Laddtider Robbe Lader 5r & NiMh

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lazarov
    • jul 2009
    • 1

Laddtider Robbe Lader 5r & NiMh

Jag dammade av min gamla segelbåt (efter att den legat i malpåse i 20 år) och till den behöver jag 2 st 6v ackar.

Jag slaktar ett borrmaskinsbatteri med SubC-celler 2200mAh (Ni Mh) Och löder ihop 2 st ackar med 5 celler i varje.

Frågan är om jag kan/bör använda min Robbe Lader 5r för att ladda dem?
    Och om hur länge och med vilken mA?

Lader 5r har följande uttag på framsidan:
    60mA, 60mA, 140mA, 180mA och 500mA.

Efter lite googlande så hittade jag att jag skulle räkna tiden på 2200mAh/180mA=~12h
    Är det bästa alternativet att köra 180mA eller kan jag snabbladda med 500mA i 4,5h (trots att jag inte har någon tempvakt eller Delta V)?

Kan man köra flera ackar samtidigt på den (har inte manualen)? Det står 4,8-9,6v på undersidan så jag antar att endast får koppla en ack inom intervallen till varje anslutning... eller?

Sedan skulle jag vilja testa i vilken kondition cellerna är i. Läste att man kunde belasta en ack med en lampa och mäta tiden och på så sätt räkna ut i vilken kondition den var. Någon som har lite mer detaljerad beskrivning på detta?

mvh
    Lazarov
    Senast redigerad av Lazarov; 2009-07-05, 12:14. Anledning: typo
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Hej,
    Om det är en "förstagångsladdning" av ackarna så kör med låg laddstyrka - t ex 180 mA. Sen kan du grovt räknat - vid långsamladdning - räkna på att ladda i ca: 1,4 ggr "nettokapaciteten" du räknat fram - alltså i st f 12 h kan du öka till ca: 16 h. Men kolla ändå ackarna regelbundet så dom inte blir alltför varma.
    Efter några långsamladdningar - och om allt verkar OK - så kan du öka laddströmmen successivt. Dock är det svårt att säga hur mycket dina "borrmaskinceller" tål.
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• AndersH
      • mar 2008
      • 10

Hej Lazarov.

Det du inte ska göra är att urladda med något som inte känner av spänningen.

0,9 Volt per cell gäller annars om du urladdar enstaka celler eller ack i balans.
      Med 5 Celler så ska spänningen under last ligga på minst 1,0 Volt per cell då urladdningen måste avslutas.

Anders

Kommentar

Arbetssätt...