Ri-testare?
Kollaps
X
-
Jag håller inte riktigt med dig Roger, jag har en ny snygg Multiplex Heron där jag drar 60A peak, det är rätt mycket längre än mina andra plan, där jag möjligen kan dra 60A peak men bara om jag gör någon roll eller annan kort manöver. Heron drar jag fullgas 60A på i 25sekunder. Det är bara mina allra bästa 2200-batterier som orkar, samma batterier som har lägst Ri....men oavsett uppmätt Ri så använder man ju ändå ackarna om dom fungerar hyfsat. Så frågan är vad det egentligen ger - såvida man inte tävlar och behöver det allra bästa. Har mätt till och från under ett antal år men det blir mera och mera sällan eftersom jag inte känner det direkta behovet.
RogerfredrikKommentar
-
Fredrik - givetvis är det ingen absolut sanning i mitt inlägg men har man koll på strömförbrukning och lite allmän koll att ackar sällan har mer än typ 50 % av specad tålighet så klarar man sig rätt bra utan att veta exakt Ri. För extremt strömkrävande applikationer där man dessutom vill ha så liten ack som möjligt kan det finnas att behov men i de flesta fall märker man ju om just en specifik ack inte fungerar genom att de blir ovanligt varma och när man laddar ser man ju dessutom hur balansen är direkt efter en flygning. Visst - att mäta är otvivelaktigt att veta men ibland kanske man gör saker onödigt komplicerade trots allt...
Att mäta max strömförbrukning i en ny kärra ser jag som standardförfarande och då kan man träffa rätt bra i dimensionering av bl a batteriet om man samtidigt använder din enkla generalisering att fabrikantens angivna max C-tal i verkligheten är ungefär hälften.
RogerKommentar
-
OK, nu har vi testat batterierna och kommit fram till den riktiga(teoretiska) värdet av C, vad nu då?
Vad gör vi med den informationen, den säger inget om urladdningskurva eller annat värde.
Värdelöst vetande i mina öron, men övertyga mig gärna!DS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.Kommentar
-
Hej Kenneth E!
Jaha, så du har köpt en apparat som du inte vet vad den är bra för. Nja, det tror jag inte!
Ska inte försöka övertyga dig mer än att tala om att den ger dig en massa svar, nedan några exempel utan att rangordna.
1. Laddningsstatus.
2. Äkta C-ratings för batteriet.
3. Max uttagbar ström för lång hållbarhet.
Utöver ovanstående så har du ett väldigt bra instrument för att analysera och kunna jämföra olika batterier. Du får också bra koll på hur dina batterier mår från tid till annan.
Här några länkar som jag rangordnar för att den oinvigde ska få snabb saklig info.
1. http://www.progressiverc.com/univers...sis-meter.html
Under fliken Videos kan du se en mycket informativ film.
2. http://www.progressiverc.com/media/U...lESRManual.pdf
Manual för UNIVERSAL LIPO ESRMETER
3. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1577989
En sida där man diskuterar A Simple LiPO performance tool vilken numera är inbyggd i mätinstrumentet förutom Figur Of Merit (FOM) som beskrivs på sidan och som även finns bra beskrivet i nästa länk där man kan knappa in sina uppmätta värden och få intressanta svar.
4. http://www.jj604.com/LiPoTool/
Lipoly Objective Performance Calculation Tool
5. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1323465
Det var väl på denna sida; ESR / IR Meter fo Lipos där allting började angående detta fina instrument, mycket läsvärd.
6. http://www.rcgroups.com/forums/showt...1392662&page=1
Denna sida, Lipo "C" Ratings - A Replacement Overdue? är också mycket läsvärd.
Tråden startad av Wayne Giles, upphovsmannen och tillverkare av mätaren.
Tyvärr verkar han ha lagt ner tillverkningen men vad jag förstår finns mätaren fortfaranda att köpa via
PRC Home - iCharger, ISDT, FPV Drones, iFlight, RadioMaster - Battery Chargers - Mean Well & Iota Power Supplies - ProgressiveRC
/Ville
Senast redigerad av Ville; 2016-10-04, 13:44./Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -Kommentar
-
Jag kan förstå att man använder apparaten till statuskontroll av batteri, då har du redan batteriet, säger inget om vilket batteri som man bör skaffa in för din applikation, det är dit jag vill komma.Kommentar
-
Egentligen väldigt enkelt för man vet ju i princip vilken C-rating/egenskaper batteriet borde ha. Men, det är ett problem, håller med. Så länge det inte finns någon standard som talar om hur batteriers kapacitet/egenskaper ska specificeras/innehållsdeklareras så förblir detta ett problem. Inom tävlingskretsar och liknande finns ändock relativt bra kännedom om vilka batterier som är bra resp. dåliga för ändamålet.
Själv vet jag inte riktigt hur man ska hitta de bästa batterierna utan går mer på hörsägen från andra. Viktigt är att inte alltid lita på det som skrivs på etiketterna för oftast är t.ex. C-ratings överdrivna. Vet inte hur andra gör men det lär vi väl få veta snart...
/Ville
/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -Kommentar
-
Håller med Kenneth i stort och det var ungefär min slutsats också. Man har ju trots allt de batterier man har och vet förmodligen i vilka applikationer man kan använda dom. Mera som att verifiera att man köpt rätt eller fel - men det vet man antagligen också redan. Så för de allra flesta, säger inte alla, är det nog mer eller mindre onödig info. I alla fall om man är allmänt skeptisk till de C-ratingvärden som tillverkarna uppger och grovt räknat halverar dessa när man skall bedöma ackar före inköp. Dessutom är det i många flygmaskiner knappast så kritiskt. Betänk att en snittförbrukning på låga 10C ger en motortid på max 4,5--5 minuter. Det säger visserligen inget om maxbehovet men väldigt många flygmaskiner har betydligt längre motortid - seglare och EDF-maskiner undantagna där motortiden kan vara relativt kort med tidvis stora effektuttag.
Köper jag ackarna "över disk" så har jag alltid med mig en mätare för att kunna kolla cellbalansen - det är ju ett enkelt sätt att slippa nya ackar med obalans vilket sällan brukar rätta till sig även om handlarna ofta påstår det. Och är dom inte i balans som nya så är säkert också Ri varierande.
RogerKommentar

Kommentar