Svullet Lipo!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6806

Lite nu och då kikar jag igenom mina ackar och kollar hur deras storage-spänning ligger till (typ 3,8-3,85 brukar de hamna på) samt om de är svullna eller har nåt annat fel (oftast använder jag ackarna, men ibland blir de liggande ett längre tag).

Jag köpte en DesirePower 3S 2500mAh för 1-2 år sedan. Då låg cellerna på 3,8V och har gjort det lite nu och då när jag mätt. Den har vart lite svullen. Den mätte ikväll 2,1V totalt och på bilden nedan ses hur svullen den är, för mycket enligt mig!!! Jag har aldrig laddat denna, skulle använda den i en PhotoShip One-rigg men det ville ju inte helin så acken blev oladdad, liggandes.

Hittar inte ens bild på acken på nätet. Samma etikett som denna, men platt.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6037.JPG
Visningar: 1
Storlek: 44,5 KB
ID: 498407
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Som Henke säger så skall strömbrytare vara bannlysta på elkärror. Lyckligtvis så är det inte längre så vanligt på reglagen men en del gamla Jeti-reglage hade tyvärr den "finessen". Har ni sådana så använd aldrig strömbrytaren - det är ett 100 % säkert sätt att sabba acken på.
      Beträffande Desire-Power 3S2500 så köpte jag också en sån när den kom ut. Den var i obalans redan ifrån början men Autopartner tyckte ändå att jag skulle testa att köra med den. Den blev väl i lite bättre balans efter några cykler men blev inte långlivad trots snäll användning. Tror att den gav upp efter en säsong då den började svälla. Tyvärr så är det väl inte bara jag i vår klubb som haft dålig erfarenhet av DP-ackarna så numera undviker de flesta av oss dessa ackar förutom de minsta inomhus-ackarna.
      Tror dock att din ack är lite äldre än 2 år - min köptes under våren 2008 och såg likadan ut.
      Roger

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Roger, du har rätt, jag kom på att acken kom från en lokal RC-firma, så den har vart där kanske redan 2009 och jag köpte loss den i slutet på firmans livstid, 2011 eller när det nu var. Håller med dig, har DP inomhusackar i gott skick (4 år gamla) och DP-ackar till min 450-heli som är lite svullna men funkar bra. =) Än...
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• lekman
          • okt 2008
          • 330

Jag är ju fortfarande lite av nybörjare och det leder till att jag är nöjd med ganska kort flygtid, eller så ar det helt enkelt att jag inte är uthållig, eller nåt. Jag har fastnat för 1300 mAh, 3S, som jag ibland parallellkopplar flera beroende på storlek på planet. Har alldeles för många för det inget av ackpaketen som ger upp, de bara lever o lever, funkar hela tiden. Har väl en 15 st, upp till två år gamla, inget som svällt upp men så har jag nästan aldrig lägre cellspänning än 3,5 v efter flygning, aldrig fulladdade mer än nån dag. KYPOM och Turnigy nano-tech

/Lars

ps: förmodar att rådet att knappt använda sina ackar nog inte går hem hos å många flygare...

Kommentar

Arbetssätt...