Ställen att flyga på som inte kräver medlemsskap i SMFF

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kenneth67
    • jun 2007
    • 2545

det finns otaliga inlägg å trådar där detta diskuterats .. vi ska nog inte dra igång en hets tråd till om det . nu !?? men förstår vad du menar !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• Jocke H
      • jul 2006
      • 41

Kanske lite långt att åka men Botkyrka rfk har inget krav på SMFF medlemskap.
      BRFK

Kommentar

• fredrikr
        • nov 2007
        • 124

Ursprungligen postat av Jocke H
        Kanske lite långt att åka men Botkyrka rfk har inget krav på SMFF medlemskap.
        BRFK
        Trevligt att höra! Det ligger lite smått off, men kanske kan man komma och gästflyga någon gång i sommar...

Mvh,

/Fredrik

Kommentar

• Wulfman
          • jan 2007
          • 478

Vi får hoppas att paragraf 37 försvinner. Vore ju ganska enkelt då för klubbar......speciellt inbitna SMFF klubbar.

- Söndagsflygare går med i RCFF

- Dem som vill ha modellflygnytt och tävlar (aktiva) går med i SMFF

Sen får vi hoppas att dem klubbar som inte tar emot gästflygare idag bara för att man är medlem i RCFF....gör 180 grader. För allas skull och deras egen

.....här följer ett utdrag ur SMFF egen text ang. sin försäkring

Försäkringar
          SMFF och RF tillhandahåller ett antal försäkringar åt våra medlemmar. Det gäller dels försäkringar som är intressanta för de anslutna klubbarna men också för de personer som är medlemmar i klubbarna.

Vi har två avtal med If när det gäller försäkringar för oss modellflygare. Vi har olycksfallförsäkring och en försäkring för egendom, avbrott, ansvar, förmögenhetsbrott, kris och rättsskydd.

Olycksfallförsäkring omfattar:

* Medicinsk invaliditet, 5 basbelopp

* Ekonomisk invaliditet, 10 basbelopp

* Dödsfallskapital, 0,5 basbelopp

* Läke-, res- och tandbehandlingskostnader. Ersättning som är nödvändiga och skäliga kostnader.

* Rehabilitering, 2 basbelopp

Merkostnader

* Personliga tillhörigheter, 0,5 basbelopp

* Extra kostnader under den akuta läkningstiden, 3 basbelopp

Försäkringen gäller vid olycksfallsskada som drabbar den försäkrade under utövning av modellflygning samt visst underhållsarbete inom SMFF.

Försäkringen för egendom, avbrott, ansvar, förmögenhetsbrott, kris och rättsskydd:

Försäkringen gäller för alla medlemmar som genom klubbar anslutits till SMFF vid all flygning under förutsättningen att denna sker enligt de regler och bestämmelser som gäller inom SMFF.

Försäkringen gäller vidare för all övrig verksamhet som arrangeras av klubbar och SMFF.

Även icke medlemmar som tillfälligt deltager i verksamheten omfattas av försäkringen.

Försäkringen gäller även under internationella tävlingar i hela världen för de som representerar SMFF eller ansluten klubb.

Försäkringen gäller inte för skada som inträffar när modellflygfarkosten dirigeras från plats utanför område som godkänts för start och landning av SMFF eller ansluten klubbstyrelse.

Observera den feta texten, detta innebär att försäkringen gäller som gästflygare oavsett om man är med i RCFF eller inte är medlem någonstans...håller på AIK eller Djurgårn....är nybörjare eller veteran etc.

Sen håller jag med loop att underhåll etc. kostar mycket pengar och insats
          men det är en helt annan sak. Själv skulle jag gladligen bet. några extra hundralappar till klubben om det krävdes för att köpa ny gräsklippare etc.

ps. vet att jag gjort liknande inlägg tidigare :oops: men det där med att förbjuda gästflygare p.g.a. att man är med i RCFF och inte SMFF gör mig å heligt förbannad att jag inte får nog av att propagera för....."gästflygning åt alla...ropa skall skalla"..he he
          Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
          Tiger Moth Saito 62 4t
          Piper J-3 Cub OS 70 4t
          Bellanca Decathlon OS 46 fx
          Spitfire Supermarine Saito 62 4t
          Henschel HS-129 dubbla os 10
          Focke Wulf TT15
          Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

"En gång modellflygare, alltid modellflygare"

Kommentar

• Sigun
            • aug 2007
            • 3942

Ursprungligen postat av Wulfman
            Sen håller jag med loop att underhåll etc. kostar mycket pengar och insats
            men det är en helt annan sak. Själv skulle jag gladligen bet. några extra hundralappar till klubben om det krävdes för att köpa ny gräsklippare etc.

ps. vet att jag gjort liknande inlägg tidigare :oops: men det där med att förbjuda gästflygare gör mig å heligt förbannad att jag inte får nog av att propagera för....."gästflygning åt alla...ropa skall skalla"..he he
            PDT_Armataz_02_44 kan inte annat än att hålla med dig Wulfman.

Kommentar

• kenneth67
              • jun 2007
              • 2545

instämmer ! :supz: :finga:
              FM extra 300s 60size
              V-MAR cap 231 ex asp120
              jamara corsair os90fs

Kommentar

• yeran
                • maj 2006
                • 37

ps. vet att jag gjort liknande inlägg tidigare :oops: men det där med att förbjuda gästflygare gör mig å heligt förbannad att jag inte får nog av att propagera för....."gästflygning åt alla...ropa skall skalla"..he he
                Wolfmans uttalande gör mig upprörd.

Det finns inget medlemsskap som ger automatisk rätt att flyga på ett fält.

Det finns till och med klubbar där inte ens medlemmarna har automatisk rätt att flyga på fältet pga att varje pilot måste ha personligt tillstånd och betala avgift hos markägaren.

Man kan stöta på t ex
                Inga gästflygare tillåtna.
                Gästflygare endast under ordinarie medlems ansvar.
                Gästflygare måste teckna avtal och betal avgift till klubben.

Respektera fältets regler!!! Den som på egen hand "lånar" ett fält kanske orsakar att klubben blir vräkt.

Kommentar

• Wulfman
                  • jan 2007
                  • 478

Yeran

Tror du missförstått det hela....och kanske inte följt hela debatten.

Självklart skall man följa det regler klubben satt upp när det gäller "Gästflygning".

Kan ju vara att det skall vara en klubbmedlem närvarande....att man skall kontakta någon i klubben först....... eller att man skall inneha en viss erfarenhet t.e.x. gamla tidens RC certifikat....osv.

Men att enbart förbjuda någon att gästflyga för att man är med i RCFF och inte SMFF är det vi/jag blir upprörd över (råkade själv ut för detta), eftersom försäkringen täcker även icke medlemmar. Tycker man bör vara så öppen som möjligt för sina modellflygarkollegor.

Tycker du bör tänka dig för innan du använder såna starka ord som "respektlös".

Mitt ps. var skrivet med ironi och en skvätt humor.....har nu förtydligat det lite så det slipper bli mer missförstånd
                  Tiger Moth Saito 62 4t
                  Piper J-3 Cub OS 70 4t
                  Focke Wulf TT15

Kommentar

• srlund
                    • jun 2006
                    • 36

Du får flyga här i Skellefteå! Kommer du hit och flyger så får du använda fältet, stugan, grillplatsen och annan utrustning alldeles gratis, hur mycket du vill, det lovar jag .

Tyvärr är snöläget så att du kanske bör vänta några månader innan första besöket :( , men du är varmt välkommen!
                    Stefan Andersson
                    Skellefteå

Kommentar

• bokis
                      • maj 2006
                      • 5041

Ursprungligen postat av yeran
                      Wolfmans uttalande gör mig upprörd. Respektlöst!

Det finns inget medlemsskap som ger automatisk rätt att flyga på ett fält.

Det finns till och med klubbar där inte ens medlemmarna har automatisk rätt att flyga på fältet pga att varje pilot måste ha personligt tillstånd och betala avgift hos markägaren.

Man kan stöta på t ex
                      Inga gästflygare tillåtna.
                      Gästflygare endast under ordinarie medlems ansvar.
                      Gästflygare måste teckna avtal och betal avgift till klubben.

Respektera fältets regler!!! Den som på egen hand "lånar" ett fält kanske orsakar att klubben blir vräkt.
                      Jahaja Yeran.läs detta o begrunda: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5611
                      Min personliga åsikt är att det är respektlöst mot de andra att ha div. frågetecken som profil..
                      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• yeran
                        • maj 2006
                        • 37

Wulfman, det är attityden att bara för att man är medlem i RCFF har man en rättighet att flyga var man vill som är stötande. Varför skall det vara så svårt att respektera de regler som är uppsatta? Om man inte gillar reglerna finns det väl andra sätt att påverka än att hänga ut föreningen? Det kanske finns goda skäl att reglerna ser ut som de gör. Du behöver inte ta på dig hela skulden, du råkade bara skriva det sist.

Bokis, efter gammalt groll avskyr du mig precis lika mycket som jag dig. Jag brukar försöka att inte hoppa på dig i debatten så frågan är, ska vi ha krig eller låta varandra vara?
                        Jag har laglig rätt att inte ha mina addressuppgifter offentligt. Ordförande rcff har alla mina kontaktuppgifter.
                        Glawe är en moderator jag kan respektera så vill han radera mig så låt honom göra det.

Kommentar

• pilotkalle

Ursprungligen postat av bokis
                          Jahaja Yeran.läs detta o begrunda: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5611
                          Min personliga åsikt är att det är respektlöst mot de andra att ha div. frågetecken som profil..
                          Word :supz:.

Kommentar

• kenneth67
                            • jun 2007
                            • 2545

frågan var väl inte att man skulle kunna klampa in å flyga vart man ville heller yeran! utan att man nekas att gästflyga på fält där klubben är smff ansluten TROTS att det står i smffs försäkrings krav att även icke medlem omfattas av försäkringen...
                            som tillfälligt gästande flygare borde det inte ha betydelse vilket förbund man tillhör .. tror knappast att en smff medlem skulle bli nekad att flyga på ett fält där klubben är rcff ansluten för att han tillhör "fel" förbund.. modell flygare är vi alla tyvärr så ser sig en del mer värda än andra å det är tråkigt så ska vi inte behöva ha det
                            FM extra 300s 60size
                            V-MAR cap 231 ex asp120
                            jamara corsair os90fs

Kommentar

• bokis
                              • maj 2006
                              • 5041

Ursprungligen postat av yeran

Bokis, efter gammalt groll avskyr du mig precis lika mycket som jag dig. Jag brukar försöka att inte hoppa på dig i debatten så frågan är, ska vi ha krig eller låta varandra vara?
                              Jag har laglig rätt att inte ha mina addressuppgifter offentligt. Ordförande rcff har alla mina kontaktuppgifter.
                              Glawe är en moderator jag kan respektera så vill han radera mig så låt honom göra det.
                              Avskyr?? Det var värst,kan inte påstå att jag "avskyr" någon här,däremot tycker jag att man ska stå för vad man skriver...
                              Med namn alltså.. :oops:
                              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Wulfman
                                • jan 2007
                                • 478

Yeran

....utan prestige....det bör väl finnas något sätt där båda föreningarna kan inleda ett samarbete...utöver gränserna.

Vore kul att höra dina ideér och tankar om detta ?

och OM.....man tittar från ett annat perspektiv

För en vecka sen stog jag och frös vid ett fält någonstans i mellansverige med 7-8 andra entusiastiska modellflygare...alla frös som xxx och var bara glada över gemenskapen....

....vi kan väl omsätta den negativa aktiviteten vid tangentbordet mot byggandet & flygandet istället.
                                Tiger Moth Saito 62 4t
                                Piper J-3 Cub OS 70 4t
                                Focke Wulf TT15

Kommentar

Arbetssätt...