"Gammla gubbar" som dyker upp på fälten ;)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pgrts

• jun 2006
    • 2015

Ursprungligen postat av Heda
    Med alla svar så verkar man inte vara själv om fenomenet
    Fenomenet "gamla gubbar" är nog väl representerat här på forumet.

När man är ute och flyger är det sällan man ser några juniorer -
    50+ är däremot väldig väl representerat på de flesta ställen ;-)

/snart 51

Kommentar

• colsson
      • maj 2006
      • 1165

Ursprungligen postat av pgrts
      Ursprungligen postat av Heda
      Med alla svar så verkar man inte vara själv om fenomenet

/snart 51
      Så länge man kan ha kul tillsammans så bryr jag mig inte om mina flygarvänner är 20 eller 75 år gamla.

Kommentar

• Mr J
        • maj 2006
        • 4130

Medhåll!

Dessutom tycker jag att det förekommer betydligt fler "goa gubbar" än "gamla gubbar" på fälten...

Kommentar

• EPG
          • jul 2006
          • 325

Dessvärre så är väl de flesta ARFer mest skräp men jag tycker ändå att det är bra att de finns eftersom att annars skulle man ju aldrig komma upp i luften.

Kommentar

• Ripa
            • maj 2006
            • 698

Ursprungligen postat av pgrts

/snart 51
            Ja du Patrik, det är 38 år sedan vi började flyga i Ripa, och visst var vi fler grabbar som modellflög på den tiden, fanns det över huvud taget några gubbar som flög då.
            Och dom som var snackeflygare 1969 sitter kvar på bänken och snackar fortfarande, de som kommer ut och är bistra i dag lärde sig aldrig flyga på den tiden det begav sig.

Men visst finns det också många goa gubbar som numera flyger mycket aktivt, och många av dessa är guld värda för sina insatser.
            Aktiva gubbar med erfarenhet ger ofta råd och tips till nya utövare, vi har ett lysande exempel på det i vår klubb.
            Vi fick en ny gubbmedlem med mångårig erfarenhet som nyinflyttad medlem i år, han har motoröron som är få förunnat, han ger tips och råd utan att vara besserwisser, många är tacksamma för hans hjälp med motorer, som numera går som klockor.

Lika roligt nu som då, fast bättre
            Mats 55+
            Tro inte på allt du hör,
            det finns alltid tre sidor på varje historia,
            din, deras, och den sanna

Kommentar

• Heda
              • sep 2006
              • 312

Hoppas ingen "äldre" tog åt sig någe negativt av tråden, kanske skulle skrivit "förståsigpåare" (med attitydproblem) istället för gubbe

Kommentar

• Marcus72
                • maj 2007
                • 180

Dessvärre så är väl de flesta ARFer mest skräp men jag tycker ändå att det är bra att de finns eftersom att annars skulle man ju aldrig komma upp i luften.

Vad är det som är skräp med dessa???
                Ge mig några expmpel på din definition av skräp med ARF:er!

Jag har 4st så kallade ARF:er i min ägo och anser att de är mycket välbyggda, tåliga samt att de flyger mycket bra!

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                  • 2015

Ursprungligen postat av Marcus72
                  [Vad är det som är skräp med dessa???
                  Ge mig några expmpel på din definition av skräp med ARF:er!

Jag har 4st så kallade ARF:er i min ägo och anser att de är mycket välbyggda, tåliga samt att de flyger mycket bra!
                  Du säger att de flyger mycket bra - det beror nog mest på vem som styr ;-)
                  Med fel man vid spakarna blir även ARF/RTF snabbt skräp - iofs så är vissa EPP svåra att döda men inget är omöjligt.

Har du byggt en modell helt på egen hand så vågar du inte flyga den - därför håller den naturligtvis längre - så enkelt är det :lol:

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Kanske skulle förtydliga mig.. :oops:
                    Eftersom jag själv är gubbe så det som har hänt är att man får höra både ett o annat gärna med referenser till tidigare försök av personen i fråga,varför jag inte kan flyga pga div teknikaliteter för det hade minsann han:
                    A Känt folk som har provat..
                    B.Provat själv någon gång i tiden..
                    Cen bästa hitills;Var ligger den latterala C.G:t på den där maskinen?
                    följt av ett spydigt skratt..
                    Att se dessa domedagsprofeter flyga är sällsynt om ens möjligt men de vill gärna hjälpa till o berätta varför jag inte ska dittan o dattan..
                    Säger man emot så blir de oftast rakt av otrevliga..
                    Det som är mest beklagligt är att de finns dem i min bekantskapkrets som har rena skräckhistorierna om hur de har gått till klubbar i omgivningen för att få hjälp o börja flyga o har blivit såpass illa till mods av behandlingen så de har lagt planerna på isen..
                    O vad det gäller ARF kärror...Det finns både vin o vatten MEN jag vet få som kan bygga kärror med en sån finish/kvalitet som en del ARF tillverkare..
                    Att dra alla över en kam är fel..
                    Och ARF är orsaken till att jag håller på med detta,jag tycker att det är så jämrans kul o flyga o saknar kunskapen/skickligheten/tålamodet att kunna bygga en modell från skratch bättre än våra kinesiska vänner..
                    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Nexus
                      • maj 2006
                      • 744

Hej hej alla !!!

När det gäller ARF vem har sagt att dom är skärp ???

Nej det är lika bra med båda är ARF och Byggsatser

vad du snacka om skärp ???

för att dom kostar är dyrt för ARF än byggsaster så det blir lång tid att byggen på byggsatser kan tar upp till 3 mån eller det beror på stor plan eller inte ??
                      det är fråga om detta det har inte betyder för ARF så det är dom lika bra som Fredrik sade tidigare dom är lika bra Jag med också jag hade tidigare förut ARF en av dom super chipmunk som Jag sålde till en person !!

som sagt att Bokis har också ARF vet jag det också det finns folk som har också ARF som har bråttom att får flyga nuvarande i sommar
                      om du vill ha byggsatser då är bara upp till dig att du kan byggen så det tar lång tid ändå !!
                      som sagt tidigare att jag sade förut att det Gäller är ARF och Byggaster att välja så passar dom bra är byggsatser under vinter innan vill flyga i sommar är dom passa så om närmare snart sommar så hinner inte klart med byggsaster så välja på ARF enkelt som dom är Nästan färdig sen bara montera in motor och Servo sånt färdig så du hinner att kunna flyga i sommar det är välja på ARF eller Byggsatser så o.b.s ARF är inte alls dålig heller !!
                      Dom har blivit öka idag för ARF jag har sett folk som använder nu !!

det är lika bra för båda ARF eller byggsaster det finns inte alls ett skärp av dom heller !!

MVH Steve

Excell 60 2 St
                      Heim 10 CC skala Hughes 500 E
                      Concept SR
                      Modeltech Cap 21 2 st
                      Wonder 2 St
                      skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
                      Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
                      Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• Glawe
                        • feb 2007
                        • 2126

Ursprungligen postat av bokis
                        O vad det gäller ARF kärror...Det finns både vin o vatten MEN jag vet få som kan bygga kärror med en sån finish/kvalitet som en del ARF tillverkare..
                        Att dra alla över en kam är fel..
                        Och ARF är orsaken till att jag håller på med detta,jag tycker att det är så jämrans kul o flyga o saknar kunskapen/skickligheten/tålamodet att kunna bygga en modell från skratch bättre än våra kinesiska vänner..
                        Tack! Jag bygger verkligen inte mina kit-plan för att få bättre kvalité, möjligvis lite grand för att jag gillar att välja färg själv, men huvudsaken är ju självfallet att jag gillar sitta och limma spryglar när det är reklam på teve, inget annat (tvivlar även på att mina byggen är bättre än ARF, dom är dock roligare tycker jag hehe )

Kommentar

• colsson
                          • maj 2006
                          • 1165

Ursprungligen postat av Nexus
                          Hej hej alla !!!

När det gäller ARF vem har sagt att dom är skärp ???

Nej det är lika bra med båda är ARF och Byggsatser

vad du snacka om skärp ???

för att dom kostar är dyrt för ARF än byggsaster så det blir lång tid att byggen på byggsatser kan tar upp till 3 mån eller det beror på stor plan eller inte ??
                          det är fråga om detta det har inte betyder för ARF så det är dom lika bra som Fredrik sade tidigare dom är lika bra Jag med också jag hade tidigare förut ARF en av dom supermunk som Jag sålde till en person !!

som sagt att Bokis har också ARF vet jag det också det finns folk som har också ARF som har bråttom att får flyga nuvarande i sommar
                          om du vill ha byggsatser då är bara upp till dig att du kan byggen så det tar lång tid ändå !!
                          som sagt tidigare att jag sade förut att det Gäller är ARF och Byggaster att välja så passar dom bra är byggsatser under vinter innan vill flyga i sommar är dom passa så om närmare snart sommar så hinner inte klart med byggsaster så välja på ARF enkelt som dom är Nästan färdig sen bara montera in motor och Servo sånt färdig så du hinner att kunna flyga i sommar det är välja på ARF eller Byggsatser så o.b.s ARF är inte alls dålig heller !!
                          Dom har blivit öka idag för ARF jag har sett folk som använder nu !!

det är lika bra för båda ARF eller byggsaster det finns inte alls ett skärp av dom heller !!

MVH Steve

:?:

Kommentar

• Mr J
                            • maj 2006
                            • 4130

Super Chipmunk antagligen.

Kommentar

• Nexus
                              • maj 2006
                              • 744

hehehe jag menar Super Chipmunk men Jag missade skrev i mellan hehe

Ja Just det var Super Chipmunk Japp !!

Excell 60 2 St
                              Heim 10 CC skala Hughes 500 E
                              Concept SR
                              Modeltech Cap 21 2 st
                              Wonder 2 St
                              skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
                              Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
                              Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• Frippe
                                • maj 2006
                                • 226

Varför Stationär dator när det finns bärbar?
                                Varför el när det finns metanol?
                                Varför Volvo när det finns Saab?
                                Varför Multiplex när det finns Futaba?
                                Varför byggsatser när det finns ARF?

Poängen, alla tycket olika. Vissa "Gubbar" tycker att arf är inget att ha, andra tycker det är bra då dom snabbt kan få en krash att itne ha existerat. (Kvaddar planet och köper ett exakt lika dant och flyttar över alla grejor fort som tusan)

Kommentar

Arbetssätt...