Vadå ladda ur till max 80% Hur vet man det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andy808
    • maj 2015
    • 45

Vadå ladda ur till max 80% Hur vet man det?

Läser i trådarna här om hur viktigt det är att inte ladda ur sitt lipo för mkt. Siffror i Procent av kapacitet nämns, samt fördelning över cellerna.
    Jag brukar flyga tills motorn piper till och stänger av, gör jag fel då eller?
    Jag har ingen mätutrustning för att mäta hur spänningen är fördelad över cellerna eller hur många procent ström som är kvar. Jag laddar med den balansladdare som följde med planet, det lyser en grön lampa när laddningen är klar. Gör jag fel?
  • andWho
    • nov 2007
    • 550

Fel o fel. Du kommer att slita ut ackarna i förtid.
    För att kunna avgöra hur mycket/lite som är kvar i acken måste man ha en laddare där man kan se hur mycket laddning man laddat tillbaks. Med hjälp av en timer kan man prova sej fram med olika flygtider för att få en ungefärlig uppfattning hur länge man kan flyga innan man överskridit gränsen. Man bör dessutom inte gå under ca 3,75V per cell (utan last).

Sedan finn det mätutrustning att sätta i kärran som med telemetri kan skicka mätvärden på ström, cellspänning och i en del fall även uttagen kapacitet tillbaks till Tx där man kan ha larmnivåer satta. Eller en synthröst som läser upp värdena. Men detta är kanske att ta i lite....

Med din enkla laddare är du tyvärr ganska blind. Men en enkel LiPo-testare skulle kunna hjälpa dej att åtminstånde kunna mäta cellspänningar efter landing. En timer kanske du inte har i din Tx, men kanske i telefonen. Använder dessa två enkla hjälpmedel kan du komma rätt nära. Skulle dock rekommendera att skaffa en bättre laddare.
    /A

Kommentar

• Andy808
      • maj 2015
      • 45

Men kopplar inte elektroniken i planet automatisk ifrån när den känner att kapaciteten i batteriet börjar minska?
      Detta borde väl hindra att det urladdas för mkt, eller?

Kommentar

• andWho
        • nov 2007
        • 550

Oftast är gränsvärdena för lägsta spänning satta alldeles för lågt i reglagen.
        /A

Kommentar

• Andy808
          • maj 2015
          • 45

Okej, tack för svaren!

Kommentar

• Norse
            • nov 2013
            • 13

Köp en sånhär: https://www.youtube.com/watch?v=5mytnvQcVMs och sätt på balanseringsladden till batteriet, alarmet ställer du in på 3.6v så piper den när batteriet är nere på det.

Kommentar

• pernstig
              • nov 2006
              • 1184

Ursprungligen postat av andWho
              ...Man bör dessutom inte gå under ca 3,75V per cell (utan last)...
              /A
              Har man bara 20% kapacitet kvar när cellspänningen är 3,75 V obelastat?
              /Leif

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Ursprungligen postat av pernstig
                Detta är en enkel fråga utan enkelt svar. Det beror rätt mycket på hur cellerna mår. Ny celler har väldigt brant spänningsfall på slutet av energin, ju mer sliten cell desto flackare urladdningskurva. Helt nya kinaceller Nanotech 45C 1050mAh hade 20% kapacitet vid 3,25V, gamla kinaceller 200 cykler Rhino 40C 1050mAh hade 20% (av kvarvarande 950mAh) kapacitet vid 3,80V. Så svaret är ungefär ja.
                fredrik

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av pernstig
                  Ursprungligen postat av freddan_6
                  Detta är en enkel fråga utan enkelt svar. Det beror rätt mycket på hur cellerna mår. Ny celler har väldigt brant spänningsfall på slutet av energin, ju mer sliten cell desto flackare urladdningskurva. Helt nya kinaceller Nanotech 45C 1050mAh hade 20% kapacitet vid 3,25V, gamla kinaceller 200 cykler Rhino 40C 1050mAh hade 20% (av kvarvarande 950mAh) kapacitet vid 3,80V. Så svaret är ungefär ja.
                  Frågan är korrupt. Det är som att fråga vad flygplanet väger och be om svar i jämna centimetrar. Man mäter ett batteris kapacitet i milliampere inte i volt.

Vill man inte mäta med telemetri så är en gammal tumregel att börja flyga korta turer, mät flygtiden och notera hur mycket du laddar tillbaka efter flygningen. Mäta spänning blir inte samma mellan olika ackar, olika fabrikat, olika temperaturer på batteriet eller när batteriet åldras.
                  Superhero

Kommentar

• andWho
                    • nov 2007
                    • 550

3.75V är bara ett ganska defensivt säkert värde, om man nu bara har en dum laddare och en voltmeter av ngn sort.
                    Har man en timer och en bättre laddare kan man få en bättre uppfattning om hur mycket man tar ut.
                    Har man telemetri och en ackumulerande strömmätare så vet man ännu noggrannare.

Dvs. Att mäta är att veta. Om man dessutom mäter rätt parameter, så vet man rätt sak. Att mäta indirekta värden ger bara en ungefärlig indikation, men trots det bättre än att inte mäta alls.
                    /A

Kommentar

• Kenneth E
                      • okt 2006
                      • 3445

Det går inte att sätta ett spänningstal som så ofta görs. Alla batterier är inte lika, olika tillverkning, olika C tal, olika storlekar och olika tillverkare gör att de är olika. Ett 10C har inte samma värden som ett 50C. Skulle man utgå från att alla behandlas lika så lär man inte kunna belasta ett 10C länge innan spänningen är alarmerande låg.
                      DS-24 operatör.
                      Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                      Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                      FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                        • 857

Om vi i det här fallet utgår från frågeställaren, kan vi enas om att 3.75V/cell är ett lagom värde att ha efter flygning.
                        Nej, det är inte exakt och man vet inte exakt hur mycket ström man har kvar i batteriet, men det är absolut bättre än att flyga tills lågspännings skyddet i ESC slår till och stänger av motorn.
                        Sen att man kan använda telemeri och /eller en laddare som talar om hur mycket den fyller på batteriet med är för frågeställaren överkurs.
                        / Jonas

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
                          Nej, det är inte exakt och man vet inte exakt hur mycket ström man har kvar i batteriet, men det är absolut bättre än att flyga tills lågspännings skyddet i ESC slår till och stänger av motorn.
                          / Jonas
                          Varför skulle man inte kunna flyga tills lågspänningsskyddet går in? Jag gör uteslutande så.

Men jag gör en sak som kanske andra inte gör. Jag köper prylar som kanske är lite bättre? Minst med de enklare parametrarna justerbara så som cellantal. Jag dimensionerar dessutom mot längre flygtider för att undvika värme. Värme tror jag är boven oftare än vad man tror. Idag skall det gå 1000km/h med billigast möjliga batterier. Klart man måste landa precis efter man startat om det skall hålla då :-)
                          Superhero

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                            • 2015

Jag har nog aldrig varit med om att jag fått i mer än ungefär 80% när jag laddat mina batterier efter flygning.
                            Fartreglaget talar alltid om när det är dags att landa.
                            Kraften avtar rejält och motorn börjar pumpa - då är det dags att dra ner och gå in för landning. sen är det inte kraft kvar att taxa in. När jag kommer hem och stoppar batteriet i laddaren står det oftast runt 3,7 volt per cell.

Det är annorlunda om jag har för stort batteri och ett plan där jag inte kör med trottel - typ seglare som förstås inte stänger av strömmen till radio-servo. Fast det brukat inte dra så mycket att det är någon fara i alla fall.

Kommentar

• pernstig
                              • nov 2006
                              • 1184

Ursprungligen postat av henke2
                              Varför skulle man inte kunna flyga tills lågspänningsskyddet går in? Jag gör uteslutande så.

Men jag gör en sak som kanske andra inte gör. Jag köper prylar som kanske är lite bättre? Minst med de enklare parametrarna justerbara så som cellantal. Jag dimensionerar dessutom mot längre flygtider för att undvika värme. Värme tror jag är boven oftare än vad man tror. Idag skall det gå 1000km/h med billigast möjliga batterier. Klart man måste landa precis efter man startat om det skall hålla då :-)
                              Skulle vara intressant att få veta hur mycket du kan ladda tillbaka om du flugit tills lågspänningsskyddet löst ut och vid vilken spänning ditt reglage bryter.
                              /Leif

Kommentar

Arbetssätt...