Motor-setup för 4+ m fartyg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6806

Motor-setup för 4+ m fartyg?

Fick en fråga häromdagen när jag var i en simulatorbassäng med en ROV om jag kunde/ville radiostyra en 4+ meter stor modell av ett färjeskrov som används för skolning/tester av belasning mm. Behövs 2 motorer, 2 fartreglage, axlar och propellrar samt bogpropeller-setup. Sen utöver det servon, roder osv osv. Är det Facebook som gäller igen för båt-utövarna i Sverige? Eller finns det butiker som vet och säljer?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • Flygsmurfen

• sep 2006
    • 1314

För den storleken skille jag köpa kompletta el-utombordare av minsta modell och modifiera.
    De brukar dock inte vara specade för saltvatten men det är kanske pool som gäller?
    Du måste absolut hålla os uppdaterade om du ger dig på projektet.

SXW18 är utrustad med en teleskopisk rorkult för bekväm styrning, en zinkanod för att motverka korrosion och en trasselfri propeller för effektiv drift i utmanande miljöer. Dess rostfria propelleraxel och komposit-riggrör bidrar till motorns hållbarhet och långa livslängd. Den har även ett deluxe akterspegelfäste för e

// Mats W
    Flygsmurfen

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6806

Ja det skulle ju funka. Billigt och från det där får man motor och fartreglage. Sen hur man styr fartreglaget är ju ett frågetecken tills man slaktat allt. Kanske är knepigt få tag på propeller också.

Och 12V får man rum med hur mycket som helst under däck på den där bjässen.

Ska försöka fixa in lite bilder vid tillfälle.

Den används nu mest i en inomhusbassäng samt förr i en bassäng som är som en "rundbana" där en stor dieselmotor driver en axel som sätter fart på vattnet som far runt i denna rundbana. Fartyget sänks sen ner olika mycket för att se vad som händer. Om jag minns rätt från när jag såg den där för många år sedan.

Borde gå att ta reda på massan som den tränger undan, väger nog en del skulle jag tro med tanke på hur stor den är.

Bogpropeller... jag måste ta reda på om den har en eller två i riktiga fartyget. Samt diameter.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...