra intressenter.
      Medlemsadministration görs utan kostnader.
      Vi administerar allt utan ersättning /ideelt för det arbete som styrelsen lägger ner.

Det finns tävlingar även inom rcff men via klubbarna. Vi har inga avgifter eller licenser utan ser bara till att ha kul. Tävlingarna är på lokal o regional nivå.

Vi driver ALLT arbete med fältregistret och den löpande kontakten med Transportstyrelsen för båda förbunden.
      Hoppas att svaret täcker din fråga.

Önskar alla modellflygare allt gott
      Med vänlig hälsning

Tomas Hägle
      V. Ordförande Rcff

Kommentar

• Graff70
        • jul 2022
        • 127

Ursprungligen postat av Hägle
        Hej
        Många frågor i ett meddelande.
        Först; Är syftet att jämföra förbunden?
        Smff får svara för sin ekonomi på sitt sätt.

Denna site är ju tillhörande rcff men öppen för alla modellflygare.
        Inom Rcff har vi en redovisning som är fullt ut redovisad i varje årsmöte och protokoll finns tillgängliga på förbundets interna sidor öppna för alla medlemmar
        Förbundet omsätter i grova drag 100.000kr/ år.
        Av dessa går 27-28.000kr till försäkring.
        Avgifter till Transportstyrelsen 2000kr tror jag idag.
        Vi har kostnader för it.
        Rcff har även en del mindre kostnader för marknadsföring/ annonser.
        Resten har gått till stöd till klubbar som ansökt medel. I år har vi betalat ut till anläggning av fält, självrisker vid skada samt evenemang där Rcff syns som sponsor. Vi har en budget i balans och en rejäl reserv om vi skulle drabbas av något otrevligt.
        Vi får INGA bidrag från RF eller andra intressenter.
        Medlemsadministration görs utan kostnader.
        Vi administerar allt utan ersättning /ideelt för det arbete som styrelsen lägger ner.

Det finns tävlingar även inom rcff men via klubbarna. Vi har inga avgifter eller licenser utan ser bara till att ha kul. Tävlingarna är på lokal o regional nivå.

Vi driver ALLT arbete med fältregistret och den löpande kontakten med Transportstyrelsen för båda förbunden.
        Hoppas att svaret täcker din fråga.

Önskar alla modellflygare allt gott
        Med vänlig hälsning

Tomas Hägle
        V. Ordförande Rcff
        Jättebra att du lägger upp fakta.
        Nej, det är inte att jämföra förbunden, utan ett klargörande att det idag inte finns de skillnader som folk tror mellan RCFF och SMFF.
        Men det är fortfarande så att många tror att SMFF tar av medlemsavgiften till att arrangera tävlingar.
        Att ha en god förvaltning av ekonomin är ett krav för att bedriva föreningsverksamhet i Sverige, så det är ju en självklarhet....
        Förklara gärna igen vad som då är den stora skillnaden mellan RCFF och SMFF?
        Förutom att man måste vara med i SMFF för att kunna tävla internationellt?
        Vice ordförande SMFF 2025-2027

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 2032

Hej Mikael,

gissar att kommentarerna du syftar på angående sponsring av tävlingar finns bland svaren på den enkät som pågår. Ambitionen med denna är att få svar från så många modellflygare som möjligt helt oberoende av förbundstillhörighet. Just därför finns inte någon fråga om vilket förbund svararen tillhör. Håller med dig om att det är dystert att den gamla föreställningen angående tävlingsfinansiering fortfarande lever och kanske är det ett bra tillfälle att tydligt klargöra detta nu när frågan kommit upp igen.

Anledningen till enkäten är att få en bild av vad sveriges modellflygare har för förväntningar på förbunden. Vi kommer att använda underlaget för att förhoppningvis bli ett bättre förbund för våra medlemmar. Det är ju tyvärr inte så många som spontant kontaktar oss i styrelsen med krav och önskemål för framtiden.

Vi kommer också att noga tänka igenom svaren i och med att det sedan några år av och till gjorts försök att sondera möjligheterna till en gemensam organisation för det svenska modellflyget. Svarsfrekvensen just nu ca 60 av kanske 4000 organiserade modellflygare vilket är extremt lite att dra långtgående slutsatser men förhoppningvis blir det lite fler svar....

När vi stänger enkäten delar vi gärna svaren med den som är intresserad. Alla inkommande svar finns också att läsa direkt på samma ställe som enkäten.

RCFFs ekonomi redovisas alltid i dokumenten från årsmötet och ser för 2023 ut som i nedanstående översikt. Notera att i våra IT-kostnader finns också hela kostnaden för Fältregistret.

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Klicka på bilden för större version

Namn: RCFF_2023_numbers.png
Visningar: 1
Storlek: 238,9 KB
ID: 515549

Kommentar

• Hägle
            RCFF - Moderator
            RCFF - Administratör
            • okt 2007
            • 169

Hej
            Att värdera skillnader mellan förbunden avstår jag gärna ifrån. Det får var och en göra.

Det Jag värderar högt är att jag är medlem i ett förbund. Jag är direktansluten som medlem utan omväg. Alla medlemmar röstar på samma villkor.
            Vi inom Rcff har inga överhuvud (andra förbund eller organisationer)som kan styra oss eller som kan göra anspråk på ersättning eller omvänt styr eventuella bidrag.
            Som klubb inom Rcff betalar vi inte avgifter till någon övergripande funktion.

Håller med om att en god ekonomi är en självklarhet. Det är det även avseende, att man gör det bästa med de medel man får. Som jag redogjorde så har vi en god ekonomi, hyllar och arbetar efter begreppet ”hälften tillbaka”.
            Glädjande är att vi i år vänt det negativa hack vi hade förra året och åter är över 1000 medlemmar som jag innerligen hoppas har kul och gläds över att det trots snålblåst från myndigheter. Att vi känner att Rcff står upp så mycket vi kan för att vi ska få fortsätta utöva vår hobby.

Att tävla går alldeles utmärkt inom Rcff. Det är helt upp till varje medlem eller klubb. Däremot har vi inte internationell tävlingsverksamhet. I min hemmaklubb har vi både lokala och länstävlingar/ cuper där alla är välkomna oavsett förbundstillhörighet eller kostnad. Vet inte hur andra klubbar har det.

Jag skulle gärna se att vi fokuserar på och pratar vidare om de likheter som finns inom Svenskt modellflyg och med fokus på hur vi kan göra vår gemensamma tillvaro bättre!

Med vänlig hälsning Tomas

Kommentar

Arbetssätt...