Ladda batteri, helt novice på det. Hur gör jag?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wean
    • feb 2017
    • 37

Ursprungligen postat av McRegor
    Utomhus-ackarna laddar jag mestadels på fältet där vi har 12V men när jag laddar hemma kör jag med ett enkelt nätagg för där är laddtiden inte speciellt viktig.
    Roger
    Hur många ack kan du ladda samtidigt då? Är det batteri check på den då så du kan kolla laddningen i acken

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

Ursprungligen postat av Wean
      Hur många ack kan du ladda samtidigt då? Är det batteri check på den då så du kan kolla laddningen i acken

med tanke på dina frågor så är du inte speciellt duktig på ellära. Så länge ellära är svårt ska du nog hålla dig till att ladda ett batteri i taget.
      fredrik

Kommentar

• Wean
        • feb 2017
        • 37

Ladda batteri, helt novice på det. Hur gör jag?

Ursprungligen postat av freddan_6
        med tanke på dina frågor så är du inte speciellt duktig på ellära. Så länge ellära är svårt ska du nog hålla dig till att ladda ett batteri i taget.
        Ellära är ja ganska hyfsad på, dock lipo o dess laddare ja inte har erfarenhet av,
        Bättre att veta mer av produkterna än fölite som leder till besvär senare

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Det är i grunden en 1-acksladdare. Det är väldigt svårt att mäta kvarstående kapacitet i en ack utan det du kan se är främst den obelastade cell-spänningen. När du sen laddat acken så ser du hur mycket som "gått i" och då kan du ju relatera detta till vad cellspänningen var före laddningen. Jag laddar dock sällan ur mera än typ 50--70 % av ackens nominella kapacitet och det sköts via en "trottel-timer" eftersom jag för resp kärra laddar ur ungefär lika mycket från flygning till flygning vid samma motortid.
          Roger

Kommentar

• Wean
            • feb 2017
            • 37

Man borde kunna köra flera laddare på ett nätaggregat då iaf?

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Visst - om du har ett rejält nätagg så bör väl det gå bra.
              Roger

Kommentar

• BeGe
                • jun 2006
                • 47

Tips på multiladdare

Beroende på ekonomi har du två bra laddare här! Funkar både hemma och på fältet - har inbyggt nätaggregat så den klarar både 220 o 12 volt. Laddar det mesta i batteriväg.
                Laddar två batterier oberoende av varandra, https://umearc.se/tillbehor-elektron...vac-12vdc.html
                Laddar fyra batterier, https://umearc.se/tillbehor-elektron...vac-12vdc.html
                "Modellflyg är störtskönt" :crazy_pilot:

Kommentar

Arbetssätt...