Vilket flyg för OS MAX 61FX?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Som gammal Stick-entusiast säger jag bara Ultrastick
    Har haft andra varianter och flyger just nu med lillebror - Mini Ultra Stick. Utmärkt buskärra utan några som helst olater. Flyger förvånandsvärt bra !
    Uppfyller med råge det gamla kända mottot K I S S !
    Nä, jag är på jakt efter en lågvingad =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Wåfflan
      • maj 2006
      • 218

Eehhh.. nu blev jag nyfiken, vad menas med det!?

Kommentar

• Mr J
        • maj 2006
        • 4130

Ursprungligen postat av Wåfflan
        Keep It Simple Stupid

Kommentar

• Wåfflan
          • maj 2006
          • 218

Ursprungligen postat av Mr J
          Ursprungligen postat av Wåfflan
          Keep It Simple Stupid
          Man hajjar!

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7943

Ursprungligen postat av Ålänning
            Nä, jag är på jakt efter en lågvingad =)
            Hej,
            Om det är ett absolut krav så faller ju Sticken. Men vill du ha en välflygande kärra som uppträder som en lågvingad a´la Calmato Sports så är den "skuldervingade" Sticken en alldeles utmärkt kärra.
            Jag brukar dock personligen mera klassa kärrorna efter flygegenskaperna än efter om dom är hög/skulder/lågvingade.
            Sen kan jag hålla med de som tycker att Sticken inte är världens vackraste kärra - men den har charm och utmärkta busflygegenskaper.
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• Magnus G
              • jun 2006
              • 106

Personligen så älskar jag stickens utseende, men den ska vara röd med svarta maltserkors!

Den är skuldervingad ja, men aerodynamiskt är det inga problem. Det är bara att bygga vingen med 1-1,5 graders negativ v-form så blir den i stort sett neutral (säkert neutralare än Calmato Sporten) och kniveggar enligt uppgift bra.

Jag har en Vmar V-stick 60 som jag byggde med rak vinge och den kan knivegga men det krävs mycket parerande med rodren, skulle jag skaffa en till så skulle jag bygga den med negativ v-form och förstora rodren en hel del.
              Fast Vmars stick är nog inte direkt något att satsa på då den kvalitetsmässigt lämnar en hel del att önska. "Balsan" är extremt spröd och man har slarvat rätt mycket vid kontruktionen.
              Hals- und Beinbruch!

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

Hej Magnus,
                Då är vi i vart fall 2 st som älskar Sticken - och det skall ju helst vara "originalutseendet" med malteserkors, halvrunt sidoroder och "vågiga" höjd/skevroder. Men i brist på detta så kan man som jag flyga E-Flights Mini Ultra Stick !
                Man skall som sagt inte lura sig av utseendet - detta är ingen "första trainer" utan den har betydligt mera avancerade flygegenskaper - samtidigt som den är fromm som ett lamm vid t ex långsamma svängar och vid landningarna.
                Jag har flugit en något större med metanolrova tidigare och den kärran har för evigt en plats i mitt flygarhjärta...
                F ö är den ju mycket servicevänlig vilket inte heller är fel - inga struliga kåpor att hantera t ex.
                Men smaken är som baken så jag kan förstå andra som inte är lika intresserade - men då har dom oftast inte flugit denna buskärra.
                Hälsningar
                Roger

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6809

Totalskrotat för andra gången... om det förr var 100 delar så är det nu
                  600 delar. Det flög i alla fall underbart, min TT Tiger Trainer 60, många
                  landningar och kände mig riktigt säker... sen lade kommunikationen av
                  mitt i allt och skiten dök i backen. Har ingen aning om varför =(
                  Så nu MÅSTE jag ha nytt flyg, sabla crap. Bokis, hade ni fått Calmato 60?

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6809

Är lågvingade Kyosho Calmato 60 en bra efterföljare till högvingade
                    ThunderTiger Tiger Trainer 60 om man behärskar flyga med Tiger 60?

/MickeM

Kommentar

• MrJet
                      • maj 2006
                      • 215

Kanske detta också är ett alternativ.

Väldigt lik Calmaton iof....

Kommentar

• jaka
                        • maj 2007
                        • 1490

Hej!
                        En Calmato .60 verkar vara en bra kärra men en Middle Stick är ju en klassiker och flyger också bra.Men varför börja med en .60 motor(10cc)...???en mer lämplig storlek på motor (och flygplan ) är en .40:a.
                        En 6,5cc motor har ju en del fördelar som: lagom storlek på modell, inte så farlig för nybörjare, mer bränslesnål osv.
                        Sen finns det betydligt fler modeller att välja på i .40 storlek!

Kärran på bilden oven är en .40 kärra och passar inte en stark .60 tvåtaktsmotor.

Kommentar

• Frippe
                          • maj 2006
                          • 226

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6809

Orsaken till att det blev en .61-motor var att jag först fick tag på ett
                            flyg av en bekant, i låda. Och så gick det vidare därifrån. =)

Skulle jag idag rekommendera ett flyg åt någon nybörjae skulle
                            jag helt klart säga "40-size!!!" och föreslå Excel 2000 för den
                            är billig och enkel samt flyger skitbra.

Men nu är det nog Calmato 60 jag borde ha, vet ej var i Sverige den
                            finns inne dock...

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6809

Jaha, då var det gjort... jag uppgraderade till en... exakt likadan... haha

Tror det behövdes... så här såg det kraschade flyget ut:

Kommentar

• PÖ
                                • maj 2007
                                • 499

Haha, måste ha varit ett jävla jobb att sopa ihop allt.

Kommentar

Arbetssätt...