Swiss army dremmel. Det kanske är ngt att uppfinna ?
Vilken/vilket är ert bästa verktyg i hobbyrummet
Kollaps
X
-
Just en sån fuldremel :lol:Ursprungligen postat av T5Mr.J: Co-tech fuldremel?
Jag har en sån från Claes Ohlson och den är funkis... kostade typ ett par hundringar och det har det lätt varit värt, alla dremelbits passar ju och det är värt att lägga en peng på bra bits som funkar och är säkra.
När jag sen köpte ett pelarborrstativ hade dom kommit med en ännu billigare (nästan helt utan tillbehör) så jag köpte en sådan som sitter i pelarborstativet hela tiden, så slipper man pysslet med att stoppa i den i den bara för att borra ett eller ett par hål...
Klart smidigt.
Hade jag haft plats så hade jag säkert köpt ett par tre till som kunde sitta med olika tillbehör färdiga som en annan tandläkarmottagning...
/\/\vh // /\/\r J.Kommentar
-
Hej,Ursprungligen postat av Mr JHade jag haft plats så hade jag säkert köpt ett par tre till som kunde sitta med olika tillbehör färdiga som en annan tandläkarmottagning...
Precis så har jag - 3 st "ful-Dremlar" på rad med lite olika verktyg i - mycket praktiskt. Kan nog bli nån till också vad tiden lider..
Den enda som inte används är min Original-Dremel från tidigt 80-tal - den har jag en trafo till (110 V USA-utförande) så det är lite småstruligt. Sen saknar den "fartreglage" också så den får vara hyllvärmare. Men mycket använd är den utan tvekan på den tiden det begav sig...PDT_Armataz_02_11
Dock gillar jag inte att man sätter allt kraftigare motorer i dessa kopior för det gör tyvärr att dom blir större, tyngre och allmänt mera svåranvända. Men det finns ju bl a en form av gravyr-verktyg och dom är ju smidigare för småjobben.
För er som bygger själv så måste jag slå ett slag för små-bandsågarna - storlekklassen 5-6 kg och med blad runt 3*1090 mm. Mycket trevligare än dom vibrerande figursågarna och med ett tunt och smalt blad så är dom suveräna för finlir. Jag har en Elektra Beckum BS150 - den finns nog inte att få tag i längre men Proxxon har en exakt likadan frånsett färgen. Tyvärr är den dock mycket dyr med Proxxon-märket på....det var en helt annan prislapp på min.
Hälsningar
RogerKommentar
-
Jag har en Dremel men jag måste medge att den inte används speciellt ofta. Förutom de vanliga handverktygen och en batteridriven handborrmaskin är den absolut mest använda maskinen en slipmaskin ungefär som den på bilden nedan. Detta eftersom jag mest bygger från ritning. Monterar man ARF:er kanske slipmaskinen inte är så nödvändig.

/MichaelKommentar
-
ni babblade om massor dremel
det låter intressant !!!
min fråga är att ni känner till Minicraft då ???
vet ni om detta minicraft ???
MVH Steve
Excell 60 2 St
Heim 10 CC skala Hughes 500 E
Concept SR
Modeltech Cap 21 2 st
Wonder 2 St
skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)Kommentar
-
Steve, i den här tråden kallas alla små borrmaskiner för Dremel, "piratkopiorna" kallas för fuldremel eller dremel wannabee, ok?Ursprungligen postat av Nexusni babblade om massor dremel
det låter intressant !!!
MVH Steve

/\/\vh // /\/\r J.Kommentar
-
vad du snacka om "piratkopia" ???Ursprungligen postat av Mr JSteve, i den här tråden kallas alla små borrmaskiner för Dremel, "piratkopiorna" kallas för fuldremel eller dremel wannabee, ok?Ursprungligen postat av Nexusni babblade om massor dremel
det låter intressant !!!
MVH Steve

vet du inte vad är Minicraft ???
MVH Steve
Excell 60 2 St
Concept SR
Modeltech Cap 21 2 st
Wonder 2 St
-
Då kan kanske du som vet allt berätta för oss vad minikraft är?Ursprungligen postat av Nexusvad du snacka om "piratkopia" ???Ursprungligen postat av Mr JSteve, i den här tråden kallas alla små borrmaskiner för Dremel, "piratkopiorna" kallas för fuldremel eller dremel wannabee, ok?Ursprungligen postat av Nexusni babblade om massor dremel
det låter intressant !!!
MVH Steve

vet du inte vad är Minicraft ???
MVH Steve

Alternativt kan du lära dig läsa allt som folk skriver och inte bara det du själv vill se.Kommentar
-
Då kan kanske du som vet allt berätta för oss vad minikraft är?
Alternativt kan du lära dig läsa allt som folk skriver och inte bara det du själv vill se.
du tror att du vet bättre än oss ???
du skrev så konstig massor om detta !!,jonny !!
det var jag frågade om "minicraft" inte annan än du skrev åt håll annan nu !!
MVH Steve
:? :? :? :? :?Excell 60 2 St
Concept SR
Modeltech Cap 21 2 st
Wonder 2 St
-
Vackert väder idag :roll:
För övrigt kan nämnas att Robart gångjärns jigg är nästan lika prima invenstering som Dremel´n eller "fuldremel" , Dremel wannabee.Kommentar

Kommentar