Hej är en genesis båt med en turnering AquaStar 3974 2200kv motor å propp 40-45mm och turnegy AquaStar 160a esc tycker det borde funka bra .Får väl skaffa ett programerinskort hur ska man tänka om timingen. ? Som jag har fattat det så är det sista som man behöver ändra för att få ut max eller har jag fattat fel? .Har en kompis som har en lika dan esc får prova den Tack för alla svar
för varm esc
Kollaps
X
-
Är det en linjär BEC kan den orsaka mycket värme om du använder mycket ström på 5-volten.
Jag har eldat upp en Esc genom att driva en Pixhawk och lite annan utrustning via BEC.
Har din Esc en switch-mode BEC kan du bortse från detta. Då alstras nästan ingen värme alls vid nerskalning av spänning.
Ex 4S, fulladdad ger 14,8 Volt. 1 Amp på 5 Volt ger 9,8 Watt förlusteffekt. Det blir varmt!
AndersKommentar
-
Tveksamt att det handlar om becen, här kan du ju använda en vanlig multimeter, mäter oftast 10A+ utan problem (håll emot servot när du testar stall current) för att kolla att det lirar ok. Men även om becen blir varm bör inte just kondingarna bli så varma som du säger. Delikat problem, finns massvis med möjliga orsaker också. Definiera varm? Kan du ta på dom, eller får du en blåsa då? Vad står det på kondigarna? 85? 105? Grader celcius? Ir termometer tillhands? Kan du råkat lossa flänsen något så den inte ligger an ordentligt vid montering av slangar o sådär? (Dra ett buntband runt reglaget, för att pressa ner flänsen lite lagom, inte som svinet [emoji14]) Teoretiskt bör denna setup fungera, kan du ta i dom fast de är varma är det nog lugnt, finns ju ingen passiv kylning att prata om här i jämförelse med ex flyg, plockar du sen nära 100A så vore det konstigt om inget blev varmt
spånar loss bara
Kommentar
-
Okej, ja. Det är nog att göra en höna av en fjäder
jag skulle kört
håll ett öga på dom med tiden bara så de inte börjar bukta uppåt eller läcka, då kanske man kan fundera på att ersätta dom. 60-70grader är nog inget problem på de där om hk valt bra kondingar, får anses som arbetstemperatur skulle jag vilja säga.
Kommentar
-
Gjorde en liten mätning idag utan belastning ca2.7 a . Körde båten i en balja fick som mest toppar på 75-80 a ac när proppen fick bra tag tur inte grannarna ser en .Så allt värkar ju normalt är väl bara att tuta å köra hoppas på att det håller .är det någon som vet hur man ställer endpointen till gasen på en sådan esc får den inte att kalibrera?Kommentar

Kommentar