Välkommen till MFK Snobben

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1490

Hej!
    En stilla undran bara...Hur mycket kostade ditt flygplan du kraschade??

Kommentar

• Palleman
      • nov 2007
      • 353

Den grabb som störde ner mitt flygplan saknade klämma för K70 vid tillfället.

Har ingen fordran gentemot grabben eller hans föräldrar, vid kontakten med mitt ombud så har jag fått klargjort för mig att hela ansvaret låg hos den man som anlände med den omyndiga flygaren.

Priset för planet inkl den förstörda Lipo-accen var drygt 2000:- Men jag anser det är helt ointressant.

Ja, vid tvister kring sådana här belopp så finns skyddstak i tinget. Att det kan medföra en kostnad för min del som kan överstiga planets värde är jag helt införstådd med. Det är också en kostnad jag är beredd att ta för att få upprättelse...
      Mvh Palleman

Kommentar

• Poteta
        • jun 2006
        • 603

Ursprungligen postat av Palleman
        Ja, vid tvister kring sådana här belopp så finns skyddstak i tinget. Att det kan medföra en kostnad för min del som kan överstiga planets värde är jag helt införstådd med. Det är också en kostnad jag är beredd att ta för att få upprättelse...
        Ok, det var bara ett tips i all välmening. Hoppas allt löser sig på bästa sätt.

Kommentar

• Palleman
          • nov 2007
          • 353

Ursprungligen postat av AM
          Palleman - jag har i egenskap av moderator har tagit bort namnen i ditt inlägg. Den text jag ersatt med är kursiv. Detta för att man ska inte hänga ut personer med namn som inte kan försvara sig. Jag hoppas det är OK för din del.

Jag tycker visst man ska ta upp sådana här händelser på detta forum. Palleman som skriver har tydligen länge försökt reda ut det hela och när det inte går så får man ju försöka komma vidare. Att dela med sig av sin (dåliga) erfarenhet på detta forum är ett sätt att få inputs. Man ska dock vara försiktig med att namnge personer som inte kan försvara sig.

Jag tror också att Du hade tyckt att det var allt annat än sandlådenivå om det var din modell som blivit nedstörd Sigun.

Tråkigt när man inte vill ta sitt ansvar - oavsett om man är medlem i en klubb eller inte. En "handledare" i en klubb som har med sig en bekants son till fältet är enligt min mening ansvarig för vad "eleven" tar sig för. Fast egentligen är grabben skadeståndsskyldig om han slog igång sin sändare utan att kolla om frekvensen var ledig först. MEN om han inte visste något om modellflyg, att kolla frekvenser, läsa fältregler, etc, då måste det ju vara - i detta fallet - "handledaren" som tog med sig grabben som får ta sitt "handledaransvar". Som vuxen måste man vara en god förebild. Vad ska grabben få för bild av vi vuxna människor om vi vägrar ta vårt ansvar, stå för vårt ord och inte uppmuntrar till rättvisa och heder?

Skulle olyckan vara framme får "den skyldige" alltid ta sitt ansvar och betala självrisken eller helt enkelt ersätta skadan. Det är ingen skillnad om det hade varit en fönsterruta som grabben sparkat en boll igenom eller annan skada han råkat åstadkomma. Sedan kan handledaren och sin bekantas son träta om vem ska som ska betala. Men Du måste ju rimligtvis hållas skadeslös.

Nu har vi bara hört Din version av det inträffade. Jag har ingen anledning att misstro dig. Men som sagt endast Du och de inblandade vet exakt vad som sagts och gjorts.

Jag hoppas det löser sig. Har du kollat med försäkringsbolagen? Vad säger de?

Mvh
          Ove
          Bättre svara sent än aldrig

Har ej varit i kontakt med mitt egna försäkringsbolag då jag i mailkontakt med SMFF styrelsemedlemmar fått reda på att junioren eller dennes handledare som hade ansvaret vid tillfället har möjlighet att ta det via deras försäkring som dom har via medlemskapet SMFF, men tyvärr har det inte funnits intresse eller vilja från deras sida att göra detta. :(
          Mvh Palleman

Kommentar

• AM
            Debattglad entusiast
            • maj 2006
            • 3464

Jag tycker det är viktigt att stå för det man ställer till med och stå för det man gör. Det har jag lärt mina barn sedan de var små och det fick min yngsta dotter bl.a erfara när hon med sitt månadsgamla körkort backade in i en tre dagar gammal VW Golf. Hon skrev en lapp att hon hade backat på den andra bilen och fick ta den sura smällen och betala vad det kostade i självrisk. Jag var ganska stolt som far även om det kostade henne en slant.

Om vi som är vuxna inte visar att vi står för det vi ställer till med är det helt fel signaler vi skickar ut till våra barn och ungdomar. Vi vuxna måste vara noga med att vara ärliga, rakryggade och rättvisa. Våra barn gör ju bara som vi vuxna har lärt dom att göra.

Mvh
            Ove
            Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Palleman
              • nov 2007
              • 353

Det är helt rätt Ove.

En egen erfarenhet lärde mig dessutom, utöver det att man alltid ska stå för det man ställer till med, att det blir oerhört mycket lättare att reda ut missödet från första början.

Jag backade på en sändaramatörskollegas hyfsat nya bil en kväll när jag skulle åka hem från ett klubbmöte på radioklubben här i Kristianstad, jag kan intyga att man i det läget känner sig väldigt skamsen och smått förtvivlad. Visst det blev inga stora skador men det blev fula märken i fronten..

Men det var inte mer med det än att man fick bita ihop och gå in för att ställa sig inför folksamlingen för att fråga vem som ägde bilen till en början...
              Mindre roligt blev det när en man kom fram minst lika förtvivlad som jag och sa att han nyss hade bytt bort bilen till förmån för nyköp.
              Tänk er den känslan :(

Hursomhelst så löste vi detta mkt smidigt så vi kunde röja detta problemet ur världen på plats alldeles efter, och bara ett par tre dagar senare ringde han för att upplysa mig om att jag inte behövde tänka mer på detta då bilfirman som köpt in bilen av honom tog den skadan på köpet :roll:

Den lättnaden jag kännde då var helt oslagbar, dessutom har man ännu en god vän idag på klubben som man kan sitta och snacka skit med, och garva med i stället för snea blickar. Sånt känns alltid mkt bättre.
              Mvh Palleman

Kommentar

• Christian
                • okt 2006
                • 92

Oavsett vem som bär vilket ansvar i frågan undrar jag varför i hela fridens namn någon vill låsa skåpet med frekvensklämmor - är dessa en särdeles stöldbegärlig vara? Vore det inte bättre att klämmorna finns tillgängliga närhelst de behövs?!

Och, är det verkligen viktigt att få upprättelse i sak? Uppenbarligen är inte ansvarsfrågan helt enkel att lösa och ingen av de inblandade tycks helt utan skuld. Vore det inte enklare att gå vidare och njuta av en trevlig hobby tillsammans med sina vänner

Kommentar

• H_enke
                  • maj 2006
                  • 150

Ett tips till er som har problem med att frekvensklämmorna blir stulna, skaffa frekvenstavla istället!

Man har en stor tavla på fältet där det finns en krok för varje kanal. Sedan har varje medlem en egen bricka som man bokar en frekvens med genom att hänga upp den på sin frekvens. När man inte har brickan upphängd så lägger man den på radion så att man inte såker slå igång den utan att ha satt upp brickan.

Till de som inte har egen bricka finns det lånebrickor på tavlan. Varje bricka är cirka 6 x 9 cm stor.

Vi har detta i min klubb (Linköpingseskadern) och det har fungerat bra genom åren.

Kommentar

• gimbo
                    • jul 2007
                    • 710

Vi kör också med en tavla. Där sätter vi i vårat medlemskort på motsvarande frekvens vi ska använda. Har man glömt medlemskortet så kan man enkelt stoppa ner en pappersbit eller vad som helst för att markera frekvensen. Tycker det funkar bra.

Kommentar

• Mr J
                      • maj 2006
                      • 4130

Det systemet används i Malmö också, visst fungerar det, men det är hemskt lätt att glömma kortet där när man åker hem.
                      Jag har hittat mängder med medlemskort, körkort och patientbrickor där :roll:

Det farliga är om inte förste man som kommer ut till fältet rensar bort alla kvarglömda kort, då har de som kommer senare när fältet är fullt av folk ett jäkla bry med att gå runt och fråga alla om frekvenser innan man vågar plocka bort ett kvarglömt kort, och sen känns det lagom otäckt att flyga...

Kommentar

• gimbo
                        • jul 2007
                        • 710

Jo det har du rätt i. kan sitta kvar nått kort då och då men tavlan finns i alla fall alltid tillgänglig.

Kommentar

• buskflygaren

Det står fortfarande namn i tråden, har du läst igenom tråden så dåligt AM att du missat det men ändå har du en massa åsikter.

Vad vill ni? Vad går det här ut på? Ska ni statuera exempel mot ett par ungdomar som flyger på sitt hemmafält och där en gästflygare palleman är inblandad i en incident och ni börjar svamla om barnuppfostran och påbackade bilar. Ni är bara för mycket!

Och palleman att du orkar, menar du verkligen att du har kontaktat ditt juridiska ombud i en fråga om 2000:- och han/hon har på fullt allvar ska ta itu med frågan och dra det vidare och därmed belasta rättsväsendet, tror du på fullt allvar att det fungerar så? Du skriver att vid kontakten med ditt ombud så har han klargjort att ansvaret ligger helt hos han som anlände med flygaren, vad vet ditt ombud om det, han säger det du säger till honom eftersom det är ditt ombud, är det här något nytt för dej, något du inte har klart för dej!

Den här tråden borde raderas då den fortfarande står namn och moderatorn inte klarar ut att få det raderat.

Om det är sant som klubben skriver att du har skrämt iväg 2 mycket intresserade ungdomar med dina krav och hot så blir jag sur. Och i och med att du startade den här tråden trots att det är 3 månader sedan incidenten så undrar man ju vad du håller på med, du ringer hem till deras mor och spelar in samtalet. Man blir beklämd!

Du borde be klubben om ursäkt och ge grabbbarna varsin komplett flygkärra och ägna en eftermiddag åt att hjälpa dem igång igen för du har helt tappat kontrollen och du bär dej illa åt.

Mvh Daniel

Kommentar

• bokis
                            • maj 2006
                            • 5041

Ja har blivit nerstörd i somras o kul var det inte det inte MEN jag skulle definitivt anpassa mig efter vem som har gjort det..
                            Gjorde även så när det hände,tyckte det var skittrist o onödigt,fick dessutom en modell överkörd av en gammal farbror o hans rara fru i påldalen o visst,kanske skulle ha tagit till storsläggan men tycker det ger fel signaler..
                            Det är en lek o hobby vi håller på med och kontakta juridisk ombud måste väl ändå vara övervåld?
                            Min linje är o kommer alltid att vara:så länge ingen blir skadad så finns det folk som lever av att tillverka prylarna,varvid materiell skada är för mig är en irritation men det överlever jag..
                            Finns det en försäkring nånstans så:javisst! Eller erbjuder personen sig att betala så är det en bonus..
                            Men därifrån till att göra det hela till något så allvarligt så att det fordras en lagvrängare finns inte för mig..
                            Som sagt,ingen blev ju skadad o det var i mina ögon det viktigaste..
                            // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                            (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Palleman
                              • nov 2007
                              • 353

Ursprungligen postat av buskflygaren
                              Det står fortfarande namn i tråden, har du läst igenom tråden så dåligt AM att du missat det men ändå har du en massa åsikter.

Vad vill ni? Vad går det här ut på? Ska ni statuera exempel mot ett par ungdomar som flyger på sitt hemmafält och där en gästflygare palleman är inblandad i en incident och ni börjar svamla om barnuppfostran och påbackade bilar. Ni är bara för mycket!

Och palleman att du orkar, menar du verkligen att du har kontaktat ditt juridiska ombud i en fråga om 2000:- och han/hon har på fullt allvar ska ta itu med frågan och dra det vidare och därmed belasta rättsväsendet, tror du på fullt allvar att det fungerar så? Du skriver att vid kontakten med ditt ombud så har han klargjort att ansvaret ligger helt hos han som anlände med flygaren, vad vet ditt ombud om det, han säger det du säger till honom eftersom det är ditt ombud, är det här något nytt för dej, något du inte har klart för dej!

Den här tråden borde raderas då den fortfarande står namn och moderatorn inte klarar ut att få det raderat.

Om det är sant som klubben skriver att du har skrämt iväg 2 mycket intresserade ungdomar med dina krav och hot så blir jag sur. Och i och med att du startade den här tråden trots att det är 3 månader sedan incidenten så undrar man ju vad du håller på med, du ringer hem till deras mor och spelar in samtalet. Man blir beklämd!

Du borde be klubben om ursäkt och ge grabbbarna varsin komplett flygkärra och ägna en eftermiddag åt att hjälpa dem igång igen för du har helt tappat kontrollen och du bär dej illa åt.

Mvh Daniel
                              Du är mig en rolig människa.

Jag kopierar över ett par lättbegripliga inlägg som jag gjort i systertråden på SMF.

------------

Jag har aldrig uttalat några hot, jag har dock begärt ersättning vid telefonkontakt med den man som anses ha haft ansvaret för grabben.

Det sårar det mig att Patrik påstår att jag hotat grabben och hans familj, men det är en ren lögn troligen uppkommen av att Patrik litat blint på en annan inom MFK Snobben, men som jag säger så kan jag styrka min oskuld i den frågan.

Grabben som störde ner mitt flygplan kunde inte uppvisa klämma för K70 efter incidenten, varken för mig eller min gode vän som då var medlem i MFK Snobben...

Min gode vän "Diesel" som bjöd in mig till Snobbens flygfält samt hans fru satt bredvid mig vid köksbordet när jag ungefär en timme efter incidenten ringde upp grabbens mor för att diskutera saken, men tyvärr blev det skit av den saken då grabbens mor svor och gormade en stund för att sedan slänga på luren i örat på mig, utan att jag fick så mycket mer ur mig än vad jag hette och vad saken gällde. "Diesel" och hans fru hörde båda klart och tydligt hur kvinnan skrek och gormade utan att jag behövde aktivera högtalartelefonfunktionen...

När min gode vän och hans fru ett par dagar senare talade med den man vi anser hade ansvaret för grabben så hette det att jag hade hotat henne, detta är såvitt jag har förstått saken den största anledningen till att "Diesel" och hans fru gått ur MFK Snobben.

-----------------------

Hade vi kunnat ta klämma så hade vi naturligtvis gjort det, men det är inte lätt när dom hänger inlåsta i klubbstugan.

Förstår inte MFK Snobbens rädsla för att objudna ska själa klämmorna, dom använder träklädnypor som är märkta med kanal/frekvens. Vad kostar en påse träklädnypor??? Ungefär lika mkt som en timmes parkeringsbiljett i kristianstad....

Jag som gästflygare där hade ingen nyckel och min vän som var medlem i MFK Snobben då glömde sina nycklar hemma eftersom vi skyndade oss ut till fältet för att hinna testa våra helt nya kärror innan mörkret föll på.

Och hade grabben haft klämma för K70 så är jag helt övertygad om att han hade visat den för oss, och i så fall hade jag inte sagt ett ljud då felet helt hade varit mitt, men han kunde inte uppvisa klämma för K70 varken för mig eller min vän som var medlem i snobben...

Kan hända att han hade klämma men en klämma som ligger kvarglömd hemma på köksbordet eller liknande gäller inte, men vad vet jag... det kanske är annorlunda på MFK Snobben..

Jag och min vän frågade dom som redan var på fältet vilka frekvenser dom använde, samt upplyste dom om vilka frekvenser vi hade för avsikt att använda. Styrks av "Diesel" tidigare i tråden...

Dock så gick grabben bara ut och rev igång sin sändare och startade upp utan att knysta ett ljud när han och mannen som hade ansvaret för honom anlände till fältet efter oss.

Med det till grund så anser jag att jag inte har ett dugg att be om ursäkt för, plus att jag har all anledning att begära ersättning för förlusten...

Den version som "pgrts" Patrik i MFK Snobben redovisar är med högsta sannolikhet grundad enbart på den mannens saga som jag och min vän anser, och lagstiftningen också för den delen då grabben var omyndig, bar ansvaret för grabben...

Den versionen innehåller sanning med en hel del modifikation, men tyvärr finns det människor som är beredda att modifiera och ljuga för att hålla ryggen fri, dessa vågar helt enkelt inte stå för de misstag dom gör...

För min del handlar detta om 2000 spänn i förlust... För mannen handlar det om några hundralappar i självrisk om han tar det via sin försäkring.

Inte för att det spelar någon roll i detta fallet men grabben stog inte i pilotrutan så som "pgrts" skissat upp och märkt områdena i forumet på rcflyg.se, jag hade för mig han stog mellan linflygcirkeln och den vertikalt ritade landningbanans nedre hörn med sina jämngamla kompisar. Eftersom jag var lite osäker så ringde jag min vän och frågade honom idag och han bekräftade detta med 100% säkerhet.

Jag och min vän stog strax utanför staketet som är inritad till höger alldeles under 5'an...

----------------------------

Jag hoppas jag slipper fler inlägg om att jag skulle ha hotat någon för det är rent skitsnack...

Det kalla och nonchalanta bemötandet jag fick från början av den man vi anser bar ansvaret för grabben samt grabbens mor är den största anledningen till att jag är beredd att dra detta vidare för att få upprättelse, beloppet är för mig likgiltigt i detta fallet...

Men jag kan lova att ingen blir gladare än jag om mannen i fråga visar mig att han har ryggrad och kontaktar mig för att diskutera saken....

Edit:
                              Här är en länk till det mailsvar jag fick från SMFF som "pgrts" Patrik efterlyste... Detta är SMFF's syn på saken..

Får dock göra som på tv och varna känsliga tittare (läsare) då namn förekommer...

Edit2:
                              Kunde konstatera att Firefox webläsare öppnar dokumentet som råtext, man får då spara filen och öppna den med sitt mailprogram för att se det läsbart hur Internet Exploder gör vet jag inte då jag inte använder skräpet

Edit3: Mailet finns nu även som PDF-dokument som bara är att öppna...!
                              Mvh Palleman

Kommentar

• knas
                                • okt 2006
                                • 206

Det är precis en sådan här situation jag är mest rädd att råka ut för. Dock så skulle inte jag våga flyga utan att alla kommer åt frekvensklämmorna, vilket i detta fall inte verkar haft någon betydelse då det ändå händer saker trots att en erfaren!? flygare kommer ut på fältet. Hela iden med frekvensklämmor är ju att man ska kunna se vilka kanaler som är lediga och inte.

Vet inte vad du har för radio men jag skulle börja fundera på 2.4GHz banorna, så slipper man vissa typer, samt att man själv slipper råka skjuta ner någon.

Kommentar

Arbetssätt...