Tips/säker förvaring med Robbe Tresor lipo kassaskrin!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • darkling76

• dec 2011
    • 236

Tips/säker förvaring med Robbe Tresor lipo kassaskrin!

Hej!
    Efter att jag i nåt år nu använt mig av lipo safe bags som förvaring av mina lipos och ändå känt lite oro över att ha dem liggandes i garaget så hittade jag denna förvaringsbox för lipos från Robbe med plats för många lipo till ett överkomligt pris av 549:-
    Dock så väger den en del (7kg) men det kan kvitta kan jag tycka.
    Vad man kan se av dessa tester så känns det som att man kan sova lite lugnare nu i alla fall
    Rökutvecklingen får man ta men huset står kvar efteråt i alla fall!
    Har en stor respekt för dessa batterier och 549:- är en billig försäkring kan jag tycka!

//Pierre

• bem

• apr 2009
    • 1643

Hej,

Jag har två såna boxar och visst väger de en del men de skall ju stå emot en del också.
    Svårt att veta hur bra de är men förhoppningsvis lite bättre än LiPo påsarna.
    Har haft mina Tresor sen förra våren.

/Bo

Kommentar

• Pelleflygare

• okt 2011
      • 425

Var har ni köpt boxarna? Finn det andra alternativ med skåp för brandfarligt gods? Undrar /Pelle

Kommentar

• darkling76

• dec 2011
        • 236

Ursprungligen postat av Pelleflygare
        Var har ni köpt boxarna? Finn det andra alternativ med skåp för brandfarligt gods? Undrar /Pelle
        Jag beställde min från Conrads.se men såg nu att Lindinger har den med till samma pris:-)

Kommentar

• bem

• apr 2009
          • 1643

Köpte mina från Conrads också.
          /Bo

Kommentar

• jocke1963
            • dec 2007
            • 2709

Ursprungligen postat av Pelleflygare

Inte helt lätt att hitta dom på Conrad, då sökning på "tresor" gav svar på helt andra saker.

Jag har ingen sån, men en plåtlåda som egentligen är en gammal fiskrök (aldrig använd att röka i)
            Använder sen Lipopåsar när jag ska ut och flyga eller ladda.

Typ en sånhärna:
            Klicka på bilden för större version

Namn: röklåda.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,6 KB
ID: 499450
            ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• jocke1963
              • dec 2007
              • 2709

Såg att Staufenbiel har dom oxå:

”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Tobbepostis
                • mar 2011
                • 353

Surplusbuy.se har ammunition låda
                Jag undrar: Lipo accar som bara ligger är dom så mycket farligare än andra laddbara accar?
                Tobbe

Kommentar

• darkling76

• dec 2011
                  • 236

Ursprungligen postat av Tobbepostis
                  Surplusbuy.se har ammunition låda
                  Jag undrar: Lipo accar som bara ligger är dom så mycket farligare än andra laddbara accar?
                  Tobbe
                  Ärligt talat så vet jag inte om de är det egentligen när de bara förvaras men det känns bättre när de ligger förvarade i något som är anpassat för det i alla fall.

Kommentar

• frznlogic
                    • aug 2012
                    • 176

Den största faran är väl med accar som precis är nyladdade, tömda eller "kraschade" men utan synliga defekter. Då är det riktigt skönt att ha ett hyffsat säkert ställe att förvara accarna på. Annars har jag svårt att tänka mig att en storage laddad acc som legat ett par veckor plötsligt ska få för sig att explodera. Men jag är å andra sidan en glad ovetande amatör ;-).

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Kommentar

• PinDuke
                      • jun 2012
                      • 494

Det är i första hand vid laddning och urladdning som risken är som störst men det skadar inte att förvara dom någorlunda brandsäkert.
                      Jag har mina accar i en stor blomlåda av metall och utan någon brännbart runt om eller över.

Kommentar

• Pelleflygare

• okt 2011
                        • 425

Jo, vid laddning är nog största risken eller vid krasch. Lyckades sätta ett 3 cell på laddning för 4 cell - svällde efter 20 minuter, tände och brann intensivt när jag öppnade lipo-påsen. Har införskaffat Robbes säkerhetsbox för att sova lugnt. /Pelle

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Ursprungligen postat av jocke1963
                          Typ en sånhärna:
                          [ATTACH=CONFIG]43895[/ATTACH]

Det finns en liten hake med metall som ni kan klura på och sedan välja en låda av annat material typ som denna.

Superhero

Kommentar

• PinDuke
                            • jun 2012
                            • 494

Om du syftar på att det leder ström så tror jag dom flesta har koll på det om det är någon annan anledning får du gärna utveckla.

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Ursprungligen postat av Tobbepostis
                              Tobbe
                              Problemet är att de flesta inte har en aning om hur rackans mycket energi som finns lagrat i acken. Någonting stort som en kexchoklad startar ledigt min Volvo diesel när det är -20grader ute och blyacken inte orkar med. Tänker man sig för innan man kopplar startkablar mellan bilbatterier? Ja... som fan, eftersom batterierna är jättestora och kablarna grova som tummen.

Tänker man sig för innan man hanterar sin kexchokladsstora ack med samma fjång i? Nope inte ett smack. Där har du det farliga! Respekten saknas och dumsnålhet tar över.

Jag kör efter en enda simpel regel, aldrig någon special storange laddning, urladdning, matchning etc utan bara en enda enkel regel - Släng alla ackar som är minsta tveksamma. Misstänkt skada, släng. Misstänkt överladdning, släng. Misstänkt överurladdning, släng. Fasen, den största acken du kan köpa idag på delayking är 10S 5Ah och kostar 600kr. Det är liksom en billig livförsäkring.

Med detta inte sagt att man inte skall förvara dem klokt ändå.
                              Superhero

Kommentar

Arbetssätt...