Han hittade nån köl i sin trädgård vid stugan på gränsen till grannen och sen spårade det ur. Fick tag på ritningar och byggde efter dem. Sen har det väl kompletteras lite pga brist av vissa detaljer. "Som utgångspunkt har jag F.H.af Chapmans dokumentation av en segelsump samt givetvis Ålands Skötbåtsförenings segelsump Jehu. Huruvida det blir en modell av Jehu eller nåt annat återstår att se men den skall i allafall bli i skala ca. 1:25"
Skärgårdkryssare SK-15
Kollaps
X
-
-
Hahaha, 25 timmar dygnet så hinner man med en hel del !Kommentar
-
Kommentar
-
Väldans vad det går undan!:lollypop: Man kan tro att den är nån ARF grunka...Eller att butiken har dygnet runt öppet med 72 timmars dygnsrytm..Eller att det är ung. som matlagningsprogrammen när det färdiglagade kommer fram innan degen är inne i ugnen!
Stiligt är det O Guru!// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)Kommentar
-
Man närmar sig ättestupan med stormfart. Bäst att sno sig på !Väldans vad det går undan!:lollypop: Man kan tro att den är nån ARF grunka...Eller att butiken har dygnet runt öppet med 72 timmars dygnsrytm..Eller att det är ung. som matlagningsprogrammen när det färdiglagade kommer fram innan degen är inne i ugnen!
Stiligt är det O Guru!Kommentar
-
Ännu en gång.....väldigt snyggt Ivve! :applouse:
Ytterligare ett projekt som skall följas med stor glädje!
GöranKommentar
-
Och detta på 6 dagar???
Har du anställda som sköter allt annat hemma??
Du e helt otrolig Ivve! Och kanonfint blir det.
Vore kul med lite ingående material-info.
Vad kör du som bordläggning? Var köpa?
(Edit: Såg nu att det är Mahogny och furu).
Har du lackat/ betsat före glaset eller hur går du tillväga?
Nu måste "mäster Ivve" undervisa oss noviser här :-)
// Mats WSenast redigerad av Flygsmurfen; 2015-05-29, 15:26.FlygsmurfenKommentar
-
Sk-15
Hahaha. Näe, jag har inga anställda hemma, men en förstående hustru.Och detta på 6 dagar???
Har du anställda som sköter allt annat hemma??
Du e helt otrolig Ivve! Och kanonfint blir det.
Vore kul med lite ingående material-info.
Vad kör du som bordläggning? Var köpa?
(Edit: Såg nu att det är Mahogny och furu).
Har du lackat/ betsat före glaset eller hur går du tillväga?
Nu måste "mäster Ivve" undervisa oss noviser här :-)
// Mats W
Bordläggningen e som sagt mahogny naturell, alltså ej betsad. Inköpsställe vet jag faktiskt inte. Har fått material av en god vän som bl.a. har varit modellbyggarlärare på sjöfartsmuseèt i Sthlm.
Däcket kommer att byggas upp med först 1,5 mm plywood som sedan däckas med lindribbor som jag får såga från en gammal lindplanka.
Vattenlinje o bottenfärg fixat.
Skrovet lackat med tre lager epoxy med slipning mellan varje
lager. Sista lagret finslipat med 1500 våtslip, därefter
maskinpolerat med rubbing till högglans.
( Epoxyn är penselstruken samtliga skikt )
Kommentar

Kommentar