Tänkte bygga en ubåt i vinter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Tänkte först att nu blir det ett par dagars väntan tills det kommer vara något att göra och så slog det mig att ubåten skall ha order för att fungera. Gjorde några varianter av stötstänger och roderhorn som testades innan jag fastnade för en variant som blir avtagbar eftersom man aldrig vet vad som kan hända och då är det bra om man kan plocka av rodert i delar. Det blev den till höger som jag fastnade för.
    Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Då vänder vi på ubåten och limmar stången på de återstående två roderna samt spacklar in dem mot skrovet. Får se om jag orkar slipa in dem idag, det är ju trots allt valborg. Fast upp och ner liknar det mest en torped.

Ha en trevlig Valborg och 1:a maj
      Kenneth
      Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Har fixat roderna och öppnat upp för vattnet i kölen. Gjutit fast tornet och mekaniskt monterat fast dykroderna på tornet med pendel. Borrat hål till torpedrören, men endast markering, då rören skall införskaffas eller tillverkas först.
        Bifogade filer

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6809

Tufft! Vad har du för tätningar vid rodrena?
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Kör endast med mässingslagring, då en dykcylinder skall installeras i ubåten vilket kommer minska vikten med MÅNGA kilogram.
            Ursprungligen postat av Ålänning
            Tufft! Vad har du för tätningar vid rodrena?

Kommentar

• Kenneth E
              • okt 2006
              • 3445

Väntar på vattenpumpen som blivit strandad pga covid-19. Kanske kan jag få den i juli månad och därmed blir ubåten inte klar i sommar. Så jag arbetar hemma nu på ett staket och soldäck och lägger samtidigt på detaljer på ubåten under tiden lite då och då.
              Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

Lägger fortfarande på detaljer på skrovet, just printar jag plattorna över kanalerna på sidorna, behöver 8 st och varje tar 6 timmar att printa(Har gjort 5st).
                Bifogade filer

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
                  • sep 2015
                  • 288

Det har blivit ytterligare lite linjer och plåten på sidan är färdig printade, slipade, grundade samt lite linjer på dem och nu monterade, första färgen på däck är lagt och nu ser man linjerna tydligt. Tror jag nöjer mig där och stannar vid populär skala annars tar det aldrig slut och man blir knast av allt sökande på Internet efter bilder. Det jag skall göra är att lägga ett par linjer och luckor på tornet så det får lite liv. Annars har Corona stoppat vattenpumpen från att komma fram till mig så det tar ett tag ytterligare innan ubåten blir klar.
                  Ha en trevlig sommar
                  Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Fick två härliga timmar i garaget idag. Blev lite gjort på tornet, lite linjer och vad jag tro är en kommunikationskabel till torpedrummet, samt drog över skrovet med stålull för att jämna till det ytterligare.

Ha de bra
                    Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                      • okt 2006
                      • 3445

Fick svar från tillverkaren som klagade på att det är svårt att driva affärer i dessa tider(c-19). Han trodde att om 2 veckor kan han leverera, så det är ju positivt och ger mig tid till annat, bland annat torpedotuber.
                      Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                        • okt 2006
                        • 3445

Det är sommar och det har inte hänt så mycket, blivit en del skytte och endurokörning istället. Fick besked om att pumpen skickas på måndag och är påväg från England till lilla Sverige. Skall bli skoj att följa den leveransen då den är helt avgörande för framskridandet av båten. Har öppnat upp för torpedtuberna och nu skall rören kapas och det skall tillverkas någon form av jigg i skrovet för dem.
                        Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Sprang förbi garaget på väg hem idag och det blev ytterligare lite gjort idag. Ser ut som välta käglor just nu i skrovet, fast det skall styras upp med lite poly karbonid, sen får vi se om det blir bra så som jag tänkt.
                          Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Då är aktern längst bak klar. Fick kapa skrovet och avsluta med en glasfiberplatta som passades in mot propellern sedan spackla och slipa. Propellern på plats! Tror det är fel propeller då jag inte hittat en bild till den uppdaterade gotland ubåten, så denna är den gamla varianten. Men vem bryr sig?! Snyggt blev det i alla fall.
                            Bifogade filer

Kommentar

• Kenneth E
                              • okt 2006
                              • 3445

Idag har jag slipat roderna samt målar dem i slutgiltiga färgen, tror jag slipat spacklat minst tio gånger för att få den där jämna ytan. Sedan har jag packat upp dykmodulen och installerat servona och trimmodulen, blev tillverkat förlängningskablar. 3D printade ringen blev klar och har kapats och passar bra på dykmodulen, modulen är 110mm och jag printade ut ringen till 112mm så allt sitter löst men ändå fast. Nu printas en ny ring och den skall placeras i ändarna på röret för att det alltid skall styras in på rätt position och läge. Jag har nu endast lagt antennen löst i motorutrummet då jag funderar på en lösning eller bygga om hela inredningen för bättre plats. Har nu kollat så allt fungerar och kört propellern och servo samt ballasten så allt fungerar som tänkt. Imorgon blir det en tur till Biltema för att handla ett batteri, 12/7.5Ah hade jag tänkt att börja med.
                              Bifogade filer

Kommentar

• Flygsmurfen
                                • sep 2006
                                • 1348

Hej, är det hela WCT.n du köpte färdig? Jag trodde det bara var dykpumpen du beställde?
                                Var köpte du den? Har du en länk?
                                Jag skulle vilja veta vad det är för pump i den.
                                Haken med de flesta mindre 12-v pumpar är ju att de inte tål saltvatten.
                                Det ställer till problem om man vill köra ute i havet. man måste skölja med sött vatten efter användning.
                                Kul att följa ditt projekt. Det blir en rejäl pjäs.
                                Du håller bra fart i bygget.

// Mats W
                                Flygsmurfen

Kommentar

Arbetssätt...