Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Om acken legat så där länge skulle jag långsamladda acken efter du tömt den till den nivå som är rätt för en tom NiMH. 1C laddar inte fullt, det laddar bara fort... det mesta. Roder som rör sig fint drar ingen ström, så att sitta och spaka i 10 minuter ger nog inget, behövs lite vindtryck på rodrena. :-)
Är du osäker, köp ny ack eller byt till nån Litium-ack + UBEC som ger ut 5,0 V oavsett så länge som acken håller liv.
På 'den gamla goda tiden' med NiCd-ackar, så sa man ju att man skulle ladda med en tiondedel av kapaciteten, t.ex. en 2000 mAh-acke skulle laddas med 200 mAh, fast i (minst) 10 timmar.
På 'den gamla goda tiden' med NiCd-ackar, så sa man ju att man skulle ladda med en tiondedel av kapaciteten, t.ex. en 2000 mAh-acke skulle laddas med 200 mAh, fast i (minst) 10 timmar.
Gäller det även för NiMh-ackar??
De mår bäst av att laddas med 0,1C typ... men flera NiMH kan idag laddas med 0,5C, till och med 1C. Det har kommit manual med mina nyare NiMH-ackar och det ändrar med åren.
Jag har NiMH i mina sändare. Laddar väldigt sällan, funkar väldigt bra, fortfarande fast det är 2023. :-D
Kommentar