Ladda när man kör bilen.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

Kan det bero på vilken bilmodell man har om det finns strömspikar eller ej?
    Jag kollade för kul skul med ett oscilloskop spänningen på min bils 12 V-uttag och det finns inga signifikanta strömspikar överhuvudtaget. Däremot kan spänningen långsamt variera några tiondelar upp och ner när man slår på och av belastningar. Detta påverkar ine min iCharger ett dugg.
    Jag har också under flera års tid kört en Eee PC direkt på bilens 12 V-uttag utan någon som helst reglering eller stabilisering och den fungerar fortfarande utmärkt.

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

Min bil, Volvo V70 2011 varierar våldsamt speciellt vid drive start/stop trots att det ska gå på annat batteri. Det syns även om jag ljustutar (Bi-xenon). Sen finns det andra saker som jag inte vet vad det är som påverkar med spikar. T.ex. Elektrisk kylare, ebersprecher automatiskt av/på, elslingor i fönsterrutor, AC etc. En riktigt gammal bil utan AC borde vara mindre problem med.
      fredrik

Kommentar

• Michael
        • maj 2006
        • 1742

Jag har inte Ebersprächer i min Audi och växellådan är manuell men de andra komponenter du nämner som klimatanläggning (AC), värmeslingor i säten och fönster, spolare och torkare, ventilationsfläkt, elmanövrerade lyktor och backspeglar finns på plats och ingen av dessa ger upphov till spänningsspikar så som du beskriver.
        Hade din bil varit nyare hade det varit läge för reklamation...

Kommentar

• Jorgen
          • feb 2013
          • 777

Mäter du på batteriet eller på någon annan punkt i elsystemet när du ser spikarna?

Det är höga pulsade strömmar på många ställen i elsystemet men de syns oftast inte så mycket när man mäter direkt på batteripolerna. Om man istället börjar mäta närmare förbrukarna så kan det bli ganska spännande störningar.

En iCharger 106 B+ skulle räcka för de flesta av mina laddningsbehov och då den är så liten så skulle den och ett MPA parallellkort kunna ligga kvar i bilen för det mesta. En säkring bör nog monteras, det verkar tex som om de stora iCharger 4010 DUO och 308 DUO laddarna går sönder till kortslutning och att de saknar en effektiv säkring. På en mindre laddare så är en intern säkring inte ett tekniskt eller ekonomiskt problem vid konstruktionen. En säkring på 50-70A är lite knepigare att få med i en konstruktion.

Jag skulle inte bli förvånad om en 106B är designad med mindre kompromisser än de större laddarna, vid så låga strömmar som 10A så kostar det inte så mycket att överdimensionera komponenterna. Det blir också svårare för laddaren att ställa till det rejält med ett batteri.

Ursprungligen postat av freddan_6
          Min bil, Volvo V70 2011 varierar våldsamt speciellt vid drive start/stop trots att det ska gå på annat batteri. Det syns även om jag ljustutar (Bi-xenon). Sen finns det andra saker som jag inte vet vad det är som påverkar med spikar. T.ex. Elektrisk kylare, ebersprecher automatiskt av/på, elslingor i fönsterrutor, AC etc. En riktigt gammal bil utan AC borde vara mindre problem med.

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Jag mätte på ciguttagen inne i bilen och konstaterade att de var olämliga att ladda från. Med kabel från cigguttaget till mitt biltema fritidsbatteri blev det betydligt bättre, inga större variationer konstaterades.
            fredrik

Kommentar

Arbetssätt...