Hjälp!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Ursprungligen postat av kay.krut
    Ja det var ju en vacker liten båt, Myra. Vem tillverkar den och hur stor är den?
    Dumas. Den är bara 45,7 cm lång. Plast- och träbygge.
    Flyttade om bokstäverna för Army så det blev Myra då det var mer passande (liten och som bogserbåt är det ju en arbetsmyra).
    Den är byggd för RC (man lyfter av hela överbyggnaden) men har inte testat något. Den skulle vädras var det tänkt, men den står på ett kontor nu där det förmedlas bogserbåtar så det blev inte av, än... har gubbar och RC-grejer, så nån gång. :-)
    Byggtråden: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=59&t=12488
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• kay.krut
      • jan 2007
      • 929

Stiltje i hobbyrummet? Nej, det går framåt, lite i taget. "Brooklyn" har fått lite färg på kroppen (skrovet ska det nog vara) och det återstår lite montering av motor och drivlina. Jag har skippat utväxlingen via kuggdrev och ska istället försöka använda remdrift via dubbla O-ringar. Det blir tystare och mera njutbart än rasslande kuggar. Lite småplock återstår, sedan ska jag fortsätta med min Sopwith Pup som stått i skamvrån ett tag. Den finns på annan plats på byggforumet.

Kay krut
      Bifogade filer

Kommentar

• Flygsmurfen
        • sep 2006
        • 1348

Otroligt fin!!
        Om det var min så skulle jag sätta belysning i/ på den och ha den påslagen på kvällarna i bokhyllan.
        Blir det rökgenerator?
        Gör mycket för intrycket :-)

// Mats W
        Flygsmurfen

Kommentar

• kay.krut
          • jan 2007
          • 929

Jo då Mats, visst har den belysning, sidolanternor, topp- och förlanterna. Dessutom har jag satt in fem små lampor i kabyss och styrhytt. Så nog ska det bli belyst i dammen. Vi har ett par nattkörningar varje år och då lär den komma till sin rätt. Fast rökgenerator lär nog dröja. Rök från skorstenen är ju ett tecken på att maskinist och eldare inte sköter sitt jobb riktig och det ska vi ju inte visa kompisarna på bryggan. Den får nog en plats på en hylla någonstans i väntan på våren när vattnet inbjuder till körning.
          Nu ska det byggas vidare på Pupen.

Kay krut

Kommentar

• Flygsmurfen
            • sep 2006
            • 1348

Då kan jag sova lugnt :-)
            Puppa på....

// Mats W
            Flygsmurfen

Kommentar

• kay.krut
              • jan 2007
              • 929

Ja så var den färdig för vattnet men det får vi spara till våren. Nu ska jag bygga vidare på Sopwiht Pup. Den har stått orörd alldeles för länge så nu ska det målas och monteras. Det tar vi på annan plats i byggdagboken.

Kay krut
              Bifogade filer

Kommentar

• Flygsmurfen
                • sep 2006
                • 1348

Grattis! Kul att se fram emot.
                Väntar med spänning på sjösättning samt även uppdatering i pupp-tråden.
                Ha en fin helg.

Mvh
                Flygsmurfen

Kommentar

• Thomas
                  • jun 2006
                  • 7682

Himla tjusigt jobbat Kay!
                  Bara en fundring....
                  På 35 MHz-tiden skulle man ju sätta kondensatorer på lödanslutningarna på den borstade motorn för att undvika störningar, är det samma problem med dagens 2,4 GHz??
                  Retroholic!

Kommentar

• kay.krut
                    • jan 2007
                    • 929

Tack Mats.
                    Thomas, jag vet inte hur eller om dom stör 2,4gHz för jag har ännu inte fått någon störning på detta band. Dessutom är de flesta borstade motorer redan förberedda med kondningar när man köper dem i dag, så det är bara att åka.

Trevlig helg,
                    Kay

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6809

Det är väl fortfarande skillnad på om störningarna kommer till antennerna och in i mottagaren, än om de kommer från motorn via fartreglage och in i mottagaren via servokabeln? Brukar väl vara en kondensator, tex 103'a, (10.000 vadetnublir-farad). 35MHz är förstås känsligare på inkommande störningar på antennen jämfört med 2.4GHz. Men alla störningar kommer inte den vägen. Dagens grejer är bättre på hantera störningar.

Kommentar

• Kenneth E
                        • okt 2006
                        • 3445

Kan man fortfarande köpa bly av dig, Kay?

Hälsningar
                        Kenneth

Kommentar

• kay.krut
                          • jan 2007
                          • 929

Ja Kenneth, några kilo kan jag alltid sälja. Tackade i Coca-burk. Du får själv smälta om det till passande tackor 20:- kilot.

Kay krut

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Ursprungligen postat av kay.krut
                            Ja Kenneth, några kilo kan jag alltid sälja. Tackade i Coca-burk. Du får själv smälta om det till passande tackor 20:- kilot.

Kay krut
                            Låter fantastiskt bra, jag tar allt jag kan få tag i, det går åt cirka 5kg per ubåt.
                            Dock har jag inte kvar ditt telefonnummer för bokning och upphämtning. Kanske kan jag ordna nummert på annat håll eller om vi stöter på varandra på någon klubb.

Mvh
                            Kenneth.

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6809

Jag fick en hink när jag var till en däcksverkstad, gratis. Men de är inte så fräscha...

Kommentar

Arbetssätt...