Laddar länge efter att alla celler nått 4,20 v

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Nu är det så att balanseraren inte balanserar till 4.2v utan oftast till 4.200 eller till 4.2xx vilket är en j- kla skillnad. Svar: Cellerna blir balanserade men inte med tre decimalers noggranhet om någon tror att det gör något på sig finns info att hitta på nätet. En kass laddare balanserar endast i slutet, en bra gör det från första sekund. Vad har du Henke? Troligtvis den första skulle jag gissa på, tar man reda på lite info så ser man att den lagrade energin inte är så stor mellan t.ex 4.1 och 4. 2

Vilket gör att om man kan avbryta laddningen redan vid 4.1v/cell så gör man en stor vinst som dessutom inte belastar batteriet negativt. Att veta är guld, allt annat är gissning.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Zallisen
      • jun 2013
      • 361

Kort simpelt svar.
      Nej din batteri är inte fullt för att det står 4.20 på cellerna om det fortfarande står 2.5A då är cellerna kanske bara 3.9V men blir 4.2V av att strömmen in är hög. I detta skedet sänker laddaren strömmen sakta medans spänningen fortfarande är kvar på 4.20.(precis som andWho redan förklarat men verkar bli ignorerad)

Hur snabbt man kommer till det skedet och hur länge laddaren stannar där beror på batteriets kvalité.

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1802

Det stämmer nog som du säger. Jag testade att ladda i läge "fast" och så länge det laddade visade alla celler 4,20 men när laddaren avbröt så visade cellerna 4,18 v. Så blir det inte när man har den i balansläget, då visar cellerna 4,20 även när laddningen avbrutits.

Kontentan för min del blir att ladda i balansläge så ofta som möjligt men slå om till fast när det någon gång är lite bråttom. T. ex när man har med sig laddaren ut till fältet.

/Mats

Kommentar

• Zallisen
          • jun 2013
          • 361

Brukade variera lite så man laddar dem i balansläge var 5:e gång eller så när jag körde sån laddare. Men ladda alltid med balanskontakten i oavsett så kommer den stanna innan någon cell blir överladdad, för det är det man måste se upp med.

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Och vad tjänade du i tid med Fast mode? Alltid balanseringen påkopplad, är spännningen samma på alla celler är batteriet balanserat oavsett om spänningen är något lägre. En full laddning/balansering kan man göra senare när tid finns.
            DS-24 operatör.
            FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1802

Jag tycker att Zallisen svar verkar stämma helt och hållet. laddaren krämar på med ganska mycket ström tills att alla celler noterar 4,20 v. Detta är dock en lite falsk siffra eftersom den relativt höga laddströmmen lurar mätning. Så fort laddningen avbryts visar samtliga celler 4,18 v vilket är den verkliga spänningen i acken. Detta förklarar väl till stor del varför den laddar så länge efter att cellerna ser ut att ha nått 4,20 v då det helt enkelt är ett värde som inte stämmer med verkligheten.

I tid kanske jag sparar 15-20 min och om man då har två ackar som ska laddas innan man ger sig iväg blir det en stund. Nu på sensommaren kommer mörkret snabbt och luckan mellan jobb och mörker krymper.

/Mats

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Ursprungligen postat av senmathal
                Jag tycker att Zallisen svar verkar stämma helt och hållet. laddaren krämar på med ganska mycket ström tills att alla celler noterar 4,20 v. Detta är dock en lite falsk siffra eftersom den relativt höga laddströmmen lurar mätning. Så fort laddningen avbryts visar samtliga celler 4,18 v vilket är den verkliga spänningen i acken. Detta förklarar väl till stor del varför den laddar så länge efter att cellerna ser ut att ha nått 4,20 v då det helt enkelt är ett värde som inte stämmer med verkligheten.

/Mats

Nej du är fel på det!!

Den spänning acken har har den! Detta oavsett om du laddar eller drar ur. Laddar du med 3A och acken säger 4.2volt så är den på 4.2volt helt enkelt. Med så långt?

Ju fullare acken blir desto lägre ström behövs för att nå 4.2volt. Till slut behövs ingenting = acken full. Hänger med?

Sen av praktiska skäl kan man säga att när en cell behöver 1/10 av din inställda maxström så säger vi att det är nog och den är full. Resultatet blir att du börjar ladda med 3A, efter ett tag når en första cell 4.2volt. Laddströmmen sänks nu och 4.2volt kvarstår i tur och ordning når cellerna 4.2v en efter en fast vid olika laddström, alla celler är ju olika. Till slut är du nere på 0.3A, när sista cellen når 4.2v vid 0.3A så säger laddaren fullt och slutar ladda. Nu sjunker givetvis spänningen lite men det är absolut inga falska mätvärden utan helt riktiga sådana. Acken får aldrig gå över 4.2volt så resultatet blir i ditt fall att du anser den fulladdad vid 4.18v utan laddlast. Hänger du med hit så tror jag du greppat det hela :-)
                Superhero

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1802

Hur förklaras att spänningen sjunker till 4,18 v direkt efter att laddningen avbryts? Detta hände med båda ackarna vid snabbladdning men inte vid den långsammare balanseringsladdningen när laddströmmen sjunker till nära 0. När laddströmmen är nära 0 och ackarna ändå visar 4,20 visas ett korrekt värde. Så nej jag är inte övertygad utan tror fortfarande att mätaren luras av den högre laddströmmen. Laddströmmen ökar man som jag förstått det genom att öka spänningen utfifrån ohms lags principer. Jag tycker andWho och Zallisens förklaring verkar stämma bättre med verkligheten.

/Mats

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Känns onödigt att tragla men Henks teori håller. Nu har du fått svar på varför det tar sådan tid att ladda och vi kom fram till att du kan använda fast programmet för att minska laddtiden.
                    Mission accomplished.
                    DS-24 operatör.

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Hur förklaras att spänningen sjunker till 4,18 v direkt efter att laddningen avbryts?
                      Det förstår du om du läser mitt inlägg ovan.

Detta hände med båda ackarna vid snabbladdning men inte vid den långsammare balanseringsladdningen när laddströmmen sjunker till nära 0.
                      Exakt

När laddströmmen är nära 0 och ackarna ändå visar 4,20 visas ett korrekt värde.
                      Jamen! så är det. Det visat alltid korrekta värden.

Så nej jag är inte övertygad utan tror fortfarande att mätaren luras av den högre laddströmmen.
                      Nu tappar du greppet. Varför skulle den luras? Du är helt enkelt fel på det. Batteriets spänning är det du mäter inget annat, inget luras. Om du laddar ur batteriet och spänningen sjunker till 3.7volt per cell, inte sitter du och säger att batteriet fortfarande är på 4.2v och att voltmetern ger falska värden?

Laddströmmen ökar man som jag förstått det genom att öka spänningen utfifrån ohms lags principer.
                      Ja, dock är du begränsad till max 4.2volt i detta exemplet.

Jag tycker andWho och Zallisens förklaring verkar stämma bättre med verkligheten.

/Mats
                      Waff???!! andWho belyser ju inte detta alls och Zallisen säger ju samma sak som jag försöker förklara.
                      Superhero

Kommentar

• Per-Fredrik

• dec 2013
                        • 82

Det finns ett bra sätt att åskådliggöra varför det verkar ta lång tid efter att spänningen nått 4,20v/cell, principen som lipoladdare använder vid "vanlig laddning" kallas cc/cv och kurvorna för ström och spänning ser ut såhär:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,1 KB
ID: 505497

Som synes i detta exempel är batterikapaciteten knappt 50% när max cellspänning nåtts och resten får batteriet medan strömmen sakta reduceras. Den här grafen kanske är gammal och det går lite snabbare med hög-C accar men ändå.

Att spänningen faller när man avbryter laddningen medan en större ström fortfarande matas in beror på inre resistansen i kablarna och batteriet. Så laddaren mäter rätt spänning men omständigheterna är olika, därav visar den lägre spänning i vila.
                        Senast redigerad av Per-Fredrik; 2015-08-26, 07:28.

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1802

Jag inser mig överbevisad och säger som min lärare brukade säga- "Jag tar tillbaka allt jag sagt och hävdar motsatsen" Skämt åsido jag tycker det är intressant att förstå även det som övergår mitt förstånd och ett sätt att förstå är att försöka argumentera hit och dit. Jag gör kanske misstaget att överföra enkel laddning av blyack. Kopplar man en spänningsmätare över polerna där så stiger späningen bevisligen när man hänger på en laddare och sjunker direkt man tar bort den. Men här är det ju fråga om lite mer hitec och naturligtvis ett annat och mer avancerat laddningsförfarande. Givetvis beter sig en lipoack också helt annorlunda än en blyack.

/Mats

Kommentar

• bem

• apr 2009
                            • 1643

Hej Mats,
                            Det kan kanske vara bra för dig att veta att det finns nya LiPo accar från Hyperion (G6) och från Turnigy (Bolt) om man kan ladda till 4.35 volt. s k LiHv el HvLi (LiPo High Voltage). Kräver dock en laddare som man kan ställa in att ladda LiPo cellerna till den högre spänningen. T ex min Hyperion laddare kan jag uppdatera mjukvaran och få stöd för detta. iChargers high end laddare klarar det också liksom Turnigy har nån laddare som också klarar det.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...olt_lihv_.html

/Bo
                            Senast redigerad av bem; 2015-08-26, 14:50.

Kommentar

Arbetssätt...