Hur gör vi för att saluföra oss på klubbnivå?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Hej igen,
    Inomhusflyget är helt klart en vettig inkörsport och jag har själv utövat det under flera år - dock tyvärr inte inom min egen Klubbs "hägn".
    Det finns nämligen ett stort MEN ibland (kanske inte alltför sällan heller) och det är tillgången till lämpliga lokaler.
    På vår ort är det närmast omöjligt att få tillgång till någon lokal - och OM man lyckas så talar vi om hyror runt 300 kr/tim eller t o m högre och dessutom lyckas vi inte få tillgång till dessa attraktiva lokaler mera än vid enstaka tillfällen ("riktiga" idrottsföreningar har alltid första tjing). Alltså ca: 900 kr för ett "flygpass" och de pengarna har inte Klubben för vi talar ju inte om ett enskilt tillfälle utan en regelbunden aktivitet - även med en "flygavgift" så fixar vi det inte, tyvärr. De "marknadsmässiga" hyror som vissa kommuner envisas med slår i detta fall mycket hårt mot en mindre Modellflygklubb. Och även om vi den vägen kan rekrytera en och annan junior och därmed möjligen få något i bidrag så är det en process innan vi är där och kostnaden för den processen är tyvärr idag alltför stor för oss. Så vi får nog t v koncentrera oss på den verksamhet som vi har på våra flygfält även om vi givetvis skulle vilja ha inomhusflygning på programmet.
    Det finns alltså anledning att ta sådana konsekvenser i beaktande för jag är övertygad om att vi inte är ensamma om den begränsningen.
    Inomhusflyget i all ära - men vi kan inte koncentrera diskussionerna här runt detta utan jag hoppas på mera tips som passar även för vår reguljära utomhusaktivitet.
    Vi har dock under senare år försökt "hålla igång" utomhusaktiviteten även under vintertid genom att tillse att fältet går att komma ut till genom att t ex ploga vägen, ha tillgång till värme i stugan och allmänt göra reklam för vinterflyget - det är faktiskt rätt kul att vinterflyga också vilket många tyvärr inte upptäckt ännu. För mig som gammal Norrrlänning var det naturligt att vi även flög utomhus under vintern men för mina nya kamrater lite längre söderut var det tyvärr rätt sällsynt..
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• kenneth67
      • jun 2007
      • 2545

Ursprungligen postat av Ultra Bandit
      Kenneth67!
      I det här läget kanske du är den personen som din klubb behöver! Med den tid och energi som du lägger ned här på forumet och den idespruta som du verkar vara så bör det inte vara några svårigheter för dig att få igång din klubb.

Hälsningar
      Lasse Palm
      tackar för det lasse ! .. men det hänger ju inte endast på mig nu står vi inför ett nytt år med en helt ny styrelse så förhoppningsvis så kommer det friska ideer och mer energi som kan få liv i den tynande tillvaro som klubben har haft ett par år !

så denna tråden är iaf för mig och vår klubb kanske en "gulg gruva" där man kan hitta ideer och annat som en hjälp på vägen ! ..

Kommentar

• Ultra Bandit
        • aug 2008
        • 373

Ursprungligen postat av McRegor
        Hej igen,
        Inomhusflyget är helt klart en vettig inkörsport och jag har själv utövat det under flera år - dock tyvärr inte inom min egen Klubbs "hägn".
        Det finns nämligen ett stort MEN ibland (kanske inte alltför sällan heller) och det är tillgången till lämpliga lokaler.
        På vår ort är det närmast omöjligt att få tillgång till någon lokal - och OM man lyckas så talar vi om hyror runt 300 kr/tim eller t o m högre och dessutom lyckas vi inte få tillgång till dessa attraktiva lokaler mera än vid enstaka tillfällen ("riktiga" idrottsföreningar har alltid första tjing). Alltså ca: 900 kr för ett "flygpass" och de pengarna har inte Klubben för vi talar ju inte om ett enskilt tillfälle utan en regelbunden aktivitet - även med en "flygavgift" så fixar vi det inte, tyvärr. De "marknadsmässiga" hyror som vissa kommuner envisas med slår i detta fall mycket hårt mot en mindre Modellflygklubb. Och även om vi den vägen kan rekrytera en och annan junior och därmed möjligen få något i bidrag så är det en process innan vi är där och kostnaden för den processen är tyvärr idag alltför stor för oss. Så vi får nog t v koncentrera oss på den verksamhet som vi har på våra flygfält även om vi givetvis skulle vilja ha inomhusflygning på programmet.
        Det finns alltså anledning att ta sådana konsekvenser i beaktande för jag är övertygad om att vi inte är ensamma om den begränsningen.
        Inomhusflyget i all ära - men vi kan inte koncentrera diskussionerna här runt detta utan jag hoppas på mera tips som passar även för vår reguljära utomhusaktivitet.
        Vi har dock under senare år försökt "hålla igång" utomhusaktiviteten även under vintertid genom att tillse att fältet går att komma ut till genom att t ex ploga vägen, ha tillgång till värme i stugan och allmänt göra reklam för vinterflyget - det är faktiskt rätt kul att vinterflyga också vilket många tyvärr inte upptäckt ännu. För mig som gammal Norrrlänning var det naturligt att vi även flög utomhus under vintern men för mina nya kamrater lite längre söderut var det tyvärr rätt sällsynt..
        Hälsningar
        Roger
        Roger!
        Om klubbens ekonomi inte tillåter den kostnaden, får väl medlemmarna själva vara beredda på att betala för den tid man vill ha i hallen.
        900 kr delat på, låt oss säga 10 st är inte mer en 90 kr per gubbe.
        För mig låter det helt överkomligt!

Vi som flyger på Bosön betalar 50-100 kr per tillfälle.

För mig personligen räcker det med att flyga en till två gånger i månaden.

En sak jag har upptäckt med den här hobbyn är att den äldre generation har en inställning av att den här hobbyn inte får kosta något.
        Som tur är har den nya generationen en helt annan inställning, vill man ha kul så får det kosta!

Vinterflyg för mig = Fakirflyg

Lasse Palm
        Senast redigerad av Ultra Bandit; 2009-01-02, 13:11.

Kommentar

• kenneth67
          • jun 2007
          • 2545

tyvärr så är det alltför många som tycker att allt skall vara gratis ! ...personligen så tycker jag att det är helt ok om det kostar en mindre slant och som deltagare i div mettings så lägger jag gärna en peng om det är det som behövs för att vi skall kunna träffas och ha kul en dag ! i glada vänners lag !

och lasse !! visst är det lite pina och flyga vinter tid ... men man får klä sig efter vädret
          titta här ! http://www.rcflyg.com/News_View.aspx?Articleid=446
          Senast redigerad av kenneth67; 2009-01-02, 14:39.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7943

Hej Lars,
            Ja, visst finns det enstaka som är villiga att betala en 100-lapp för ett flygtillfälle - men knappast ett par gånger i månaden.
            Det är möjligt att detta fungerar bland Get-flygare men inte bland den stora massan av tänkbara inomhusflygare.
            Så tyvärr - oavsett om vi får tag i lokal eller ej så klarar vi inte av 900 kr/tillfälle.
            Det finns betydligt billigare alternativ inom några mils avstånd och det påverkar givetvis också.
            Det är nog dags för dig att prova på vinterflyg - en vacker lördag med solsken och snö är faktiskt en flygupplevelse. Men det kanske är för oss "hårdingar"...
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• Sigun
              • aug 2007
              • 3942

Hej Lars,
              Ja, visst finns det enstaka som är villiga att betala en 100-lapp för ett flygtillfälle - men knappast ett par gånger i månaden.
              Det är möjligt att detta fungerar bland Get-flygare men inte bland den stora massan av tänkbara inomhusflygare.
              Så tyvärr - oavsett om vi får tag i lokal eller ej så klarar vi inte av 900 kr/tillfälle.
              Det finns betydligt billigare alternativ inom några mils avstånd och det påverkar givetvis också.
              Det är nog dags för dig att prova på vinterflyg - en vacker lördag med solsken och snö är faktiskt en flygupplevelse. Men det kanske är för oss "hårdingar"...
              Hälsningar
              Roger
              Gäller dessa priser verkligen för föreningar ?.. i vår kommun är det samma timpriser som du pratar om 300kr/timmen men hyr man lokalen som förening så får man den för 100kr/timme.

/Martin

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

Hej Sigun,
                Jodå - stora kommuner = höga priser och dålig tillgänglighet. Det gäller i vart fall hos oss och priserna är nog dessutom ett par år gamla.
                Men personligen släpper jag gärna denna fråga om inomhusflyg i Västerås eftersom det f n inte är så lätt att ordna.
                Hälsningar
                Roger

Kommentar

• Sigun
                  • aug 2007
                  • 3942

Tråkigt att de inte kommunerna hjälper sina föreningar. Men de är ju som du sagt inte mycket att göra åt då ni redan försökt.

/Martin

Kommentar

• Rolle
                    • feb 2008
                    • 71

Nu börjar det bli svårt att komma med idéer. Om allt ska vara fritt, öppet, gratis och kräva nästan noll i arbetsinsats blir det liksom inte så mycket kvar att jobba med.

Den här hobbyn, liksom andra ex. hockey, fotboll mfl. kräver eldsjälar, stålar, lite kreativitet och en jävla massa ideelt arbete.

Skillnaden är att den här hobbyn är BILLIG !!

Ett depronflyg kostar mellan 600 och 1200 kr beroeende på utrustning.
                    En skaplig innebandyklubba 8-900 kr.
                    Fältarrende för en RC-klubb säg 10 000 kr/år.
                    Grabbens hockeyträngng, alltså istiden bara, 4500 kr/barn. Tillkommer gör utrustning,matchavgifter, lagkassa, kläder, träningsläger etc + 16-20 timmar ideellt arbete i veckan 40 veckor /år. Totalkostnad för ett barn ett år i pojkhockey i storstadsregion, 35-40 000/år. Att ha i beaktande är att dessa sportaktiviteter är anslutna till RF vilket gör att de får ganska stora lokalsubventioner och ungdomsstöd/bidrag/tillskott i kassan.

Om man nu vill få klubben att växa så kanske man kan anslå en slant för att hyra en idrottshall, tillämpa ett eller flera av de ideer som kommit fram för att se om man är på rätt spår.

Ett annat tips som kan kollas upp är Ridhus, Funkar förträffligt att flyga i, är dock betydligt kallare än gympasalar men det är innomhus och oftast gratis efter att lektionerna slutat vid 21-tiden

Rolle

Kommentar

• Ultra Bandit
                      • aug 2008
                      • 373

Ursprungligen postat av drhanke
                      men lasse, handen på hjärtat ibland anser nog även jag att vara ensam är skönt. Man vill flyga eller kanske ta upp en ny kärra och då kan det vara jobbigt å ha hela sverige där med 5000 frågor å pladder.

Sen grind eller inte? tja om man ser på herrklubbs fältet så har vi en tokig dam som kommer cycklandes på banan vilket inte alltid är speciellt bra så beroende på vad syftet med grinden är så tyvärr nog är en grind bra...

Jag tror mer att på inomhusflygningarn vintertid är ett riktigt bra ställe å finna medlemmarna, sekundärt ute på fältet på sommaren? Vad tror ni om det?
                      Hanke!
                      Morgonstund har guld i mun.
                      Mina guldstunder är när jag en vindstilla högsommarmorgon sparkar tuppen i röven och tar mig ut till klubbfältet, vid dessa tillfällen brukar jag få 2-4 timmar för mig själv, så när första klubbmedlemmarna kommer har jag hunnit med 2-4 repor.
                      För mig är de här tillfällena värda sin vikt i Norrlands Guld om jag nu ”vill” vara ensam.:sarcastic:
                      Hälsningar
                      Lasse P
                      Senast redigerad av Ultra Bandit; 2009-01-04, 09:35.

Kommentar

• mulder
                        • nov 2006
                        • 1033

Ursprungligen postat av Ultra Bandit
                        Hanke!
                        Morgonstund har guld i mun.
                        Mina guldstunder är när jag en vindstilla högsommarmorgon sparkar tuppen i röven och tar mig ut till klubbfältet, vid dessa tillfällen brukar jag få 2-4 timmar för mig själv, så när första klubbmedlemmarna kommer har jag hunnit med 2-4 repor.
                        För mig är de här tillfällena värda sin vikt i Norrlands Guld om jag nu ”vill” vara ensam.
                        Hälsningar
                        Lasse P
                        Håller med dig Lasse, en tidig sommar morgon då fåglarna kvittrar är något blad det bästa som finns, packa upp prylarna i morgonsolen tända fotogenlampan och dra iväg allt vad det går. Efter ett par flygningar kommer sambon o pojken till fältet och man äter frukost ihop, mmmmm kan det inte vara sommar nu. Ha det gott /Mulder

Kommentar

• kenneth67
                          • jun 2007
                          • 2545

att flyga ensam i all ära ... men ändå så är det ju iaf för mig gemenskapen som oftast ger mer än "ensam" flygningen och på vårt fält är man tyvärr oftast ensam

men fördelen med det är ju att man kan ta i utav bara den och inte behöver bry sig i att nån ska komma ivägen samt att man kan "träna" på dom där manövrarna i lugn och ro .. utan störande med flygare ..

vad vore flygandet utan alla dessa "depå" flygare som minnsan har en 3 meters extra hemma som aldrig blir klar ??:girl_cray3::girl_cray3: eller den som faktiskt har flugit sedan 60 talet men aldrig har nån kärra med sig ?? nej flygare eller inte flygare hellre 10 pers på fältet varav 2 flyger än att stå där själv ...även om ensamheten har sin tjusning ibland ! ..

Kommentar

• mulder
                            • nov 2006
                            • 1033

Ursprungligen postat av kenneth67
                            att flyga ensam i all ära ... men ändå så är det ju iaf för mig gemenskapen som oftast ger mer än "ensam" flygningen och på vårt fält är man tyvärr oftast ensam

men fördelen med det är ju att man kan ta i utav bara den och inte behöver bry sig i att nån ska komma ivägen samt att man kan "träna" på dom där manövrarna i lugn och ro .. utan störande med flygare ..

vad vore flygandet utan alla dessa "depå" flygare som minnsan har en 3 meters extra hemma som aldrig blir klar ??:girl_cray3::girl_cray3: eller den som faktiskt har flugit sedan 60 talet men aldrig har nån kärra med sig ?? nej flygare eller inte flygare hellre 10 pers på fältet varav 2 flyger än att stå där själv ...även om ensamheten har sin tjusning ibland ! ..
                            Helt klart så är gemenskapen på fältet viktig o rolig, jag ***** när jag står o flyger och klockan börjar bli sent och alla åker hem fast det går att flyga ett par timmar till. Jag vill ha ett gäng att prata o flyga med MEN det finns tillfällen där jag gärna åker ut tidig morgon helt ensamm och tar den där underbara morgonturen när fåglarna precis vaknat till liv och solen är på väg upp. /Mulder

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7943

Hej,
                              Håller helt med Kenneth - visst är det gemenskapen med andra "tokar" som gör att man åker ut till fältet. Visst vill man flyga också men är man ute några gånger utan att finna kompisar där så är det definitivt inte lika kul längre. Och det spelar mindre roll om det är "brygg-flygare" eller de som verkligen flyger - det är den sociala delen som man uppskattar och att få "ljuga" lite bland likasinnade.
                              Hälsningar
                              Roger

Kommentar

• Ultra Bandit
                                • aug 2008
                                • 373

Hej,
                                Håller helt med Kenneth - visst är det gemenskapen med andra "tokar" som gör att man åker ut till fältet. Visst vill man flyga också men är man ute några gånger utan att finna kompisar där så är det definitivt inte lika kul längre. Och det spelar mindre roll om det är "brygg-flygare" eller de som verkligen flyger - det är den sociala delen som man uppskattar och att få "ljuga" lite bland likasinnade.
                                Hälsningar
                                Roger
                                Roger!
                                Det är det som är så bra med den här hobbyn, det finns utymme för "allas" tycken och smak.

Det handlar bara om att välja rätt tidpunkt på dan!

Hälsningar
                                Lasse P
                                Senast redigerad av Ultra Bandit; 2009-01-04, 11:41.

Kommentar

Arbetssätt...