3D-rita spryglar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas
    • jun 2006
    • 7682

3D-rita spryglar?

Hej

Jag sitter och försöker lära mig grunderna i Autodesk Fusion, och skulle vilja rita spryglar.

Finns det någon som kan lite tips & trix om detta?

Alternativt,
    finns det något 'överföringsprogram' för att lägga in spryglar i Fusion?
    Retroholic!
  • Danne1700
    • okt 2017
    • 508

Kolla här:

Kommentar

• Bosse Jansson
      • jan 2023
      • 123

Hej,

Vet inte om jag förstått rätt..? Du vill skapa och jobba med profiler i en programvara dedikerad för det, och sedan kunna exportera "skapelsen" till ett CAD-program...?
      Jag är definitivt ingen dängare inom CAD-teknik, men en programvara som jag haft mycket kul med, är PROFILI.
      Här kan man skapa egna profiler, eller ösa ur ett gigantiskt profilbibliotek, och om man vill, modifiera existerande profiler, osv.
      Man kan rita in balkar, lätthål, eller vad man vill. Dessutom beräknar programmet sprygelsatser för avsmalnande vingar, m.m.

Det finns exportmöjligheter till en rad format, och här kanske det går att länka till Autodesk Fusion...?

Klicka på bilden för större version  Namn: 001.jpg Visningar: 0 Storlek: 93,9 KB ID: 608050 Klicka på bilden för större version  Namn: 002.jpg Visningar: 0 Storlek: 31,3 KB ID: 608051

Många spännande funktioner....
      Klicka på bilden för större version  Namn: 003.jpg Visningar: 0 Storlek: 145,9 KB ID: 608052 Klicka på bilden för större version  Namn: 004.jpg Visningar: 0 Storlek: 103,8 KB ID: 608053
      Klicka på bilden för större version  Namn: 005.jpg Visningar: 0 Storlek: 53,0 KB ID: 608054

Jag har en äldre version (PROFILI 2) (Kostar USD 20.75), vilken är fullt tillräckligt avancerad för mina behov (!), men jag ser att senare versioner har dykt upp.

Kan detta vara något användbart...?

/Bosse
      Senast redigerad av Bosse Jansson; 2025-07-07, 18:22.

Kommentar

• Thomas
        • jun 2006
        • 7682

Ursprungligen postat av Danne1700

Det som visas i början av videon, "Airfoil scetch from file" har inte jag under fliken Create.
        Kan man lägga till den?
        Retroholic!

Kommentar

• Danne1700
          • okt 2017
          • 508

Om man klickar på det lilla huset komer en sida med thumbnails på alla kontruktioner, men till vänster längst ned står det App Store.
          Där finns en gratis airfoil generator.

Kommentar

• Thomas
            • jun 2006
            • 7682

Ursprungligen postat av Danne1700
            Om man klickar på det lilla huset komer en sida med thumbnails på alla kontruktioner, men till vänster längst ned står det App Store.
            Där finns en gratis airfoil generator.
            Tackar!
            Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...