Nybörjarfunderingar...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Z
    • okt 2007
    • 195

Om du inte har tillgång till ett fält är det ju vettigt att köra heli. Då behöver du ingen landningsbana...

MVH Peter Z

Kommentar

• JK
      • apr 2008
      • 127

Jag vill ha både heli och flyg. hehe Men jag tror faktiskt jag börjar med heli. Jag kanske ska börja med en co-axial ändå... En sån kostar ju bara 1000 kr med radio och allt, medan det säkert blir 6000 om jag ska köpa en bra radio, simulator och en bra "riktig" helikopter. Och det kommer att ta ett bra tag innan jag får råd med det... Så jag kanske ska köpa en sån här http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=5796 och lära mig att flyga med den först?

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7943

Hdej,
        För dryga 1000-lappen (ja, 1200--1500 kr) får du en flygmaskin - inkl borstlös och LiPo - som du kan flyga utomhus och som dessutom fungerar riktigt bra - t ex den Cessna som Söders säljer.
        En koax-heli blir du snabbt less på eftersom du bara kan flyga inomhus och du behöver helst ett större utrymme - ett vanligt vardagsrum är tyvärr alltför begränsat för att det skall vara roligt i längden.
        Jag tror personligen att du får roligare med en vanlig kärra.
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• JK
          • apr 2008
          • 127

Jaha, då ska det inte vara nån koax-helikopter.
          Cessna paketet från Söders ser spännande ut, men jag kanske ändå ska hålla fast vid min ursprungliga plan och köpa bra kvalitet från början.
          Får se hur det blir.

Kommentar

• jeppe
            • dec 2007
            • 129

När jag började så köpte jag en sådan här http://www.goldfeeling.se/Product/Pr...&SearchString=

En enkel FP heli. Vindstilla dagar funkar den riktigt bra. Den är även lätt att laga, för du kommer att krascha . Man får bra känsla för om man tycker heli är kul. Det tar ett tag att lära sig men sedan när man får kläm på det blir det riktigt skoj. Jag slängde runt den som bara den på slutet.

Nu har jag köpt en Honeybee King 2. Mycket mer helikopter men också lite mer besvär med inställningar och sådant. En T-rex eller Minititan hade jag nog hellre önskat mig, men tyvärr kostar ju allt mer då. Dock så funkar kingen bra för mig då jag inte flyger speciellt avancerat.

En sak som är väldigt viktigt är sändaren. Jag köpte tidigt en Graupner MX-12. Alla inställningsmöjligheter gör att Kingen flyger bättre och snällare. Gäller även de flyg jag har (har haft :( ). En bra radio är den första och bästa investeringen.

Kommentar

• jeppe
              • dec 2007
              • 129

Kom på en grej till angående helin. Alla säger , större heli, lättare att flyga. Stämmer säkerligen, men när du fått snurr på en liten FP heli o kan hovra o kasta runt den, då är det en baggis att flyga "riktig" heli. Jag spenderade kanske en 500 spänn på reservdelar innan allt började fungera (läs: jag lärde mig )

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

Ursprungligen postat av jeppe
                ...Jag spenderade kanske en 500 spänn på reservdelar innan allt började fungera (läs: jag lärde mig )
                Hej,
                Vanligtvis så kostar det avsevärt mycket mera än detta att lära sig flyga heli. Har man begränsad budget så avråder jag från heli-äventyr - jag har sett alltför många exempel på att det kostat rejält med pengar. Nu talar jag alltså inte om koax-helisar utan "riktiga"...
                Men du avgör givetvis själv.
                Hälsningar
                Roger

Kommentar

• jeppe
                  • dec 2007
                  • 129

Vanligtvis o vanligtvis. Håller man sig lugn, använder sig av träningsställ och håller inlärningskurvan flack så behöver man inte krasha så ofta. Fördelen med FP:n är att den lagas lätt, dvs man måste inte köpa nytt hela tiden, lim o lite uppfinningsrikedom funkar utmärkt. Med större helisar snackar man genast mer kraft och då är vikten av att använda prima delar större. Att krasha Kingen blir alltid mer kostsamt då behovet att byta delar som tillsynes ser OK ut är krökta eller dyl..

Sedan är den största faran för helikoptern, pilotens enorma självförtroende efter några lyckade flygningar. "En stallturn kan väl inte vara så jädra svår.... :shock: ooops"

/Jesper

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7943

Hej Jeppe,
                    Jo, vanligtvis är nog med sanningen överensstämmande.
                    Jag har under många års RC-flygande sett det mesta då det gäller heli-nybörjare och nybörjare med "vanliga" kärror. Helt klart drabbas de flesta nybörjare inom heli av tämligen stora kostnader. Och inte bara nybörjare förresten - även duktiga piloter smäller rätt ofta - i vart fall om man vill utveckla sig och börjar känna på gränserna. Och dessa smällar är inte helt gratis...
                    Därför avråder jag som du såg de som redan från början vet att deras budget är begränsad. Visst finns det undantag - men det är just undantag och det skall man vara medveten om.
                    Heli kostar alltid mera än flygplan - i vart fall om vi talar om rimliga storlekar. Men är man bara medveten om detta och vill flyga heli så skall man givetvis göra det.
                    Hälsningar
                    Roger

Kommentar

• Brauer
                      • jun 2006
                      • 316

Hur man bäst börjar flyga helikopter har tjatats till leda både här och på rcheli.se.
                      Jag vill påstå att en liten elhelikopter som inte är coax tillhör de sämsta sätten man kan börja på. Självklart kan man börja med en Trex, minititan eller nån klon men det är bara att inse att man kan behöva köpa reservdelar för minst tusenlappen. Och ska man tvunget börja med en "riktig" elhelikopter så är simulator inte bara bra, utan en förutsättning!
                      Jag kan hålla med McGregor om att en coax snabbt kan bli tråkig, men frågan är vad som är tråkigast. Hantera en coax och flyga runt, eller stå och hovra en mer avancerad elheli timme in och timme ut rädd för att krascha? En coax sköter sig själv i många lägen medans en mer avancerad heli kräver att du spakar konstant.

Dessutom finns det fler problem med elhelikoptrar som Trex och minititan. Det stora effektuttaget i kombination med trång radioinstallation har skapat många underliga problem för många piloter. Jag själv höll på en hel vår med diverse, till synes olösliga problem.
                      Det är faktiskt rejält stor skillnad på instegströskeln mellan coax och en mer avancerad helikopter. Både när det gäller pilotens spakkunskaper och mekaniska kunskaper.

Kommentar

• jeppe
                        • dec 2007
                        • 129

Som du säger Brauer, det har tjatats till leda på rc-heli.

Det funkade bra för MIG och det blev inte så dyrt heller. Och jag är inte på något vis superbegåvad för heliflygning. Det finns alltid olika vägar, det gäller bara att ta den som funkar för DIG(JK).

Kommentar

• Mr Z
                          • okt 2007
                          • 195

Jag håller med McRegor till fullo när det gäller ekonomin. Har man inte utrymme i plånboken för mer än 2-3000 är inte heli något alternativ. Tyvärr...

En deponkärra kan man flyga ute när det inte blåser för mycket och är billig att bygga ihop. Kräver kanske en del kunskap för att få ihop vettiga grejer men det är ju därför rcflyg.se finns.

Jag har byggt ihop en enkel parkjet. Är kul att flyga och är förhållandevis lättflugen. Enkel att laga om man misslyckas lite och kostar inte mer än någon hundring att bygga nytt om det går riktigt illa.

MVH Peter Z

Kommentar

• Mr Z
                            • okt 2007
                            • 195

Glömde att nämna att en depron-parkjet inte kräver landningsbana.

MVH Peter Z

Kommentar

• jocke1963
                              • dec 2007
                              • 2709

Ursprungligen postat av Mr Z

MVH Peter Z
                              Instämmer !
                              Byggt ett av Tomhe´s andra projekt, Mig-29:an, såhär kort landningsbana räcker: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=fsvAEFEaaqA"]YouTube - Mig 29 Depron[/ame]

Kommentar

• Mr Z
                                • okt 2007
                                • 195

Ursprungligen postat av jocke1963
                                Ursprungligen postat av Mr Z

MVH Peter Z
                                Instämmer !
                                Byggt ett av Tomhe´s andra projekt, Mig-29:an, såhär kort landningsbana räcker: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=fsvAEFEaaqA"]YouTube - Mig 29 Depron[/ame]
                                Hehehe... Ja, inte behövs det mycket med lite motvind...
                                Tummen upp för "tomhe" modellerna flyger ju hur fin som helst!

MVH Peter Z

Kommentar

Arbetssätt...