Spektrum AR410 i båt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bussige-Benke
    • sep 2025
    • 17

Spektrum AR410 i båt

Spektrum AR410 har ingen yttre antenn. Hur skulle den fungera i en båt, DF65 t.ex?
    Någon som har erfarenhet?
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Har använt både den modellen om motsvarande 6-kanalare i RC-flyg utan minsta problem så varför den inte skulle fungera i en DF65 har jag svårt att förstå. Den har väl en s k aktiv antenn inombords om jag inte minns fel. Hade tvärtom färre "Fails" registrerade i sändaren med dessa mottagare jfr konventionella Spektrum-mottagare.F ö är det ju relativt oproblematiskt att testa sådant i en RC-segelbåt...
    Roger

Kommentar

• Bussige-Benke
      • sep 2025
      • 17

Oproblematiskt? Havet är stort Somliga har haft problem med "vanlig" antenn, förlorat kontakten.
      Som tur var så seglade vi i en damm då.
      Får göra ett försök ändå.

Kommentar

• Hägle
        RCFF - Moderator
        RCFF - Administratör
        • okt 2007
        • 153

Hej
        Varför inte göra en räckviddstest, så vet du.
        Lägg båten lågt och ta en promenad med sändaren. Ha en kompis som registrerar dina spakrörelser.
        Jag skulle gissa på räckvidd på 100-150m, men vet förstås inte.
        Passa på att testa med hur du håller radion och riktning på antennen.
        Mvh Tomas

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
          • 501

Suspektrum...

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Jag är själv båtåkare och seglare av 65-cm båtar så visst är "havet" stort men så långt bort är det sällan som man seglar om man också vill ha kontroll på båten. Har nog inte upplevt nån som fått räckviddsproblem för segelbåten - i alla fall inte när man använt s k märkesmottagare. Och den saknar ju inte antenner - de är bara av annan typ.
            Roger

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
              • 607

Kört båt i det "riktiga" havet, inte den där gölen mellan Sverige o Finland ..både bensin och el. Detta både med billiga RTF radios och Futaba.. alla på 2.4ghz. Inga konstigheter.
              Spektrums flygmottagare har jag dock inte använt i båtsammanhang, men borde fungera utan problem. Värre är väl om man kör ubåt, då vill man ha 35mhz eller nåt sånt, då våra 2.4ghz har problem att nå ner i vattnet. Kör på bara, som Roger säger så sitter det en antenn inuti mottagaren och dem har bra räckvidd, flyger själv med en sån. Och även som det sägs i tråden här, testa och se. svårare än så är det inte =)
              Sen har Spektrum dedikerade mottagare för just land/vattenbaserade fordon.. men mottagaren struntar i vilket fordon den sitter i.

Kommentar

Arbetssätt...