Vinterförvaring

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle
    • aug 2007
    • 1472

Vinterförvaring

Nu är snart tiden för årets flygsäsong över. En del av oss gör snart sina sista flygningar för året för att sedan gå i vinterdvala, och ägna sig åt nya byggprojekt. Fråga är då; Hur förvarar ni era motorer och accar under vinterhalvåret?
    Jag brukar olja in mina motorer med syntetolja eller någon annan olja, typ symaskin. Accarna brukar jag ladda ur till 1 volt/cell, förvara dom svalt och motionera dom några gånger under vintern.
    Hur gör ni?

// Lelle
    /Lelle
  • Fot
    • jun 2006
    • 191

Flyger med dem.. :roll:

/M

Kommentar

• colsson
      • maj 2006
      • 1165

Accarna förvarar jag laddade & motionerar dem ett par ggr. Motorerna brukar få en skvätt AR-olja.

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Ursprungligen postat av colsson
        Accarna förvarar jag laddade & motionerar dem ett par ggr. Motorerna brukar få en skvätt AR-olja.
        Christian.
        Det här var intressant! Jag har en kompis som är svagstömselektriker och han menar att dom ska vara urladdade när dom ligger för förvaring. Vore intressant om vi kunde reda ut vad som är rätt. Har det kanske inte någon betydelse, eller ?

// Lelle
        /Lelle

Kommentar

• Per P
          • jun 2007
          • 1286

Flygsäsongen är inte över förräns det är så mycket snö att man inte kommer till fältet

Annars brukar jag bara torka av mina plan o koppla in min laddare på ackarna. Laddaren har 4 separata ladduttag, och ett speciellt vinter-program. Det laddar ur ackarna till 1V/cell (NiMh) och sedan fullt igen en gång var 14e dag... så om det där med att ackarna ska förvaras urladdade stämmer, så har Simprop gjort en laddare med felaktigt laddprogram...
          Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• kenneth67
            • jun 2007
            • 2545

ÖVER!!!??? hmm nehedå det finns varma kläder å skidor till flyget ! så det är bara dumheter å ren bekvämlighet ! bara å packa ner en termos med varm choklad å lite mackor ! lite kyla hindrar inte en entusiast !

Kommentar

• T5
              • jul 2006
              • 1300

Jag har mina mottagarackar fulladdade och cyklar dem ett par tre gånger under vintern.

Motorena kör jag tomma från soppa och sprutar i Yamaha Engine fogging oil. En förvaringsolja som funkar kanonbra för modellmotorer (egentligen avsett för marina motorer)

Kommentar

• colsson
                • maj 2006
                • 1165

Kommentar

• wesse
                  • maj 2007
                  • 5864

jag gör inte ett skit med mina grejor o jag bara kör vidare år efter år..flyger även om det är mycket snö... Finns film på detta i Per P´s arkiv vi använder inte skidor heller utan bara kör vidare...

en ska inte krångla till saker...wesseordspråk....

Kommentar

• colsson
                    • maj 2006
                    • 1165

Det ligger mycket i det du säger Wesse. Jag är helt övertygad om att man kan hoppa över motorinkörningar, acc-cyklingar, afterrun oljor och annat trolleri och ändå ha en välflygande modell. Det hela handlar bara om vad man själv tror på. Det samma gäller dessa ooootaliga bränsleblandningar.. En kör på 10% nitro och en annan ska bara ha 8,5% osv...osv

Ja menar... hur sköter ni accarna i era telefoner, rakapparater och dyl?
                    Kör ni 10 tankar fet blandning på gräsklipparen när den är ny?

Jag cyklar själv mina accar och kör in mina motorer lite försiktigt men i ärlighetens namn tror jag knappast det behövs.

Kommentar

• T5
                      • jul 2006
                      • 1300

LOL
                      Jo det behövs, lite ritualer och sånt är bra för hobbyn, man måste ju ha något att diskutera

(Batterier vete tusan, Däremot är jag säker på att en motor ska köras in, no snack about it)

Kommentar

• bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

...dock,fyrtaktare ska man försöka köra tomma på bränsle o sen lite
                        wd-40 eller liknande om man har dom på något kallt ställe t.e.x garage eller hundkojan..Då slipper man problem med kondens o tillhörande rost på lager,kamdrivning m.m..
                        Jag har fuskat med detta o det kostar lagerbyten då o då..
                        Cycla NiMh accar vete tusan om jag är intresserad av..Låter som en kvarleva från NiCad tiden i mina öron... :oops:
                        I övrigt:Flyg på vintern ,skidor är kul ju!
                        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• hakank
                          • maj 2006
                          • 1775

Ursprungligen postat av colsson
                          Det ligger mycket i det du säger Wesse. Jag är helt övertygad om att man kan hoppa över motorinkörningar, acc-cyklingar, afterrun oljor och annat trolleri och ändå ha en välflygande modell. Det hela handlar bara om vad man själv tror på. Det samma gäller dessa ooootaliga bränsleblandningar.. En kör på 10% nitro och en annan ska bara ha 8,5% osv...osv

Ja menar... hur sköter ni accarna i era telefoner, rakapparater och dyl?
                          Kör ni 10 tankar fet blandning på gräsklipparen när den är ny?

Jag cyklar själv mina accar och kör in mina motorer lite försiktigt men i ärlighetens namn tror jag knappast det behövs.
                          :up:

/Håkan
                          "Allting beror på allting"

Kommentar

• Marcus72
                            • maj 2007
                            • 180

(Batterier vete tusan, Däremot är jag säker på att en motor ska köras in, no snack about it)
                            Lite roligt det här, fundera lite på vad som skall köras in i en motor och varför det krävs lägre/högre/mer eller mindre belastning för att denna sk. inkörning ska bli så bra som möjligt.

Pratar nu generellt då det i denna hobby nu används både glöd och bensin motorer i alla dess former.

Vad gäller vinter förvaring så ser jag till att mina motorer har det varmt & skönt, brukar även med jämna mellan rum gå ner i källaren och prata lite med dem så de inte tror att jag glömt dem.

Kommentar

• wesse
                              • maj 2007
                              • 5864

köra in en motor? har jag aldrig hört talas om.. den enda som jag sett köra in en motor e ju Bokis då han körde in i ved boden om det är detsamma?

Kommentar

Arbetssätt...