Lim fråga

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1490

Hej!
    Om man har allergiproblem med Ca lim så är Aliphatic limmen bra,men det finns tillfällen när inget annat än Ca lim och "kicker" funkar. Ett sådant tillfälle är när man ska passa in en motor mot en motorbock av plast eller aluminium och behöver punktlimma fast motorn på bocken.

Ett annat tillfälle när Ca lim och "Kicker" är oslagbart är när man ska fästa stabben mot kroppen och snabbt vill punktlimma fast grejerna när det finns stora spalter... Då kör jag med "Flash" Ca lim och sprayar på Kicker. På det viset kan man lätt bygga upp en plastyta och sedan montera Robart-metern och kolla om allt sitter vågrätt! Det går inte med något annat lim...!

Kommentar

• lassebetong
      • mar 2007
      • 1255

Jo det är sant Jaka, men vill i största möjliga mån undvika Ca.
      Har inte någon "skethus brådska" med modellen, den skall ju inte flyga förän i vår.:lollypop:

/lasse
      //Lasse

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Här är ett tips på hur du undviker att limmet torkar i spetsen. Jag anväder också bara vitlim och GP,s "gullim eftersom jag också allergisk mot allt vad Ca-lim heter.
        Tpset: ha alltid limflaskorna stående uppochnedvända så får du alltid ut ett lim utan klumpar.
        /Lelle

Kommentar

• Taylorcraft
          • maj 2006
          • 359

En gammal köksfläkt med ett Sundströms-kolfilter på utloppet borde ta död på "allt" av skadlig ånga från vilken som helst typ lim, lack och thinner man kan komma till att använda i våran hobby. Fläkten kan man gärna hitta på skroten (eller fråga nån som renoverar köket), en bit passande flex-slang eller även silvertejp ger övergången till filtret som inte kostar många kronor i jämförelse med dålig hälsa. Har man möjligheter till det kan man även dra ut slangen genom väggen, då behöver man inte ens filtret.

Mvh

Kommentar

Arbetssätt...