Förvara LiPo?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lekman
    • okt 2008
    • 330

Förvara LiPo?

Hej
    Finns det nån rimlig tidsgräns innan det blir olämpligt att bara ha sina LiPos liggande i påsen o i kylen. Leder självurladdning till att risken för brand ökar, eller är det tvärt om.
    Jag har lite för många som bara ligger, sannolikt i nån form av halvladdat tillstånd är de i.

/Lars
  • Peter_L

• feb 2013
    • 179

Jag har mina liggande i såna där "brandsäkra" lipo-påsar. Vet att dom förmodligen inte stoppar nåt vidare om ett batteri får för sig att sätta eld på sig själv.
    Funderar på att köpa en sån här och lägga dom i. http://www.biltema.se/sv/Hem/Sakerhe...lasning-87788/

Den borde stå emot om det tar eld inuti tillräckligt länge för att det ska självslockna. Som jag förstår det så är ju faran med ett lipo att det slänger brinnande material omkring sig som sätter eld på omgivningen. Det borde man ju komma ifrån om dom ligger i ett plåtskåp.
    Nån som håller med? Kan det vara en bra ide att förvara batterierna i ett sånt skåp?

Kommentar

• Stiffe
      • jan 2012
      • 991

Du kan se ett test med liknande plåtlåda här https://www.youtube.com/watch?v=6M5ftkN9PtY

Själv kör jag med Robbe https://www.youtube.com/watch?v=rfGsa80IofQ kostar ca det dubbla , röken är ganska kraftig och inte kul få i en lägenhet eller hus oavsett om man stoppar själva branden
      Bor i Malmö
      Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kommentar

• Steffe

• nov 2008
        • 168

Har också funderat på förvaringen hemma, men samtidigt vet jag ingen som råkat ut för en brand i lipoackar som legat hemma i vila. Alla bränder hos mina kompisar (och det är några nu) har inträffat vid laddning av ackarna, så det är nog detta som ska säkras upp.
        Jag laddar numera alltid i en lipopåse som dessutom ligger i en Höganäskruka, och under bevakning.
        Om det tar eld så blir krukan inte varm utan kan bäras ut på gården, och lipopåsen håller elden tillbaka under tiden.

Är det någon annan som har råkat ut för lipobrand när acken INTE laddas ?

/Steffe
        Det finns landningar :dance3: , och så finns det ankomster :help:

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Förmodligen skulle väl en sån här låda också fungera bra för förvaringen hemmavid - http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...umlada-663008/ Den finns i olika storlekar och man kan ju skapa flera avdelningar via mellanväggar om man så vill.
          Beträffande säkerhetsskåpet som länkades till tidigare så skulle jag nog välja ett större. Själv har jag f n en låsbar brevlåda där ackarna ligger i "ack-påsar" men bättre finns säkert.
          Roger

Kommentar

• Matfarsan
            • nov 2014
            • 160

Är det bara vid laddning man ska ha dom i speciella påsar eller alltid?

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
              • 179

Ursprungligen postat av Matfarsan
              Är det bara vid laddning man ska ha dom i speciella påsar eller alltid?
              Jag förvarar alltid mina i brandsäkra påsar. Det finns en hel del exempel på batterier som fattat eld lång tid efter laddningen eller urladdning, och varför riskera nåt?

Och ladda aldrig obevakat. Gå inte ut ur rummet nån längre stund ens..

Här är en kille som lagt tid på att sammanställa lite incidenter:

Kommentar

• okelelle
                • jul 2014
                • 39

Skummade igenom din länk Peter. Vad har folk för laddare när dom kan köra igång 2cells acc på 3-4 cells laddning? Kör dom utan balance kabeln eller är kassa laddare?
                Det var ju väldigt många som brunnit så.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

okelelle - alla laddare autodetekterar inte spänningen. Men vanligare felhantering är antagligen att ställa in fel laddström.
                  Roger

Kommentar

• Steffe

• nov 2008
                    • 168

McRegor - Klarar verkligen den aluminiumlåda från Jula som du länkar till en lipobrand under minst 1 minut ?
                    Aluminium har en smältpunkt på 660 grader medan järn har över 1500 grader.
                    Det finns landningar :dance3: , och så finns det ankomster :help:

Kommentar

• okelelle
                      • jul 2014
                      • 39

Verkar helt galet att det sälja laddare som inte kontrollerar spänning, men det finns säkert en bra anledning för det. Oavsett så är ju lipos inga leksaker och tycker dom är rätt otäcka över lag

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Ursprungligen postat av Steffe
                        McRegor - Klarar verkligen den aluminiumlåda från Jula som du länkar till en lipobrand under minst 1 minut ?
                        Ingen aning - men om branden motsvarar det jag varit ute för utomhus så är det nog inget större problem. Men det beror givetvis också på hur stora ackar man använder. Har dock svårt att tro att det är sämre än t ex LiPo-påsarna.
                        Roger

Kommentar

• Zallisen
                          • jun 2013
                          • 361

Ursprungligen postat av lekman
                          Hej
                          Finns det nån rimlig tidsgräns innan det blir olämpligt att bara ha sina LiPos liggande i påsen o i kylen. Leder självurladdning till att risken för brand ökar, eller är det tvärt om.
                          Jag har lite för många som bara ligger, sannolikt i nån form av halvladdat tillstånd är de i.

/Lars
                          Du har väl verkligen inte dem i kylen hoppas jag? det leder till urladdning och döda lipos, de ska förvaras i rumstemperatur.

Kommentar

• Thullen
                            • aug 2014
                            • 68

Ursprungligen postat av Steffe
                            nog för att en lipo som brinner säkert är varmare än 600 grader så har jag svårt att tro att det är tillräckligt mycket effekt i ett större lipo att värma upp så tjock aluminium i så stor yta att det skulle få lådan att smälta. Aluminium leder värme bra, så det ska mycket till att få upp lådan i över 600 grader.
                            /Philip Thulin

Kommentar

• yak 55
                              • mar 2013
                              • 102

Ursprungligen postat av Zallisen
                              Du har väl verkligen inte dem i kylen hoppas jag? det leder till urladdning och döda lipos, de ska förvaras i rumstemperatur.
                              Nja, nu har du nog fått detta om bakfoten, lipo ska/bör förvaras svalt och laddat till ca 40%-50%, finns måga, många trådar om detta med lite olika uppgifter hur kallt egentligen men alla är eniga om att svalt är bra, däremot hur svalt är det väl ingen som vet exakt men mellan 5-15 grader kan väl vara en bra temp kanske. Nu är det väl inte hela värden att förva dom i rumstemp heller då dom tappar ca 4% kapacitet på ett år mot 2% vid 0 grader så det kan ju tyckas försummbart ;-)

Battery University™ is a free educational website offering hands-on battery information.

Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

Kommentar

Arbetssätt...