Torpedvägg sned?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

Ursprungligen postat av Krille
    För å visa hur slipstreamen är. eller vortex virvlar som dom också kallas (har jag för mig) hittade jag en liten bild på en herkules jag åkte med.

Tyvärr är bilden tagen innifrån men hade den varit tagen utifrån hade man tydlige sett hur vivlaran synligt gått långt bakom vingen. Och osynligt fortsätter dom ännu mer.
    Alltså som tidigare nämnts utan problem från propp till fena på ett modellflygplan
    Snygga vortexvirvlar kring propellerspetsarna. Tyvärr visar inte denna bild hur slipströmmen vrids, utan bara att luften rör sig bakåt i förhållande till propellerns rotationsplan. Oavsett detta så är diskussionen helt korrekt, slippströmen har en viss rotation bakom propellern, men den är ganska liten, mellan tummen och pekfingret några grader. Det kan man till viss del kompenseraa för genom att sidrikta motorn eller att ge fenan en viss sidriktning. Det sistnämnda är vanligast i fullskalasammanhang.

/Michael

Kommentar

• jaka
      • maj 2007
      • 1490

Hej!
      P-51 Mustang har t.ex snedställd fena ...finns säkert fler plan som har

Kommentar

• Fredrik Lundberg
        • dec 2007
        • 29

Angående den modellen i fråga( Above all Pitts Bulldog 50cc).

Mät noggrant när du mäter in motorn för smartskallarna som konstrurat modellen har nämligen bara gjort motorspanten med högerriktning och ej längst fram på motorkåpan.
        Dvs att om du bygger taijt med propellern mot kåpan så kommer propellerbladet ta i kåpan på höger sida eftersom det inta är samma vinkel på dom två delarna.... Tänk även på att motorn måsste vara skjuten åt vänster för att propelleraxeln ska hamna centrerat på planet.

/ Fredrik

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6809

Ursprungligen postat av Fredrik Lundberg
          Angående den modellen i fråga( Above all Pitts Bulldog 50cc).

Mät noggrant när du mäter in motorn för smartskallarna som konstrurat modellen har nämligen bara gjort motorspanten med högerriktning och ej längst fram på motorkåpan.
          Dvs att om du bygger taijt med propellern mot kåpan så kommer propellerbladet ta i kåpan på höger sida eftersom det inta är samma vinkel på dom två delarna.... Tänk även på att motorn måsste vara skjuten åt vänster för att propelleraxeln ska hamna centrerat på planet.

/ Fredrik
          Det är väl flygets vänstra sida på kåpan det tar i? Alltså höger om man ser framifrån? Eller?
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Thomas
            • jun 2006
            • 7682

Tänk dej att du står framför motorn och propellerströmmen snurrar bakåt runt kroppen. Fenan på ovansidan "sitter i vägen" för propellerströmmen som träffar fenan på vänstersidan sett ovanifrån. Alltså trycks fenan till höger och planet vill svänga till vänster. Därför riktar man motorn lite till höger (1-2%) för att kompensera att kärran vill till vänster.
            Fenomenet visar sig ju som mest när man gasar fullt, på tomgång eller avslagen motor ska kärran gå rakt fram.

Vid start på fullgas med fullskala, typ sportkärror, måste man trampa högerroder, men vid marschfart (70-85%) har man tillräckligt hög fart och relativt lite gaspådrag, så kärran går rakt fram.
            Retroholic!

Kommentar

• Fredrik Lundberg
              • dec 2007
              • 29

Ursprungligen postat av Ålänning
              Det är väl flygets vänstra sida på kåpan det tar i? Alltså höger om man ser framifrån? Eller?
              Nej, Vänster sida framifrån och höger bakifrån..

Tänk dig att motorn sitter helt rakt och passar med kåpan, om du nu vinklar motorn åt höger så att det blir högerriktning så kommer ena bladet ta i höger sida av kåpan när det passerar.
              Många fabrikat har även anpassat kåpan efter högerriktningen.

Gjorde den missen på min Bulldog så jag fick lägga lägga några mm distannser bakom motorn...

/Fredrik

Kommentar

Arbetssätt...