Trött på laddardjungeln

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Kör med IMAX B6 och på den kan man spara 5 olika batteriers information, man matar in volt, antal mA, hur mycket mA man vill ladda med, och så sparar man detta i laddaren. När man ska ladda så letar man upp de program som stämmer överrens med rätt batteri därefter laddar man. Detta läge har funkat fint för mig. Men de flesta NiMh ackar jag har laddar jag alltid med 0,5amp och då har de inte varit några som helst problem att köra de automatiska läget på laddaren.

Så wesse köp nu en eller ett par sånna här så kommer du klara dig livet ut
    ca 500kr

Eller en sån här

Ca 1100kr

mvh Martin

Kommentar

• wesse
      • maj 2007
      • 5864

ja då har man letat fram en gammal laddare i en låda... laddade min gp 2700 i går o det står full när jag senare kollade opp den..frid o fröjd tänkte jag satte dock på laddaren igen o den matar i 400 ampere till suck tycker det känns oviss om detta paket är fulladdat.... cellerna jag kör med är gp 2700 från airel o dom ska enligt honom laddas med 1 till 1 1/2 ampere men på batterierna står det något annat som jag ej kunnat läsa...även mina andra billigare svarta accpaket beter sig lika dant laddaren bryter vid fullt men man kan starta om o få i en hel del till ett flertal gånger..antar det är jag som är helt blåst så rätta mig gärna i detta...vill ha fulladdade paket när jag kommer till fältet för T.S flyger slut på dom för mig annars:banghead:

Kommentar

• Joacim
        • nov 2007
        • 335

NiMh/cd programen kan skilja sig MYCKET mellan olika laddare, enda laddaren jag kört som har suverän NiMh automatik är Schulze, när även andra dyra/rare laddare falerar och bryter för tidigt, kopplar jag bara in acken i schulzen på auto, och den syklar upp paketet perfekt!

Vanligaste problemet är när man sååååångsamladdat acken... kanske alltid, och den presterar dåligare och dåligare, man tror att acken är paj! när den i själva verket bara behöver syklas, oftast 6-16 gånger innan den är tebax med full kapacitet och den låga resistans det förtjänar. Även vanligt att man köper en ny ack, laddar den och börjar använda den direkt, men i regel måste acken syklas in innan den är ok, samma här 6-16 gånger. Inte ovanligt att en 3000 ack bara ger knappt 1000 första sykeln, när den är klar, 3000-3200mAh.

Skall man ladda Lipo även mindre ackar behöver man en laddare som varfall klarar 150watt, så man kan snabbladda, jusst nu är det bara mig veterligen 2 märken man utan fara kan snabbladda, men det blir och kommer bli fler märken inom en snar framtid. De små vanligaste laddarna ligger på bara 50watt och det blir snabbt för lite även för Nimh. En prisvärd och bra kraftfull laddare är Bantam BC6 Super powa tex.

65min laddtid på Lipo är ett minne blått för mig 90% på 30-35min är trevligt på elflygträffarna.

Kommentar

• wesse
          • maj 2007
          • 5864

Denna balanserare inhandlade jag från mft o den fanns mycket trevligt på man ser i procent hur mycket kräm det är i o den balanserar bra om man får tro displayen..sen går det koppla in motor o fart reglage o provköra o mäta watt o andra godsaker kanon för dom som begriper sig på detta:banghead:

sen blev det denna laddare för det va den enda jag fick tag i snabbt som dessutom ska klara av mina gp-batterier enligt Bo på airel..han hade ju andra goa dyra laddare men ej på lager o mitt pengaträd behöver just nu vattnas lite för o ta sig igen...

Kommentar

• Joacim
            • nov 2007
            • 335

Är det nån i som förstår sig på laddteknik i sverige så är det Bo, säger han att den är bra så är den kanon!

Two meter är jag själv lite sugen på, Bantam gör ju inte saken sämre direkt

Kommentar

• wesse
              • maj 2007
              • 5864

Ursprungligen postat av wesse
              Denna balanserare inhandlade jag från mft o den fanns mycket trevligt på man ser i procent hur mycket kräm det är i o den balanserar bra om man får tro displayen..sen går det koppla in motor o fart reglage o provköra o mäta watt o andra godsaker kanon för dom som begriper sig på detta:banghead:

sen blev det denna laddare för det va den enda jag fick tag i snabbt som dessutom ska klara av mina gp-batterier enligt Bo på airel..han hade ju andra goa dyra laddare men ej på lager o mitt pengaträd behöver just nu vattnas lite för o ta sig igen...

Nu har Torgny varit här o flygit riktiga plan på realfligth G4 o han är inte så van vid dessa lätta o välflygande kärror:aetsch: sen har vi haft långa funderingar på laddardjungeln o denna laddare klarar ej av o greja mina gp-batterier(2700) ...kan dra ur 1000mah o får bara i typ 80 när den ska laddas igen...haft ett långt samtal med Bo o nu ska laddaren åter till honom för jag måste nog ha en mer avancerad:bawling: min gamla e-station är nu fixad o den verkar ju ha möjligheterna som behövs sa Torgny o han luckades hitta in i en meny jag inte visste fanns:thumbup: där kunde man ställa något vi ej visste vad det ska stå på (delta peak) någon som vet vad denna ska hamna på går ställa från 0 till 20.... håller på med en laddning nu så jag hoppas det funkar...vågar ej lämna laddaren själv så jag sitter här o glor på den hungrig o pinknödig ....pust bara tre timmar kvar:banghead:

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Får man sticka in? Simprop 12/220 v laddare funkar strålande för mig,laddar det jag behöver o istället för en dyr så har jag ett par såna istället..
                Funkar bra till mina små lipon o är enkel o förståelig(något som jag behöver)
                Mina behov är inte så komplicerade,därför gillar jag en laddare som inte är det! :icon_redface:
                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                (nu även med biskvier!)

Kommentar

• wesse
                  • maj 2007
                  • 5864

Ursprungligen postat av bokis
                  Får man sticka in? Simprop 12/220 v laddare funkar strålande för mig,laddar det jag behöver o istället för en dyr så har jag ett par såna istället..
                  Funkar bra till mina små lipon o är enkel o förståelig(något som jag behöver)
                  Mina behov är inte så komplicerade,därför gillar jag en laddare som inte är det! :icon_redface:
                  ska kolla upp den laddaren tack Bokis:thumbup:

Kommentar

• Joacim
                    • nov 2007
                    • 335

Störst display med mässt siffror vinner

Kommentar

• wesse
                      • maj 2007
                      • 5864

laddade som tillverkaren av paketet rekommenderade matade på 1,5 amp o fick i tusen ampere så det kan nog stämma...brände mig även på accpaketet måste ha varit typ 45grader o det gör ej något sa Bo på airel...hm blir inte klok på detta får snart börja med lipo i kärrorna i stället:banghead: eller kanske bäst o gå över till normala acc-paket igen:bawling:

Kommentar

• Sigun
                        • aug 2007
                        • 3942

oj.. 1,5amp.. brukar ladda mina ackpaket med runt 0,5amp och de funkar fin fint. Men Wesse dina bling bling ackar är nog lite för bra för din laddare.

/Martin

Kommentar

• Gyld
                          • dec 2006
                          • 361

laddade som tillverkaren av paketet rekommenderade matade på 1,5 amp o fick i tusen ampere så det kan nog stämma...
                          Jag måste nog genast köpa en sådan där laddare...
                          Du skrev tidigare att laddningen skulle ta ca 3timmar, och du laddade med 1,5amp och lyckades få i 1000 Ampere!!!

Eller är det batteriet som är så bra?? 1000 Ampere.. Skulle jag ju kunna flyga hur länge som helst på en laddning!

/Gyld

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7943

Hej igen !
                            Bokis rekomenderade denna - http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=320
                            Med stor sannolikhet är det samma laddare som denna - http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=5361
                            ...för att inte säga denna - http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=642
                            Men kärt barn har många namn. Begränsningen är att det är en 50W-laddare - kan man leva med det skulle jag välja Hyperion-utförandet bland dessa 3 syskon. Dock är det möjligt att Simprops utförande innefattar ett PC-interface - och det kan ju vara småkul att lattja med.
                            Manualen till Hyperion-laddaren kan du studera här - http://media.hyperion.hk/dn/eos/EOS0...dc)-MAN-EN.pdf
                            Lätt som en plätt eller hur..
                            Hälsningar
                            Roger

Kommentar

• hakank
                              • maj 2006
                              • 1775

Har en bc-6 som jag laddar med o nu börjar den bråka o slocknar mellan varven .....
                              Lite utanför ämnet men om det är en sådan här du har: http://www.bantam301.20m.com/BC-6.htm så skulle jag vara intresserad av att förväva den eftersom jag behöver en sådan display..Han skulle alltså gå till slakt men om han nästan är död så märker han nog inte så mycket när jag obducerar..I värsta fall kan jag ju hälla över honom lite metanol i bedövande syfte..

/Håkan
                              "Allting beror på allting"

Kommentar

• wesse
                                • maj 2007
                                • 5864

Ursprungligen postat av hakank
                                Lite utanför ämnet men om det är en sådan här du har: http://www.bantam301.20m.com/BC-6.htm så skulle jag vara intresserad av att förväva den eftersom jag behöver en sådan display..Han skulle alltså gå till slakt men om han nästan är död så märker han nog inte så mycket när jag obducerar..I värsta fall kan jag ju hälla över honom lite metanol i bedövande syfte..

/Håkan
                                har fått liv i den så nu kan jag ladda mina småliposar i den....Torgny har nu funnit den mest avancerade laddaren som är skapad av människor och jag hoppas på att få se en utredning av detta under här i tråden....

Kommentar

Arbetssätt...