Tull på packet från USA?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kenneth67
    • jun 2007
    • 2545

nu trodde jag ju att det var nått annat du drivit till sin spets ... inte bensin dunkar !! ...
    om det nu är så att tullen inte anser detta vara leksaker så då får man ju ta och upplysa tullen om att så är fallet .. så där har kanske smff och rcff ngt ytterligare att bita i !? men är det inte med så att det är tullfritt endast vid privat import ??? rätta mig om jag har fel ...

Kommentar

• _Nik_
      • maj 2006
      • 186

angående tullsats på modellflygplan så kan jag väl klippa in tullens eget svar på just den frågan:

"Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2006-10332.
      Varukoden för modellflygplan är 9503201000 om den är av plast. För övriga material är varukoden 9503209000. Tullsatsen är 0 % oavsett vilket material. Mervärdesskatten på 25 % tillkommer på varans pris inklusive frakt och ev.försäkringskostnader.Detta kallas för tullvärdet."

/Nik

Kommentar

• Tobbe O
        • maj 2006
        • 1431

Nik ä kung på import,,, yeahhhh :1headbang:

Kommentar

• Sigun
          • aug 2007
          • 3942

Nik tråd dödaren.. utrett

Kommentar

• Ultra Bandit
            • aug 2008
            • 373

[quote=bokis;195034]Tja,det där med minst 500 spänn i hanteringsavgift var också en nyhet som jag har missat..

Jag tror Schenker började med den avgiften vid årsskiftet 2007/2008 för kunder som inte har konto hos tullen.
            Senast redigerad av Ultra Bandit; 2008-12-26, 04:36.

Kommentar

• mulder
              • nov 2006
              • 1033

Är det samma tullregler/moms mm från alla icke EU länder som tex frän Asien, Usa? /Mulder

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

En bra fråga,försökte läsa mig till detta men det var inte lätt..
                Från Asien så är det 0 i tull,från USA saknades det nån kod för o få svaret så där gick jag bet..Men jag tror(inte vet) att det är nada på leksaker därifrån också och oavsett vad vi själva tycker så räknas det vi pysslar med som leksaker(jag tycker faktiskt också att det är det),kanske därför jag har sluppit moms till dags dato..
                Sen är det skrikandet på Tullen som jag tycker är trist på forumen,våra paket hanteras till 99.9% av speditionsföretagen och tullen har mycket lite med detta o göra,ändå skälls det på tullen till höger o vänster..
                Jag är dock förvånad över hanteringstiderna på en del bolag,måste kosta en förmögenhet i lokal och hanteringskostnader att mellanlagra försändelser i t.e.x Malmö veckovis..
                I min värld så är det billigare att slippa detta o få ut försändelserna till mottagarna så fort som möjligt.
                Tack Nik för dina koder,det hjälpte en hel del för att söka svar!
                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                (nu även med biskvier!)

Kommentar

• AM
                  Debattglad entusiast
                  • maj 2006
                  • 3464

Man kan söka en varukod i TARIC-registret på tullens hemsida. När man hittat varans varukod väljer man land det exporteras ifrån och får då fram tulltaxan i procent.
                  Exempelvis här:

Man kan tjäna mycket pengar på att själv tulla in sina varor. Se till att paketet adresseras till DIG. Trots detta är det ofta en speditör som "kidnappar" försändelsen och ska ha hundratals kronor i tullavgift. Det tar 10 minuter att tulla in en försändelsen - Fyll i en blankett med hjälp av TARIC-sökning där du har större chans att hitta rätt benämning än en speditör som inte vet vad varorna handlar om. Du betalar momsen och tullavgiften kontant. Klart!

Värst av allt är sjöfrakt - som inte är avreglerat. Fick en sändning som kidnappats av en speditör i Göteborg där det kostade uppemot 4000 kr för speditörens jobb - att tulla in paketet. Det var många olika saker på fakturan; Securityavgift (som inte finns längre), Terminalavgift på 340 kr (Hamnen tar ca 300 kr för en 40-fotscontainer att ställa den på kajen), Fakturerinsgavgifter, Bränsletillägg (frakten är ju redan betald hos leverantören), osv, osv. Det är inget annat än bedrägeri! Och man står maktlös - "vill du anlita en annan speditör ska du ändå betala mig först"....

Mvh
                  Ove
                  Senast redigerad av AM; 2008-12-26, 15:22.
                  Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Ultra Bandit
                    • aug 2008
                    • 373

Ursprungligen postat av bokis
                    Jag är dock förvånad över hanteringstiderna på en del bolag,måste kosta en förmögenhet i lokal och hanteringskostnader att mellanlagra försändelser i t.e.x Malmö veckovis..
                    I min värld så är det billigare att slippa detta o få ut försändelserna till mottagarna så fort som möjligt.
                    Själv är jag inte ett dugg förvånad!!
                    Det är hanteringstiden fraktbolagen vill att vi kunder (privata/handlare) ska betala för.
                    Och så länge dom får och kan ta betalt för sina "tjänster",tror jag dom inte bryr sig!
                    Senast redigerad av administrator; 2008-12-27, 09:37.

Kommentar

• Krille
                      • maj 2006
                      • 1184

Det värsta jag varit med om var när jag bestälde min skala kropp till helin för 2 år sedan. shenker nere i malmö tog mitt paket och skulle tulla det, från att paktetet kom till sverige tog det 4 veckor innan jag kunde hämta ut det.
                      dessutom fick jag betala shenker 1500 spänn eller 50% i tull/moms/avgifter för att få mitt paket som med frakt från asien kostade mig 3000:- (+1500 till shenker), fick vara så glad å betala utan att ens se ett kvitto på vad jag betalade för. Less å dum som jag var tog jag inte reda på det utan betalade å såg glad ut.

Så beställer ni utomlands så håll koll på vad ni betalar i tull/moms till de företag som tar emot paketet här i sverige så ni inte blir lurade på massa pengar som jag.
                      //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                      Helikopter: T-rex 700 DFC,
                      Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Ultra Bandit
                        • aug 2008
                        • 373

Ursprungligen postat av Sigun
                        Nik tråd dödaren.. utrett
                        Om det ändå vore så enkelt!!!

Kommentar

• Ultra Bandit
                          • aug 2008
                          • 373

[quote=kenneth67;195057]nu trodde jag ju att det var nått annat du drivit till sin spets ... inte bensin dunkar !! ...

Jag och en kompis, fick som privat personer en F-3A modell och diverse skala modeller med F-4C standard klassade som tävling/sport redskap, av en nitisk tjänsteman på ett av dom större spedition företagen. Personen i fråga,tog reda på vad beteckningarna i följesedeln stod för! såg att det finns internationella tävlings klasser för dessa, därav klassningen av våra modeller..
                          kul va!!!
                          Senast redigerad av Ultra Bandit; 2008-12-28, 10:33.

Kommentar

• Lelle
                            • aug 2007
                            • 1472

Ursprungligen postat av AM
                            Man kan tjäna mycket pengar på att själv tulla in sina varor. Se till att paketet adresseras till DIG. Trots detta är det ofta en speditör som "kidnappar" försändelsen och ska ha hundratals kronor i tullavgift. Det tar 10 minuter att tulla in en försändelsen - Fyll i en blankett med hjälp av TARIC-sökning där du har större chans att hitta rätt benämning än en speditör som inte vet vad varorna handlar om. Du betalar momsen och tullavgiften kontant. Klart!

Mvh
                            Ove
                            Ove.
                            Hur undviker du att ditt paket inte kidnappas av fraktbolagen. Ditt paket är väl adreserat alltid till dej själv. Förklara gärna hur du får tag i fraksedeln och kan tulla själv innan det är för sent.
                            /Lelle

Kommentar

• Ultra Bandit
                              • aug 2008
                              • 373

Bvms UAV "leksaker"!!

Hoppas inte tullen/spedition företagen ser den här sidan när det är dax för nya grejer!!
                              Kan bli jobbigt att förklara!= långa brev:(

http://bvmuav.com/Announcements.htm
                              Senast redigerad av Ultra Bandit; 2008-12-30, 00:26.

Kommentar

• CAD:ar'n
                                • jul 2007
                                • 102

Tack för all bra information!

Jag får kolla om det finns någon återförsäljare i europa, som tar hem det jag letar efter...

Annars lät det ju bra att man kan skapa ett konto hos tullen och ta hand om packetet själv

Ett stort tack!

MVH Oskar =)

Kommentar

Arbetssätt...