Sjöflyg. Hur skyddar ni batterierna?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andy808
    • maj 2015
    • 45

Sjöflyg. Hur skyddar ni batterierna?

Har redan förstört ett lipo batteri till mitt nya Seawind. Det tar in en del vatten vid start och landning.
    Verkar ha kommit saltvatten i laddkontakten och laddaren indikerar inte kontakt längre. Är lite ström kvar i batteriet, men omöjligt att ladda upp igen.
    Hur ska jag vattenskydda batteriet?
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Ett vattenskadat batteri ska destrueras. Ett nytt ska skyddas mot vatten. Går det att täta planet? Kan du använda samma metod som rc-båtar (tejpa alla skarvar i flyget, inre elektroniklåda med siliconade genomföringar, etc)
    fredrik

Kommentar

• Andy808
      • maj 2015
      • 45

Ska prova att silicona alla skarvar runt vingarna. Såg ett klipp på youtube där de täckte hela batteriet i plasti dip. Jag trodde själva batteriet var vattentätt och att bara kontakterna måste skyddas..

Kommentar

• Pelleflygare

• okt 2011
        • 425

Är det Great Planes Seawind så är den rätt blöt och hal i landningen. Lägg på silicon i skarven mellan vingen och kroppen sätt gladpack på vingen som får sitta till siliconeet torkat - då har du en tät packning. Tejpade kockpit då den tar in mycket sprut vid start och landning. Kul kärra att flyga - hade mycket kul innan jag satte den i båthusväggen. /Pelle

PS. Någon form av kontaktrengöring-skydd är till stor hjälp vid sjöflyg. DS.

Kommentar

• Fluf
          • jul 2012
          • 1580

Trevlig video om elektronik och vatten från favoritkanalen Flitetest

Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
          Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
          Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
          Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
          Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
            • 857

Ursprungligen postat av Andy808
            Har redan förstört ett lipo batteri till mitt nya Seawind. Det tar in en del vatten vid start och landning.
            Verkar ha kommit saltvatten i laddkontakten och laddaren indikerar inte kontakt längre. Är lite ström kvar i batteriet, men omöjligt att ladda upp igen.
            Hur ska jag vattenskydda batteriet?
            Med tanke på frågan i din andra tråd om hur man vet hur mycket man har dragit ur batterierna så är det inte omöjligt att batteriet gått sönder för att du flugit för länge så spänningen är för låg för att laddaren ska kunna ladda batteriet.
            / Jonas

Kommentar

• Andy808
              • maj 2015
              • 45

Den tanken slog mig också, trist om jag förstört batteriet för en sådan sak..

Kommentar

• Andy808
                • maj 2015
                • 45

Ursprungligen postat av Pelleflygare
                Är det Great Planes Seawind så är den rätt blöt och hal i landningen. Lägg på silicon i skarven mellan vingen och kroppen sätt gladpack på vingen som får sitta till siliconeet torkat - då har du en tät packning. Tejpade kockpit då den tar in mycket sprut vid start och landning. Kul kärra att flyga - hade mycket kul innan jag satte den i båthusväggen. /Pelle

PS. Någon form av kontaktrengöring-skydd är till stor hjälp vid sjöflyg. DS.
                Japp är en sån jag har. Har inte lärt mig lyfta och landa så bra än, så blir en del studs och plums.
                Senast redigerad av Andy808; 2015-06-04, 09:54.

Kommentar

• Andy808
                  • maj 2015
                  • 45

Intressant film! Går det att använda kontaktspray ist för corisionX ?

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Vattenskydda elektroniken är ett plåster. Vattentäta modellen är en lösning. Jobba mot lösningar inte plåster.(gäller alltid)

Det skall ju inte komma in vatten i ett sjöflyg alls, då är något felkonstruerat. :-)
                    Superhero

Kommentar

• Pelleflygare

• okt 2011
                      • 425

Ha, ha, jo jag jobbar på det med vattentäta modeller för sjöflyg - har inte kommit i mål ännu efter flera års söflygande. Tänker ta upp en tråd i ämnet framöver - ska bara samla på mig lite mer att visa upp.

Om inte annat kan man ju lösa det så här med sjönära flyg!?? https://www.youtube.com/watch?v=BTdXXszdCOA

Kommentar

• UPJ
                        • aug 2011
                        • 46

och vid en eventuell krasch är plåstret lösningen.

Det skall ju inte komma in vatten i ett sjöflyg alls, då är något felkonstruerat. :-)

//Uffe

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Ursprungligen postat av UPJ
                          och vid en eventuell krasch är plåstret lösningen.

//Uffe
                          Bygga för att det skall hålla när man störtar har jag aldrig gjort. Störtar dessutom extremt sällan eftersom jag inte återanvänder sådant som varit i backen/vattnet.
                          Superhero

Kommentar

• UPJ
                            • aug 2011
                            • 46

Nu tänkte jag mest på oss andra som inte är ofelbara. De flesta krascher lilla jag har sett beror på piloten inte materialet.

//Uffe

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Ursprungligen postat av UPJ
                              Nu tänkte jag mest på oss andra som inte är ofelbara. De flesta krascher lilla jag har sett beror på piloten inte materialet.

//Uffe
                              Lösningen är att inte flyga över sin förmåga. Plåstret är fortfarande att försöka vattensäkra elektroniken.
                              Superhero

Kommentar

Arbetssätt...