Laddaren stör handhållen mottagare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinnbyFraggel

• aug 2013
    • 857

Ursprungligen postat av bem
    Vet man varför iCharger laddare kan gå upp i rök om man ansluter dem till bilens batteri om motorn är igång?
    Är det bara vissa iCharger laddare som berörs?
    Är väl omöjligt att veta på förhand om det funkar på en viss bil?
    Inte för att jag hittils laddat från bilens batteri med motorn igång men kan kanske hända i framtiden nån gång att behov uppkommer.
    Det verkar en hel del att "se upp med" med en del iCharger laddare.
    Jag har nog blivit bortskämd med mina Hyperionladdare, de bara tuffar på år ut och år in (har haft dem i 5 år), sommar som vinter, i ur och skur.

/Bo
    Jag tror det gäller dom flesta laddare, problemet är att spänningen varierar väldigt mycket ut från bilen när motorn går och då måste laddaren konstant kompensera för att hålla en jämn spänning ut mot batteriet och det kräver hög effekt och skapar mycket värme.
    / Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Och mina lite mindre iCharger-laddare (de med alu-hölje) tuffar också på - sommar som vinter, år efter år...
      Roger

Kommentar

• Jorgen
        • feb 2013
        • 777

Ursprungligen postat av henke2
        Jag har provat, det funkar utmärkt (som du beskriver alltså, det börjar brinna)

308 enkelladdaren var det väl som fattade eld?

Kommentar

• Jorgen
          • feb 2013
          • 777

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
          Jag tror det gäller dom flesta laddare, problemet är att spänningen varierar väldigt mycket ut från bilen när motorn går och då måste laddaren konstant kompensera för att hålla en jämn spänning ut mot batteriet och det kräver hög effekt och skapar mycket värme.
          / Jonas
          Jo det är uppenbarligen så, men jag förstår inte varför det skall behöva vara ett oöverstigligt problem. Det måste vara väldigt långsamma kontrollslingor i laddarna för att det skall bli ett problem.

PL8 laddaren skickar felkoder när spänningen ändras drastiskt, den vanliga när fläkten startade på förra bilen var "Negativ ström", det flödade alltså ström från batteriet till bilen via laddaren. Det ger en viss insikt i hur laddaren fungerar och vad som kan hända i en laddare.

Jag har svårt att tro att en analog switchregulator skulle ha ett problem med så små variationer som det trots allt handlar om. Det spelar inte så stor roll för en bra switchregulator om det är inspänningen eller utspänningen/strömmen som varierar, det är ungefär samma sak som skall hända. Om spänningen på ingången sjunker så kräver det samma korrigering som om strömmen på utgången ökar. Den jämna utströmmen vi vill ha är lätt att hantera, mycket lättare än den last som en vanlig switchregulator behöver hantera.

En laddare där switchingen styrs av en microprocessor blir väldigt flexibel men de är lite långsamma för analoga funktioner. Det kan antagligen hanteras genom att lägga lite mer tid på programmeringen men om man jämför tiden som det "får" ta att utveckla en laddare med tiden det tar att utveckla ett chip för en switchregulator så inser man att det kanske inte blir lika bra.

Jörgen

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Ursprungligen postat av bem
            Vet man varför iCharger laddare kan gå upp i rök om man ansluter dem till bilens batteri om motorn är igång?
            Är det bara vissa iCharger laddare som berörs?

/Bo
            Jag tror denna laddare på 1000watt stor som en miniräknare var en tickande bomb oavsett... Nu vet man det och kör på andra laddare istället. (Det formatet är vanligtvis på 50-200W annars)
            Superhero

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

Om kablarna skulle verka som antenner och skickar ut störningar så finns det ett till sätt att minska på dem. Man ska inte ringla ihop dem i en cirkel, utan "av och an". Hur sjutton jag nu ska förklara det...

Dvs inte så här:

Utan mer ihop, så här, men helt ihop ("av och an"), bunta mer:
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• bem

• apr 2009
                • 1643

Hej,
                Jag har nu provat med ferrit klämmor på ladderens sladdar så nära laddaren som möjligt men det hjälpte inte.

/Bo
                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...