Nybörjare behöver hjälp om laddning.(V680AC)
Kollaps
X
-
Skall du bara ha den ack du länkade till så tycker jag personligen att du borde ha en utväxling för max ca: 20 km/t för att inte överbelasta ack eller reglage. Är det bara 1 km så skiljer sig inte körtiden speciellt mycket om du växlar för 20 eller 30 km/t. Vill du åka fort så får du nog välja andra grejor. Personligen åker jag sällan mindre sträckor än 25 km när jag är ute och "åker" på min elhoj men dels trampar jag ju en stor del, dels har jag klart mera kapacitet i acken (ca: 3 ggr så mycket som i din). Som mest har jag "kört" över 70 km på en laddning utan att det tagit slut men det beror ju helt på hur mycket man anstränger sig själv. Med så korta åksträckor som 1 km kanske du skulle fundera på en elektrifierad "spark-cykel" (el-scooter) istället - tror att Henke testat även detta.
RogerKommentar
-
Ja... Du är nybörjade och undrar dessutom, då är det "dubbelja"SuperheroKommentar
-
Personligen tycker jag att det är är praktiskt att låta pedalerna aktivera motorn - alltså standardlösningen på elcyklar. När man slutar trampa (eller bromsar) så slår motorn av. Annars bör man nog ha nån form av återfjädrande gasreglage så att man snabbt kan slå av motorn. Det är inte så kul att motorn fortsätter att dra när man verkligen vill ha stopp...
Fast jag har inte läst igenom Henkes länkade tråd - det skall erkännas...
RogerKommentar
-
Jag funkar så att jag gärna ger tips, men det ger så extremt mycket mer om man själv försöker och söker själv också. Din cykel kommer komma ungeför 5km på det batteriet du haro ch strömurtaget är inget problem annat än i acceleration när det kan skena om din rulle får grepp. 3000watt lätt. Då säger det poff här och där och du får köpa ny motor, reglare, acke OCH de delarna jag tipsat om.
Om du gör det hela som ett skolarbete så är det ju bra referenser att du frågat "oss" och tagit till dig av tips, sedan utvecklat våra ideer själv. För i alla fall jag kan inte allt även om jag råkar kunna lite om mycket :P
Bygger du dessutom cykeln på ett snyggt sätt så kan du sälja den sen och få igen pengarna.SuperheroKommentar
-
Gashandtagen är fjädrande så om du släpper greppet så slutar den att gasaPersonligen tycker jag att det är är praktiskt att låta pedalerna aktivera motorn - alltså standardlösningen på elcyklar. När man slutar trampa (eller bromsar) så slår motorn av. Annars bör man nog ha nån form av återfjädrande gasreglage så att man snabbt kan slå av motorn. Det är inte så kul att motorn fortsätter att dra när man verkligen vill ha stopp...
Fast jag har inte läst igenom Henkes länkade tråd - det skall erkännas...
Roger
Körde ner till min pappas jobb för att hjälpa han med några grejer. Va blött så ingen vidare fart men när jag hittade lite torr mark i Malmö centrum så blev det en jädra fart. På 4km så förbrukade jag 2200mah av 10.000mah blev lite blandad körning men kan glida runt i normal cykelfart på ca 7amp (på torrt underlag).Kommentar

Kommentar