Även om en multimeter kan visa lite fel så kan man vara ganska säker på att den inte visar olika mycket fel mellan att du mäter på cell 1 och cell 2 på batteriet. Så om den visar 4.20 på två celler och 4.17 på den tredje så kan man vara ganska säker på att den tredje cellen är lite låg.
När det gäller praktisk felvisning på en multimeter så tycker jag att alla multimetrar verkar visa VÄLDIGT mycket mer exakta värden än vad deras datablad anger. Den Fluke 117 som jag använder till alla okritiska mätningar visar oftast exakt samma som Fluke 289 trots att den "får" visa upp till 0.02v fel på tex en LiPo cell om man tittar på databladet.
Jag brukar nöja mig med att mäta med en Cellog 8M när jag kollar hur en batteriladdare sköter sig, nu kan det säkert skilja mellan olika exemplar men de flesta verkar mycket nöjda med sina Cellog och min stämmer bra med den MYCKET dyra Fluke 289 multimetern.
Jörgen
När det gäller praktisk felvisning på en multimeter så tycker jag att alla multimetrar verkar visa VÄLDIGT mycket mer exakta värden än vad deras datablad anger. Den Fluke 117 som jag använder till alla okritiska mätningar visar oftast exakt samma som Fluke 289 trots att den "får" visa upp till 0.02v fel på tex en LiPo cell om man tittar på databladet.
Jag brukar nöja mig med att mäta med en Cellog 8M när jag kollar hur en batteriladdare sköter sig, nu kan det säkert skilja mellan olika exemplar men de flesta verkar mycket nöjda med sina Cellog och min stämmer bra med den MYCKET dyra Fluke 289 multimetern.
Jörgen
Det hade sparat lite tid för dig. Din laddare kan balansera med 300mA per cell, i teorin betyder det att balanseringen sker på 0.3A. En 16000mAh cell tar ett bra tag att ladda från 3.9-4.2v på den strömmen. Om vi säger att det skall in 6000mAh i batteriet så blir det 6000mAh/300mA=20 timmar. I praktiken så tar det nog mycket längre tid då den här typen av laddare (IMAX B6 kloner) brukar balansera väldigt ineffektivt.
Kommentar