Cykling av batterier. Hur funkar det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gimbo
    • jul 2007
    • 710

Cykling av batterier. Hur funkar det?

Hej på er!
    Jag förstår inte riktigt detta med cykling av batterier. Nu har jag cyklat 6st av mina batterier och resultatet är som tabellen nedan. Jag trodde att när man cyklar ett batteri, så tömmer man det och sedan fyller upp det till max. Med andra ord. Har jag ett 3500mAh batteri. Då tömmer man det först i cyklen. Sedan laddas det upp helt (till ca 3500mAh). Men som det ser ut på mina cykler så laddas det ur ibland. Ibland inte. Och det som laddas i är långt ifrån max (förutom på ett av dem). Kan någon snäll person förklara hur det egentligen funkar?

D=Discharge, C=Charge

4.8V - NiMH - 3500mAh - D=382 - C=790
    1.2V - NiCd - 1800mAh - D=0 - C=608
    1.2V - NiCd - 1800mAh - D=0 - C=216
    7.2V - NiCd - 1800mAh - D=1724 - C=1999
    9.6V - NiCd - 600mAh - D=0 - C=178
    4.8V - NiMH - 2000mAh - D=0 - C=621
  • Magnus G
    • jun 2006
    • 106

Du har förstått principen, men som du upptäckt så funkar det inte alltid perfekt med en gång (om någonsin, jag cyklar manuellt för jag har aldrig fått till det ordentligt på min laddare).
    Gissningsvis så "false-peak:ar" din laddare, dvs den tror att batteriet är fulladdat långt innan det egentligen är det. Detta inträffar oftast om man laddar med för låg ström.

Men vad har du för laddare och vilka inställningar för i- och ur-laddning har du haft?
    Hals- und Beinbruch!

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Hej,
      Om du t ex laddar i med 1C och gärna också laddar ur med samma belastning så bör du få en rimlig uppfattning om ackens skick. Dessutom bör du upprepa denna procedur några gånger.
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• gimbo
        • jul 2007
        • 710

Jag har laddat ur med 0.5A och laddat med 1A.

Laddaren jag har är en Swallow AC/DC EQ

Ska jag kanske ladda ur med en högre ström? Och hur kan jag undvika "false-peak:ar"?

Ska tillägga att 4st av batterierna är mindre än 1 mån gamla. Som det känns just nu kan jag inte riktigt lita på värdena jag får.

Kommentar

• gimbo
          • jul 2007
          • 710

Ursprungligen postat av McRegor
          Hej,
          Om du t ex laddar i med 1C och gärna också laddar ur med samma belastning så bör du få en rimlig uppfattning om ackens skick. Dessutom bör du upprepa denna procedur några gånger.
          Hälsningar
          Roger
          Jag ska prova att göra en cykling på 1A både i och ur. Och se om det blir skillnad.

Kommentar

• gimbo
            • jul 2007
            • 710

Nu har jag cyklat mitt 3500mAh batteri igen. Denna gången med 1A urladdning och 1A laddning. Det blev så här:

Discharge = 13mAh, Charge = 331mAh (har inte rört batteriet sedan igår då jag gjorde förra cyklingen.

Jag blir bara mer och mer förvirrad över hur detta funkar? Kan jag alls lita på grejjerna?

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

Hej,
              1C är i ditt fall 3,5 A eftersom batteriet har kapaciteten 3500 mAh.
              Har du laddaren inställd på NiMh ? Troligen kan du dock inte ladda ur med 3,5 A eftersom det är en "mindre" laddare men ladda ur med så mycket som det går. Är det en drivack eller en radio-ack ?
              Men jag håller med om att resultatet är märkligt...
              Hälsningar
              Roger

Kommentar

• gimbo
                • jul 2007
                • 710

Jag kan inte ladda ur med mer än 1A tyvärr. Och laddaren är inställd på NiMH. Acken är en 4.8V mottagarack till min helikopter.

Så nu står jag bara och snurrar

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7943

Hej,
                  Ok - då skall du nog inte ladda och urladda så hårt såvida du inte använder celler anpassade för högt strömuttag. Men om du laddar med t ex 2 A och laddar ur med 1A så borde det fungera. Är det en helt ny ack så kan den behöva några cykler av urladdning/laddning innan det blir nån fart i den.
                  Jag har dock aldrig upplevt liknande problem med mina laddare och NiMh-ackar så jag håller med dig om att det tycks märkligt...
                  Men - när du gör discharge - kolla då spänningen på acken (i laddaren) - får du bara ur några få mAh så måste spänningen sjunka drastiskt och laddaren måste bryta efter några få sekunder så kolla noga spänningen under den tiden. Det kan innebära att en av cellerna är dålig...
                  Hälsningar
                  Roger

Kommentar

• Magnus G
                    • jun 2006
                    • 106

Urladdning med 1A är inga problem, ju lägre urladdningsström ju bättre (så länge laddaren
                    inte har en max-tid som gör att den avbryter urladdningen om den "tar för lång tid").
                    Men jag kan bara hålla med om att det hela är märkligt.

Vad säger laddaren att du har för spänning på accen när den börjar respektive avslutar laddningen och urladdningen?
                    Hals- und Beinbruch!

Kommentar

• gimbo
                      • jul 2007
                      • 710

Jag kan ställa in hur många cykler batteriet ska genomgå per omgång. Räcker det med "1" som jag har använt mig av?

Jag ska lägga på ett batteri på cykling igen och notera spänningen med.
                      Sedan finns det något som heter "delta-peak-volt" den är inställd på 3mV/cell. Vad är det för något?

Kommentar

• gimbo
                        • jul 2007
                        • 710

Nu har jag cyklat ett NiCd 1.2 1800mAh batteri (glödpinne).
                        Den laddade inte ur något alls (det var inte urladdat). Och laddade i 495mAh. Tog ett par bilder på laddningen. Lite "sroligt" är att urladdningen är inställd på 1A men den laddar ur med 0A i detta fallet. Kanske för att den helt enkelt inte kan.

Urladdning:

Laddning:

Klart:

Vet inte om ni får ut något vettigt ur det. Men värt ett försök
                        Senast redigerad av gimbo; 2008-08-29, 12:35.

Kommentar

• MrJet
                          • maj 2006
                          • 215

Det borde gå att tala om för laddaren vid vilken spänning som den skall avbryta urladdningen. Ca 1-1.1v per cell. Vid laddning så tror jag att den
                          falskpeakar, testa att ställa upp "delta-peak-volt" till 4 eller 5mv.

Mvh MrJet

Kommentar

• Joacim
                            • nov 2007
                            • 335

Är cellerna inte använda på länge, på Nimh kan detta tyvär vara väldigt kort tid. Så har resistansen ökat, och de första 3-6 sylkerna ha svårt att få i och ur något, oftast när jag kör in en Nimh ack som legat länge får jag gå upp till 20 sykler innan det presterar fullt igen i form av kapacitet och IR.

På Schulzen i auto går detta perfekt, på andra laddare så kan de ha väldigt svårt för Nixx ackar i dåligt skick, här får man sänka i/ ur laddnings strömen mycket i vissa fall, ju bättre acken blir, ju högre ström kan du mata på, och i slutet 1-4c laddning beroende på celltyp.

Kommentar

• gimbo
                              • jul 2007
                              • 710

Alla dessa ackar är frekvent använda.
                              Jag tror snarare det är något med urladdningen på laddaren som "strular".
                              För som ikväll så flög jag 1200mAh på mitt 3500mAh NiMH batteri som jag cyklade igår och fick i 331mAh (urladdningen var 13mAh).

Helikoptern är hel

Kommentar

Arbetssätt...