Vanligaste nybörjarfrågan ;)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zekee
    • maj 2006
    • 604

Dom flesta ligger väl runt 2000kr. Testade Phoenix och den kändes riktigt bra!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

Kommentar

• sundqvistjohan
      • jul 2006
      • 1289

Aerofly Professional Deluxe (AFPD) har jag själv. Bra grafik, realistisk och mycket bra även för 3D-flyg. Kommer kabel med som passar många sändarfabrikat.

RealFlight G 3.5 Har lånat av en kompis en längre tid. Stort plus att det kommer med en BRA simulatordummy så man inte behöver joxa med sin flygradio vid datorn. Tycker inte att 3D-flygandet är lika realistiskt som på AFPD. G4 är nyaste versionen, har inte testat den.

Reflex XTR, lär vara bra - en av de bästa för helikopter också om jag förstått rätt.

Phoenix - något förmånligare än konkurrenterna har jag förstått. Inte testat.

Vilken av ovanstående simulatorer som är bäst kan man tvista länge om, jag tror att alla är bra och utvecklar flygandet. Enda orsaken till att jag skrivit mycket om AFPD och RealFlight är jag testat bägge en längre tid
      Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)
      Min hemsida http://johansundqvist4.googlepages.com/home

Kommentar

• Stoffe
        • feb 2008
        • 64

Dom enda som jag har hört talas om innan är RealFlight-modellerna.. Men jag har aldrig testat något... Trodde jag skulle få igång FMS, men det verkar nog kört... skitskumt, men men...

Finns det någon av dessa simulatorer som har några gratis plan och sånt man kan ladda ner och lägga in? Eller har alla så att man måste köpa add-ons?

Underbart forum det här, många jäkligt bra svar och snabbt har det gått med!! Tack

Kommentar

• Zekee
          • maj 2006
          • 604

AFPD finns det modeller att ladda ner!
          --------------------------------------------------
          Proud Member of Ånge modellklubb...

Kommentar

• sundqvistjohan
            • jul 2006
            • 1289

Finns modeller att ladda ner till de flesta tror jag. Sällan jag hittat någon riktigt bra modell som känns helt realistisk att flyga - de som kommer med programmet är ofta de bästa.

Här är en sida http://www.rc-sim.de/index_en.htm

klicka på "downloads" uppe i balken, sedan på "download - area" nere på sidan
            Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)

Kommentar

• Stoffe
              • feb 2008
              • 64

Oj, där fanns ju till riktigt många program med! Kanoners

Ah, jag sitter här och läser en massa och vill testa att flyga nu! Det verkar ju så skoj! Haha, vill kunna trixa en massa :lol:

Nä, hoppas att jag kan få ett schysst pris på en easyglider, så att man kan komma igång lite och känna på det här med flygplan! Sen måste man ju skaffa sig en simulator med så att man kan krascha planet där istället för IRL, blir så mycket dyrare och det känns som om man kan tröttna på det om man ägnar 2 sekunder åt att (nästan) flyga och 20 timmar åt att reparera planet efteråt :roll:

Kommentar

• Strömquist
                • nov 2007
                • 216

Funkar AFPD med en enkel seriell sändar dummy ?
                - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
                Här bor jag

Kommentar

• sundqvistjohan
                  • jul 2006
                  • 1289

Ursprungligen postat av Strömquist
                  Funkar AFPD med en enkel seriell sändar dummy ?
                  Oj så svåra ord du använder, men om frågan betyder: Funkar AFPD med en sådan här sändare http://www.sabe.fi/hobby/index.php?p...073&grpid=2903 är svaret JA!

När du har AFPD-kabeln i en USB-port kan du använda vilken annan USB-spelkontroll som helst (kopplad till en annan USB-port). Bara att kalibrera "joystick". Man kan också flyga 2 samtidigt med tvådelad skärm. Den ena kontrollerar sitt plan med "riktig sändare" kopplad till AFPD-kabeln och den andra flygaren flyger med en annan USB-kontroll.

Kommentar

• Strömquist
                    • nov 2007
                    • 216

Coool..

Jag har inte råd att köpa en riktig sändare just nu, så jag kör FMS med en sändardummy, och om det funkar att köra med den i AFPD så blir jag lycklig.
                    Här bor jag

Kommentar

• sundqvistjohan
                      • jul 2006
                      • 1289

Det funkar, jag köpte själv en simulatordummy till AFPD för att slippa använda min flygsändare. Dummyn har bara fyra kanaler, men man kan sköta flaps, landningsställ och andra funktioner med datorns siffertangenter.

Kommentar

• Stoffe
                        • feb 2008
                        • 64

Efter lite trixande i registret och lite pillande så fick jag faktiskt igång FMS, jäklar vad svårt det var att flyga med tangentbordet... Går alltid planet snett när man startar?? :lol:

Jag ska nog fixa mig en sån där dummy...

Hur realistiskt blir det i FMS t.ex. eller någon annan simulator med för den delen... Funkar det bra att lära sig grunderna där för att sedan ge sig på verkligheten?

EDIT: Va f*n, man måste handla för mer än 200:- på hobbex för att kunna beställa... Hur ska jag nu få tag i en sån där dummy... :evil:

Kommentar

• Strömquist
                          • nov 2007
                          • 216

Här har du en.
                          Här bor jag

Kommentar

• Stoffe
                            • feb 2008
                            • 64

Jävlar vad dyrt det blev i frakt då, 100 spänn för en grej som kostar 200... Det är ju schysst :roll:

Kommentar

• Sigun
                              • aug 2007
                              • 3942

Hej
                              Bor du i närheten av Teknikmagasinet eller Claes Ohlsson så har de de bästa priset på dessa USB dummy sändarna

Teknikmagasinets USB Dummy 179kr

Claes Ohlsson USB Dummy 199kr

Kommentar

• Stoffe
                                • feb 2008
                                • 64

Jag får försöka ta mig till Göteborg någon gång här i nära framtid, det är ju bara 8 mil enkel väg!

Blev oerhört positivt överraskad av det snabba svaret jag fick från modellhobby.com... Dom tipsade mig om den här modellen istället för easyglidern, som hade allt jag behövde utom kontroll och mottagare http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=5609

Sen fick tipset på dessa kontroller och mottagare:

och

Vad tycker ni? Ska man köpa så att man får med några servon eller räcker det med den första som jag länkade till??

Haha, jag tycker det här är skitskoj redan nu... och jag har inte ens ett plan

Kommentar

Arbetssätt...