"Gammla gubbar" som dyker upp på fälten ;)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pilotkalle

Jag var själv medlem i Malmö Radioflygsällskap för många år sedan men det var just en dryg gubbe som gjorde att jag bytte klubb. Jag hade börjat flyga helikopter då och oavsett vad jag gjorde så var det fel. Själv så nöjde han sig med att hovra lite.
    VEM kan det vara ?

Kommentar

• Macke
      • maj 2006
      • 46

Fanns Poison som arf skulle jag köpt på mig mins 2st och aldrig byggt mitt, men det kan ändå vara kul att få bygga lite ibland.

Kommentar

• ListKid
        • feb 2007
        • 91

Ursprungligen postat av Frippe
        Varför Multiplex när det finns Futaba?
        Är HEEELT övertygad om att du menar tvärtom, eller hur?

Kommentar

• EPG
          • jul 2006
          • 325

Ursprungligen postat av Marcus72
          Dessvärre så är väl de flesta ARFer mest skräp men jag tycker ändå att det är bra att de finns eftersom att annars skulle man ju aldrig komma upp i luften.

Vad är det som är skräp med dessa???
          Ge mig några expmpel på din definition av skräp med ARF:er!

Jag har 4st så kallade ARF:er i min ägo och anser att de är mycket välbyggda, tåliga samt att de flyger mycket bra!
          Naturligtvis anser jag att det är mycket varierande, Kyoshos ARFer verkar stabilt byggda men klädseln är skit, Jamaras modeller i glasfiber är ganska fina men de som är gjorda i trä mer eller mindre ramlar sönder av sig själva. Likaså Thunder tigers och Black Horses modeller har en förmåga att förinta sig själva på sikt. De finaste ARFer jag har sett är Westons modeller som är riktigt genomtänkta och välbyggda. Nu har jag tänkt mig att handla en Bobcat 50 V2 så får man väl se vad en sån går för.

Kommentar

• EPG
            • jul 2006
            • 325

Ursprungligen postat av ListKid
            Ursprungligen postat av Frippe
            Varför Multiplex när det finns Futaba?
            Är HEEELT övertygad om att du menar tvärtom, eller hur?

Kommentar

• Taylorcraft
              • maj 2006
              • 359

ARF kontra hembyggt:

Man kan ju bara hålla med om att många av ARF-kärrorna har blivit bättre under dom senare åren, tillverkarna är helt enkelt tvungna att göra bra grejer för att tjäna pengar. Samtidigt, åtminstone för egen del, kommer osäkerheten; har dom limmat som det ska vara? Har dom använt bra virke i kritiska delar? Sen ser ju alla ARF-kärror av samma modell/fabrikat likadana ut, med samma klädsel och markeringar.

Det man får med en byggsats eller ett scratchbygge är individualiteten, att man kan färdigställa sin modell som man själv vill. Å andra sidan går det ju helt finemang att t.ex. riva av klädseln av en ARF-kärra och lägga på ny... Men då försvinner ju lite av syftet med en ARF?

Men jag tycker det kokar ner till förljande:
              Både ARF-er, byggsatser och scratchbyggen har sina för- och nackdelar. Dom är alla en del av våran underbara hobby och kommer alltid att vara det. Några väljer si och andra väljer så (smaken är olika). Och den som gillar att flyga istället för att bygga borde inte bli dissad av dom som gillar att bygga - och tvärt om. Vi har ju i grund och botten samma interess allihopa, nämligen modellflygplan.

Så låt oss gå ut och flyga nu!

Mvh

Kommentar

• sundqvistjohan
                • jul 2006
                • 1289

Ursprungligen postat av colsson
                Gubben: - Du har för liten propeller på den kärran!
                Jag: -Nää.. det är den rekomenderade storleken till motorn.
                Gubben: -Hur stor är motorn?
                Jag: -Det borde väl du veta som kunde se att proppen var för liten...

Såna figurer finns det nog alltid inom alla former av fritidssysselsättningar tror jag..
                Kom att tänka på en händelse för 7–8 år sedan. Jag hade spelning med mitt band på någon partipolitisk tillställning och en "gubbe" på tillställningen presenterade sig som "ljudingenjör".
                Under spelningen gick han fram till vårt mixerbord och rattade på equalizer-knapparna med en viktig min tills han såg nöjd ut... nu lät det bättre.

De komiska var att mixerbordet "gubben" skruvade på inte var kopplad till vår PA. Eftersom lokalen var liten hade vi inte mickat trummorna och jag hade kopplat oss till en mindre 6-kanalig mixer :lol:

Kommentar

• Mr X
                  • apr 2007
                  • 1055

Jag hade aldrig börjat med rc-flyg om jag måste bygga ett flyg från början.
                  Troligen hade vårt fält varit ganska öde idag om inte ARF flyg gick att köpa.
                  Flyg och ha roligt för det viktigaste är ju att man själv är nöjd.

Jag kämpar på med mitt första flyg en Tiger Trainer 60 och försöker sätta landningarna.
                  Ett reservflyg är på byggbänken om olyckan är framme http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2137

RC Åland
                  RC Åland på facebook
                  På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Per P
                    • jun 2007
                    • 1286

Ang just gamla gubbar så var det ett par stycken i vår klubb som hade en liten tävling för ett par år sen. De ringde varandra på morgonen och sade att de skulle ses på fältet kl 18:00 med varsitt helt nyss plan som de aldrig flugit innan, och det fins INTE vara en ARF...
                    De sågs kl 18:00 och båda hade fått ihop varsitt plan. Den ena av dem hade byggt någorlunda seriöst trots den korta tiden, och byggt något som mest liknade en UglyStick...
                    Vad den andra hade byggt var det väl egentligen ingen som kunde beskriva, men han ville inte lägga tid på o klä, så hela planet var klätt med pappret/plasten från mjölk/vällingkartonger.
                    Givetvis var det fler ute o flög, och då förstås ett par sura gubbar som tyckte att "sådär kan ni väl inte göra.... fråga oss, vi har flugit i 25år, och vi vet hur det ska gå till... Vad kan ni egentligen om flygplan???"

Tillhörande bör tilläggas att en av de 2 killarna har trafikpilotutbildning, och har varit flygintresserad sen han lärde sig gå.

Det blev en liten munhuggning, och de sura gubbarna visade sig inte mer på fältet på hela sommaren...

Vad jag vill komma fram till är att de 2 killarna hade jättekul med sina plan som bägge flög utan några större problem (dock så höll de inte sådär väldans länge)
                    Är inte det viktigaste inom modellflyget eller vilken hobby som helst just att HA KUL?! Jag tycker det och vill inbilla mig att det är just det som är tanken, för vad ska man annars ha en hobby till???

ang ARF, så är det väldigt bra att de finns, för vill man flyga så kan man det utan att lägga flera veckor i byggrummet, och för de som hellre bygger, så finns ju fortfarande gott om byggsatser...

Ut o flyg nu, o ha kul... Jag ska flyga idag, för det är så fint väder!!

MVH//Per Pålsson
                    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

Arbetssätt...