Är kanske tillbaka i hobbyn igen:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasH
    • nov 2016
    • 472

    #1

    Är kanske tillbaka i hobbyn igen:)

    Hej igen!
    Ser att mitt senaste inlägg här var 2017 så det var ett tag sedan. Jag har flugit från och till från ca 1997 men la förmodligen allt på hyllan runt 2017. De sista åren flög jag dessutom nästan bara FPV Quad (Heter det så?).

    Jag var tvungen att tömma ett gammalt förråd och då kom allt fram i dagsljuset igen. Dock har flera av modellerna hängt i taket på jobbet och någon modell hemma också. Min första tanke var att lägga ut allt till försäljning men så fick jag lite blodad tand igen och nu har jag plockat isär och gjort iordning 2 stycken fyrtaktare och 4 stycken tvåtaktare. Jag behöver kanske byta lager på några av dem men har ingen erfarenhet av det så det får bli ett senare projekt. Vissa av planen ska jag försöka sälja men jag behåller nog några.

    Kul att vara tillbaka igen iaf och vi får väl se om jag kommer upp i luften i sommar
  • Flygsmurfen

    • sep 2006
    • 1336

    #2
    Välkommen tillbaka. Detta är ju en synnerligen givande hobby så det kan bara bli bra?
    Hoppas du får en givande hobby-sommar?
    Posta gärna bilder på vad du meckar med. Alltid kul att se vad andra gör.
    Nu får bara vinden ge sig. Sitter med laddade ackar och ser på när träden böjer sig :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

    Kommentar

    • JonasH
      • nov 2016
      • 472

      #3
      Tackar!
      Just nu jag på med att serva motorer och försöker bli av med några modeller. Men det är svårt att sälja när flygdjävulen börjar få grepp om en...
      Här är några bilder på 2 stycken fyrtaktare som jag precis blivit klar med. Det är en OS FS120 Surpass III och en OS FS61. På 120:an är jag lite orolig om membran och bränslepumpen fungerar och hur man ska ta reda på det. Men det löser sig nog. Har sett att en del kopplar förbi dem på något sätt med T-korsningar.
      61:an hoppas jag kommer gå som den ska och åker nog tillbaka i en CUB som i sin tur behöver lite kärlek. Bland annat ny klädsel (den gamla är väldigt blekt på framför allt ovansidan då den hängt i en ljusgård) och nya vingstöttor som jag inte har hittat. Kanske blir den klassiskt gul?

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6527.jpg
Visningar: 0
Storlek: 498,1 KB
ID: 609527 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6534.jpg
Visningar: 0
Storlek: 684,1 KB
ID: 609526 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6526.jpg
Visningar: 0
Storlek: 782,6 KB
ID: 609529 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6529.jpg
Visningar: 0
Storlek: 777,6 KB
ID: 609528

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6283 2.jpg
Visningar: 0
Storlek: 458,1 KB
ID: 609525

      På radiofronten så är jag kluven. Jag skulle gärna fortsätta flyga med min gamla Graupner MC-14 (skönaste radion jag flugit med) men har förstått att alla flyger digitalt på 2,4 GHz. Är det ens ok att flyga på 35 Mhz längre? Vad finns det för fördelar respektive nackdelar? Frskyn använde jag bara till FPV quad så den tänkte jag försöka sälja. Likaså Graupner MC-12. Spektrum DX8 är väl fortfarande en ok radio? Jag har förmodligen en del mottagare till både Spektrumen och till 35 MHz bandet. Jag har bara inte hittat den flyttlådan ännu tror jag.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6517.jpg
Visningar: 0
Storlek: 586,9 KB
ID: 609530


      PS. Jag valde medium på som bildstorlek när jag la in dem i texten. Är det ok eller ska jag välja någon annan storlek?

      Kommentar

      • Flygsmurfen

        • sep 2006
        • 1336

        #4
        Bildstorleken fungerar utmärkt.
        2,4 GHz är ju absolut att föredra. Betydligt säkrare.
        DX8:an är ju fullt modern. Kör på den i första hand.

        // Mats W

        Flygsmurfen

        Kommentar

        • Hägle
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • okt 2007
          • 157

          #5
          Hej Jonas och välkommen till vårt forum och kanske rcff. Kostar 100kr/år.

          Jag skulle provköra din Os 120 och går den bra i alla varvtal så är det ok. Skulle den bete sig underligt och svår att ställa in på nålarna så är det troligt dags för membranbyte.
          Det är ok att flyga med 35mHz, men inte köra bil eller båt.
          Min åsikt igen är som Mats skriver; använd din Spectrum som du har mottagare till och gillar du den med inställningar och att hålla i?
          Allt med radio är verkligen att väcka känslor och egna preferenser.
          Dina Graupner var mycket bra radio när dom var
          nya. Gillar du att meka så kan man sätta i modul för 2,4.
          Din Taranis vet jag minst om. Själv så har jag två taranis x9d+. Tröskeln är högre för att ställa in allt än i spectrum (har också en dx8).Det är också struligt att hålla reda på alla uppdateringar och olika versioner när man ska binda mottagare/sändare i taranis. Annars trivs jag med mina.

          Hoppas att det hjälper och inte stjälper…
          Tomas

          Kommentar

          • JonasH
            • nov 2016
            • 472

            #6
            Ursprungligen postat av Hägle
            Hej Jonas och välkommen till vårt forum och kanske rcff. Kostar 100kr/år.

            Jag skulle provköra din Os 120 och går den bra i alla varvtal så är det ok. Skulle den bete sig underligt och svår att ställa in på nålarna så är det troligt dags för membranbyte.
            Det är ok att flyga med 35mHz, men inte köra bil eller båt.
            Min åsikt igen är som Mats skriver; använd din Spectrum som du har mottagare till och gillar du den med inställningar och att hålla i?
            Allt med radio är verkligen att väcka känslor och egna preferenser.
            Dina Graupner var mycket bra radio när dom var
            nya. Gillar du att meka så kan man sätta i modul för 2,4.
            Din Taranis vet jag minst om. Själv så har jag två taranis x9d+. Tröskeln är högre för att ställa in allt än i spectrum (har också en dx8).Det är också struligt att hålla reda på alla uppdateringar och olika versioner när man ska binda mottagare/sändare i taranis. Annars trivs jag med mina.

            Hoppas att det hjälper och inte stjälper…
            Tomas
            Tack och jag kommer absolut bli medlem igen när det är dags

            Nya membran verkar inte växa på träd och om jag fattat det rätt så måste man köpa hela förgasaren?

            Det där med sätta i en ny modul för 2.4 låter intressant och som jag absolut ska titta närmare på.

            Tack för tipsen!

            Kommentar

            • JonasH
              • nov 2016
              • 472

              #7
              Ursprungligen postat av Flygsmurfen
              Bildstorleken fungerar utmärkt.
              2,4 GHz är ju absolut att föredra. Betydligt säkrare.
              DX8:an är ju fullt modern. Kör på den i första hand.

              // Mats W
              Tack för tipsen Mats

              Graupnern är bara så mycket skönare att flyga med tycker jag. Det beror nog mest på formfaktorn och att den är större samt armarna den har.

              Kommentar

              • Hägle
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör
                • okt 2007
                • 157

                #8
                Hej igen
                Måste revidera mitt förslag om din os-motor. Kollade din motors manual och det verkar som ett Mycket tydligt avrådande att mixtra med pumpen. Andra kan säkert sitta på mer info om just din motor. Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av denna motor utan tänkte på bensinmotor som har membranförgasare där membranen kan störa ordentligt.
                Se bifogade manual.
                Skulle givetvis testa den noga för att veta. Slangen mellan förgasare och vevhuset är mycket viktig för funktionen.

                Sorry, fast but wrong…
                Tomas
                Bifogade filer

                Kommentar

                Arbetssätt...