Skotvinsch på Hurricane segelbåt??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OlleGE
    • feb 2021
    • 88

Jag har tittat på dina bilder och ser att det finns:

Förstag
    Akterstag
    Toppvant styrbord
    Undervant styrbord
    Toppvant babord
    Undervant babord
    och vantspridare

Detta fungerar bra på fullstora båtar så det borde fungera även på en modellbåt.
    På en fullstor båt används stålvajrar, på tävlingsbåtar ofta massiv tråd.

Kan det vara så att den tråd du har på modellbåten är alltför elastisk?

Kommentar

• Stradivarius
      • maj 2026
      • 1

På modellsegelbåtar skotas väl alltid försegel och storsegel parallellt. Här får någon som vet mera rätta mig om jag har fel.
      Om man jämför med fullskala segelbåtar så når storen just så långt att seglet stoppas av vanten (mastens sidosteg).
      Skulle du på undanvind, plattläns vilja ha storen på ena sidan och förseglet på andra så måste det gå att släppa skotlinan så långt. Det kallas öppen psalmbok.
      Däremot vill jag tillägga att du kan delvis styra båten med segeln eller rättare sagt riggens trim. Om du tex har en båt som gärna svänger upp i vinden kan du med hjälp av förstaget och akterstagets spänning hjälpa båten att gå rakt. Släpp på akterstaget och (ta hem) spänn förstaget så får du se hur båten reagerar. Motsvarande om båten vill svänga från vinden, falla för lätt, justera masten bakåt. Huvudregel är att stag och vant kan vara slakare i svag vind och skall sättas något hårdare vid starkare vind. Angående om masten ska vara svajig och bara stå på en enkel skruv så är svaret den ska stå på en skruv i botten så du kan justera längden dvs du spänner på så vis upp riggen. Mastens stabilitet är avhängt vanten och stagens spänning du ska också kunna justera detta. Allt som går att göra på fullskala är normalt även i modellvärlden.

Läs lite grundläggande seglingsteori det har man nytta av även på modellbåtar.
      Lycka till du har kanske provat allt detta nu när sommaren snart är slut.
      Senast redigerad av Stradivarius; 2026-08-10, 20:48.

Kommentar

Arbetssätt...