Problem med ARF:er ??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1490

Hej!
    Att landningställen går sönder kan ju bero dels på att fabrikanten har en dålig konstruktion dels på att vi modellflygare inte alltid gör som man ska när man monterar ihop (inte bygger man ett ARF flygplan)planet.
    Se på ovanstående You Can Do kärra.
    Där ser det ut som att ena hjulet sitter väldigt nära kanten på hjulkåpan.
    Vad som då händer vid landning är att skumgummihjulet utvidgar sig och hakar tag i kanten på hjulkåpan med omedelbar inbromsning som följd. Det är då inte underligt att stället lossar från kroppen!

Kommentar

• Tobbe O
      • maj 2006
      • 1431

Att den lilla plyfa bit som landstället sitter i på U-Can-Do:arna släpper är ingen nyhet.

Jag hade turen att flyga min i 60 timmar och hundratals landningar innan mitt släppte vid en nödlandning/motorbortfall(soppatorsk annars stannar inte en YS )

Jaka du kan ju inte mena allvar i det du skriver, att däcket skulle svulsta så att det skulle "bromsa i kåpan", hehe som vi skull säj här, he skull ju ba flyg tvet´n borti kåpa då.

Kommentar

• js_
        • jul 2007
        • 666

Orsaken att kåpan är så nära är att den är sprucken o sitter helt lös på bilden.

Kommentar

• Taylorcraft
          • maj 2006
          • 359

Ursprungligen postat av fredrikr
          ...Och så får jag ju då en hel del glitchar som jag inte är säker på vad de beror på än. Ska snart uppgradera till borstlöst och ny mottagare, och hoppas att det försvinner då.

/Fredrik
          Fotnot:

Det du refererar till kallas "E-starter-hosta"... Många upplever det här med denna modellen. Jag reducerade den betydligt i min E-starter med en JETI Rex 5 mottagare, men den finns fortfarande om jag kollar noga. Vad det kommer av vet jag inte, en vild gissning är att det bildas statisk elektricitet runt planet, som då laddas ut i en liiiiten blixt, precis så stor att mottagaren får hicka en sekund eller så. Men det är, som sagt, en vild gissning.

Å andra sidan kan jag flyga på speciella ställen - både på våran flygplats pluss timmerterminalen på andra sidan vägen från flygplatsen - och ha "hur många glitchar som helst", medans det går bättre på andra delar av området? Har dock inte testat så noga på andra lämpliga flygfält (har IOFS inte flugit så mycket på sistone heller...) att jag kan säga om det beror på störningar från nån radiobeam eller andra källor.

En ting är säker, det blev inget bättre med att byta till borstlöst i mitt tillfälle, det var hellre mottagaren som gjorde skilnaden.

Mvh

Kommentar

• jaka
            • maj 2007
            • 1490

Hej!
            Att däcket tar i kåpan kan göra att kåpan spricker vid landning (det har mina kåpor gjort på min You Can Do .60)Men det är ju lätt att fixa till med lite kolfibersnöre och 24 timmars gjutepoxy.

Att sponge däck som trycks ihop tar i hjulkåpan är ingen nyhet ,det har jag sätt på flera flygplan. Ett låst däck bromsar ganska bra, ialla fall på de underlag jag flyger,vilket kan orsaka att landningstället lossar i kroppen.
            Tvi Tvi så har mitt ställ i You.Can-Co inte lossat än ...men det har jag kortat av så det inte är så högt som originalet.

Kommentar

• wesse
              • maj 2007
              • 5864

fick rådet att förstärka stället på min rush men Tobbe har ju inte gjort det på sin.... funderade en stund svårt o se hur dom limmat så jag beslutade mig att ta bort lite av klädslen.... oj oj såg lite springor o när jag pillat med kniven lite verkar det mest va slipdamm där det skulle vara lim så nu blir det till o bygg om min arf lite o jag är mest glad att jag beslutade mig för att titta efter så nu blir det hårdkoll på resten...smäller väl ändå så småningen om men då ska det förbanne mig vara mitt fel :lol:

Kommentar

• T.S
                • sep 2007
                • 155

Det är bra om det sitter dåligt,va ska du annars skylla på när stället far bort

Mvh Torgny

Kommentar

• swe34
                  • jun 2007
                  • 39

Har bara kraschat en ARF.... (ännsålänge) en H9 funtana x50... Tidigare så har jag bara byggt "riktiga" modellplan DEN var nog bygg av knäckebröd, för det blev bara småååå smååå flingor kvar av den! Men den var nog rätt skööör... min fru skulle plocka ut den ur skuffen på våran jeep och petade tummen genom vingbalken (JA den gick av)... Jaja hur som helst så gjorde jag en "utelandning" med den och det blev bara små små flingor kvar av den! MEN den är ju enligt alla så himmla lätt... Jag har precis pillat ihop en CMP KATANA med en MAGNUM 180" och den väger 5125 GR (enligt min frus digitalvåg ) JAPP DEN ÄR IVÄGEN FÖR DAMMSUGAREN... men vi får väl se hur skööör den är... ÅTERKOMMER!

Kommentar

Arbetssätt...