Actuators som rör sig som servo?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Actuators som rör sig som servo?

Servon rör sig ju tex hur skevroder-spaken på sändaren rörs. Servot följer. Rör du spaken sakta så rör sig servot sakta, rör du spaken snabbt så rör sig servot snabbt.
    Och i tex landställ så finns dom där elektriska "actuators" eller va de heter, de är antingen fullt inne eller fullt ute, samma hastighet.
    Finns det nån combo? Alltså en actuator som rör sig som ett servo? Visst, de är inte i närheten så snabba som servon, men funktionen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • Daniel Ahlin
    • dec 2015
    • 339

Jag har något som stämmer ganska väl på din beskrivning hemma i en låda, den rör sig i en hastiget men den kan stanna i alla positioner.

Ser ut ungefär såhär.

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Hm jag söker nåt som kan röra sig i olika hastigheter vart som helst på "linjen", typ som ett vanligt servo gör. Rör man spaken sakta så rör sig servot sakta och tvärtom. Och stannar man upp på 1/4 så stannar servot där också. Osv.

Kommentar

• Thomas
        • jun 2006
        • 7682

För många år sedan byggde jag en kärra med infällbara ställ, där stället från början var ett luftställ.
        Men jag bytte ut luftkolven mot ett 10-kilos servo kopplat till landställmekanismen med en 3mm gängad stång.
        Man fick bara ställa in servots ändläge så det inte gick för långt i varje ände.

Nu hade jag landställsfunktionen på en 1-1 switch, men det skulle nog gå lika bra att ha en på t.ex. ett skjutreglage.

Bara en tanke....
        Retroholic!

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6809

Det är ju också ett sätt. Men jag vill ha den smala långdesignen. Tycker ju att drivningen på en vanlig elektrisk "actuator" som har gänga borde klara av olika hastigheter, men nä, alla jag hittar är On/Off till vardera läget i samma hastighet.

Kommentar

• andWho
            • nov 2007
            • 553

Welcome to ServoCity where you can get the parts you need to bring your ideas to life! From servos to switches, from actuators to Actobotics, we work hard to bring you the best components backed by unparalleled technical support

/A

Kommentar

• Lars 41an
              • apr 2014
              • 715

Ursprungligen postat av Ålänning
              Det är ju också ett sätt. Men jag vill ha den smala långdesignen. Tycker ju att drivningen på en vanlig elektrisk "actuator" som har gänga borde klara av olika hastigheter, men nä, alla jag hittar är On/Off till vardera läget i samma hastighet.
              Det finns RC-sändare som har "långsam servohastighet" som en tilläggsfunktion. I min gamla Spektrum 8(manualen tryckt 08/2010) kallas det servo speed. Funktionen hanteras i Servo Setup och ställs in som en tid, 0,1s.....30s, tiondelar upp till 2 sekunder, individuellt för varje servo. Har använt funktionen för elektriskt ställ med vanliga servon.
              /Lars

Kommentar

• kjni
                Administrator
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör
                • nov 2009
                • 2032

Jag har ett par linjära "servon" som nog gör det du efterlyser. Dom följer spaken precis som ett servo och kan stanna var som helst. Så länge man inte överskrider maxhastigheten går dom i krypfart upp till maxhastigheten efter spakens rörelsehastighet. Dock är maxhastigheten klart låg jfrt våra vanliga servon så det är lätt att vara snabbare med spaken än vad acutatorn klarar och då fortsätter den med maxhastigheten fram till spakens position. https://www.actuonix.com

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Klicka på bilden för större versionNamn: IMG_5461.jpgVisningar: 0Storlek: 411,7 KBID: 607252

Klicka på bilden för större versionNamn: IMG_5458.jpgVisningar: 0Storlek: 460,9 KBID: 607253

Kommentar

Arbetssätt...