Nu är det så att balanseraren inte balanserar till 4.2v utan oftast till 4.200 eller till 4.2xx vilket är en j- kla skillnad. Svar: Cellerna blir balanserade men inte med tre decimalers noggranhet om någon tror att det gör något på sig finns info att hitta på nätet. En kass laddare balanserar endast i slutet, en bra gör det från första sekund. Vad har du Henke? Troligtvis den första skulle jag gissa på, tar man reda på lite info så ser man att den lagrade energin inte är så stor mellan t.ex 4.1 och 4. 2
Vilket gör att om man kan avbryta laddningen redan vid 4.1v/cell så gör man en stor vinst som dessutom inte belastar batteriet negativt. Att veta är guld, allt annat är gissning.
Vilket gör att om man kan avbryta laddningen redan vid 4.1v/cell så gör man en stor vinst som dessutom inte belastar batteriet negativt. Att veta är guld, allt annat är gissning.

Skämt åsido jag tycker det är intressant att förstå även det som övergår mitt förstånd och ett sätt att förstå är att försöka argumentera hit och dit. Jag gör kanske misstaget att överföra enkel laddning av blyack. Kopplar man en spänningsmätare över polerna där så stiger späningen bevisligen när man hänger på en laddare och sjunker direkt man tar bort den. Men här är det ju fråga om lite mer hitec och naturligtvis ett annat och mer avancerat laddningsförfarande. Givetvis beter sig en lipoack också helt annorlunda än en blyack.
Kommentar