Nu kommer en nybörjarfråga ang batteriet. Tänkte testa mitt Bosch Li-ion på 10,8 V. Är det bara att koppla in istället för 7,2 v accen? Ingen risk för motorn eller motorreglaget o accarna?
FPV och illamående
Kollaps
X
-
Detta hände
Ja, vet inte om någon är intresserad av mina nybörjarmisstag. Men detta hände: Skaffade en lös kontakt och lödde på grova kablar och flatstift i andra änden som passade i Bosch accar. På med trotteln och jädrar vad det snurrade... ett tag... varefter det började osa lite och gasen stannade på halvfart. Ur med batteriet och reglaget. Det blev visst lite varmt. Hade smält i det närmaste. Originalreglaget i Easystar var bara stort som kortsidan på en tändsticksask.
Nu var kvällens premiärflygning i fara så jag kastade mig i bilen och köpte ett nytt gasreglage á 250 kr avpassat för Litiumbatterier. Hem och löda, löda.
Nu funkade det som tänkt. Rejält mycket bättre drag än med 7,2 v accen med dess befintliga laddström.
Premiärturen gick riktigt bra, ett tag. Det var blåsigt och byigt på fältet och när jag vände planet tillbaka mot mig efter starten i motvind så drog den iväg något grymt i medvinden. Fick panik när jag var på väg att tappa den ur sikte bakom träden och lyckades panga ner den i backen med full fart med nosen före.
Hela nosen pekade åt sidan och bakkroppen var av strax bakom motorn.
Trodde det var kört men vi hjälptes åt med silvertejp och sedan var det bara att flyga igen. Makalöst stryktålig manick. Svåger Peter som är erfaren förbränningsmotorflygare fick ta över och blev mycket imponerad. Nu ska han skaffa el-kärra också.
Efter ytterligare tre hårda markkänningar och lite mer silvertejp var det dags att ladda båda batterierna. De fungerade perfekt och jag fick nog ut säkert 15-20 min som mest, då det gick att spara på gasen i vinden. Och den glider så man inte tror det är sant.
Efter laddning hade det mojnat och nu var det mer likt simulatorflygningarna i FMS. Fantastiskt kul att flyga (även om jag fick langa över radion till Peter i panik vid ett par tillfällen)
Fick också låna hem hans Realflight G2. Så nu ska det bli simulatorträning i byig vind tills jag lärt mig ordentligt.
Känner stor respekt för alla er som kan hantera och kontrollera ett snabbt konstflygarplan även under påverkan från vind och byar.Kommentar
-
Åksjuka stoppar planerna
Nu har jag kört Realflight i datorn och kan säga att det nog inte blir någon FPV-flygning för min del. Blir illamående på nolltid. Urk. Detta fastän jag sitter framför en skärm. Törs inte tänka på hur det skulle bli med glasögonskärmarna på irl. Det blev en pizza på fem sekunder.
Testat om och om igen och det blir inte bättre. Känns bittert.Kommentar
-
Hade oxo problem förrut med illamående och har för mig att det har med balansen att göra, finns ju bra åksjuke meducin numera :-), är inget problem längre dock för mig.-------------------------------------------------------------------
Xxxxxx Xxxxxxxxx
Spektrum DX7
T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
Sebart Katana S50 Glowpower,
MagnumR West .50Kommentar
-
Tack! Det kanske finns hopp ändå i alla fall.
Ska prova med en tablett och sätta mig framför Realflight i "pilot mode". Funkar det där så går det nog i verkligheten också.
En intressant sak som jag har noterat under långa stunder av filmtittande på FPV på Youtube, är att filmer som har OSD verkar minska mina besvär. Framför allt där man har en artificiell horisont-linje i mitten. Finns här [ame="http://youtube.com/watch?v=zdJ1leLmDc0"]YouTube - Easy Star with FPV OSD system[/ame]Kommentar

Kommentar