Hemmgjord träskbåt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan501
    • apr 2014
    • 9

Jag har egentligen ingen aning men som jag förstått det och ser på saken teoretiskt så vill man ha kraft så man får båten att plana men mycket mer behövs inte och sedan vill man ha varv på proppen för att nå önskad fart,

dock är jag för dålig på detta med propellrar för att veta vad det är som ger fart och kraft??

Ursprungligen postat av Skrotiz
    Någon som vet hur man väljer rätt propeller till en sån här båt?Vill man ha hög dragkraft eller hög vindhastighet?Jag körde på hög dragkraft och de funkar väl sådär.

Kommentar

• Skrotiz
      • jun 2009
      • 540

Kraften får man från storleken på propellern(diametern) och farten kommer från stigningen.
      En propeller med måtten 10x4" flyttar sig 4tum framåt varje varv den snurrar, därav kan man räkna ut farten på ett ungefär.
      Hur man räknar ut kraften har jag däremot ingen aning om.

Kommentar

• johan501
        • apr 2014
        • 9

Okej då förstår jag,

Vad fick du för symptom med mycket dragkraft då?

Kommentar

• Skrotiz
          • jun 2009
          • 540

Symptom, senaste körningen funka de bara fint men den är inte så snabb.
          Sen är min propeller för stor för skrovet om man går efter måtten i bilden tidigare.

Men den är skitskoj iaf

Kommentar

• Skrotiz
            • jun 2009
            • 540

Nytt skrov ska skissas upp och skäras ut.
            Tror jag fortsätter på samma setup med 10" propellern men gör ett lite större skrov anpassat för den propellern.
            Också ska jag ha rundat parti framtill ner mot botten istället för den raka kanten jag har nu.
            Och lite belysning och snyggare motorfäste och roder.
            Och en förare, och kanske fpv och dittan å dattan... :p

Får hoppas min nuvarande håller ett tag till så jag hinner få färdigt den nya

Kommentar

• johan501
              • apr 2014
              • 9

Det låter som en vettig ide!

Se till att ta några bilder medans du bygger så jag kan få lite inspiration

Kommentar

• Skrotiz
                • jun 2009
                • 540

Ska försöka få några bilder under byggets gång.Första skrovet blir med 7" propeller men sen ska det byggas ett till större med 10" propeller.Är ju så enkla att göra så blir kul att prova några olika storlekar, sen tror jag den mindre kan bli riktigt vass då propellern är på 7x6 så de blir ganska bra fart på luften. Får se om den vill välta då eller ej :p

Kommentar

• Henrik.A
                  • maj 2009
                  • 84

va skulle ni tro om att sätta edf som drivning?
                  finns med roder. men jag tänkte styrda fläktar.

Kommentar

• Henrik.A
                    • maj 2009
                    • 84

inga tankar?

Kommentar

• Thomas
                      • jun 2006
                      • 7682

Ähum...
                      Varför inte ta steget fullt ut och bygga en svävare??

Lite off topic...
                      Retroholic!

Kommentar

• Henrik.A
                        • maj 2009
                        • 84

why not!
                        ideer kommer i huvudet :sarcastic:

Kommentar

• Skrotiz
                          • jun 2009
                          • 540

EDF bör gå att använda på en träskbåt.
                          Och att bygga en svävare skulle såklart vara fränt

Johan501: hur har det gått för ditt byggande?
                          Själv har jag inte fått något gjort mer än kört med båten nån sväng, inget nytt bygge igång ännu

Kommentar

• johan501
                            • apr 2014
                            • 9

Det har gått trögt men jag har fått till et skrov i alla fall så nu ska jag börja med elektronik monteringen samt roder bygge!

Kommentar

• tjolle62
                              • apr 2014
                              • 47

Kul att se att det är fler som snickrar på träskbåt själv så har jag inhandlat lite byggmaterial idag och fortsätter att skissa
                              fram en försöksmodell så man får en ide hur dessa farkoster beteer sig på vattnet med en potent snurra.
                              Men visst dyker det upp funderingar på löpande basis och det som jag grubblar på just nu är om det "gyllene snittet" i denna
                              tingest som vad är den optimala bredden till skrovets längd ? bestämmande av rodrens area ? hur lång skall "fören" vara till
                              förhållandet till den delen av skrovet som "ligger" i vattnet ?
                              eller är detta tänkande överkursad eller är det bara att knåpa ihop prylarna och testköra ?

Kommentar

• johan501
                                • apr 2014
                                • 9

Ursprungligen postat av tjolle62
                                Kul att se att det är fler som snickrar på träskbåt själv så har jag inhandlat lite byggmaterial idag och fortsätter att skissa
                                fram en försöksmodell så man får en ide hur dessa farkoster beteer sig på vattnet med en potent snurra.
                                Men visst dyker det upp funderingar på löpande basis och det som jag grubblar på just nu är om det "gyllene snittet" i denna
                                tingest som vad är den optimala bredden till skrovets längd ? bestämmande av rodrens area ? hur lång skall "fören" vara till
                                förhållandet till den delen av skrovet som "ligger" i vattnet ?
                                eller är detta tänkande överkursad eller är det bara att knåpa ihop prylarna och testköra ?
                                Kolla tillbacka i tråden så ser du en bild jag postade där dom angett minimum mått baserat på propp storlek.

Kommentar

Arbetssätt...